Rijtest - MINI Cooper SD vijfdeurs - header
De nieuwe MINI Cooper 5-deurs SD: een go-kart met vijf deuren en een iets grotere ‘rugzak’.

Hij moest er ooit wel eens aankomen, die MINI met vijf deuren. En dan niet als opgehoogde Countryman met opgeblazen derrière, maar met dezelfde go-kart genen als de driedeurs MINI Cooper. Dat BMW wachtte tot de derde generatie heeft mogelijks te maken met het verminderen van de kans op kannibalisatie bij die mini-SUV, al kan het ook zijn dat het platform en de afmetingen van de vorige MINI nog net niet zo geschikt waren voor die twee extra portieren.  Hoewel ook hier de wielbasis werd uitgerekt en zowel hoogte als totale lengte toenamen, werd het vijfdeurs concept vanzelfsprekend meegenomen bij de eerste tekentafelschets. Slaagde MINI er echter in het karakteristieke rijplezier te verzoenen met de praktische voordelen van die extra toegankelijkheid en een grotere koffer? De SD-motorisatie gaf alvast voldoende stuwkracht om de grenzen op te zoeken.

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 05


Rijtest - MINI Cooper SD 5d 06Rijtest - MINI Cooper SD 5d 09

Nemen we de specificaties erbij, dan zien we de exacte cijfertjes: de MINI vijfdeurs is 161 mm langer, 11 mm hoger en de wielbasis werd uitgerekt met 72 mm om de achterste passagiers toch iets van beenruimte te geven. Wou je die deur achteraan enkel om te laden, dan kon je immers al jaren voor de Clubman gaan. De breedte is de enige dimensie die onaangeroerd bleef, waardoor het zicht loodrecht op de neus en het achterste dus weinig visueel verschil biedt. Loop je echter iets meer opzij, dan is het even wennen aan het uitgerekte profiel van een MINI die in driedeurs al zo groot was geworden. Gezien de beperkte vrijheid kunnen we het de designers niet kwalijk nemen, maar de opmerkelijk kleinere achterdeuren en de bol uitstekende poep leveren niet de mooiste MINI ooit op. We weten dat bootylicious à la Kardashian vandaag hoge punten scoort, maar op een vierwieler houden wij het toch liever wat strakker.

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 01

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 02Rijtest - MINI Cooper SD 5d 03

Maar toegegeven, in SD-gedaante met Thunder Grey koetswerkkleurtje valt het allemaal best mee. Kies je een kleur dat niet te veel contrasteert met de zwarte omlijsting van wielen en zijschorten, dan zit je goed. MINI voegde trouwens 13 extra koetswerkkleuren toe, dus een gebrek aan keuze kan je hen ook niet verwijten. Een extraatje dat je er bij de vijfdeurs bovendien gratis bijkrijgt, zijn de contrasterende spiegelkapjes en dito dak. Voor het interieur verwijzen we jullie dan weer naar onze eerdere rijtesten met de driedeurs, al mocht een focus op de achterbank en koffer niet ontbreken. Shotgun blijft echter het te roepen woord, want de beenruimte blijft nog steeds eerder beperkt voor volwassenen. Instappen gaat dan weer makkelijker dan verwacht en de hoofdruimte is voldoende, maar dit is en blijft vanzelfsprekend een kleine stadswagen. Ook de koffer blijft met een volume van 278 liter (+67 l) aan de MINI-kant, al kan je bij het winkelen nu dus wel iets meer dan een bak bier meenemen en ligt dat eigenlijk zelfs perfect in lijn met bijvoorbeeld de Volkswagen Polo (280 l) en Ford Fiesta (290 l).

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 12Rijtest - MINI Cooper SD 5d 13

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 17

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 16Rijtest - MINI Cooper SD 5d 18

Tot nu toe beantwoordt de vijfdeurs MINI perfect aan de verwachtingen die we hadden, maar wij waren vooral geïnteresseerd in het effect van die extra groeispurt en kilo’s op het rijgedrag. Gelukkig konden we snel opgelucht ademhalen, want al in de eerste bocht merkten we dat het goed zat. De impact van de sportievere SD-variant terzijde kunnen we stellen dat MINI erin geslaagd is een go-kart met vijf deuren te construeren. Een wereld van verschil met de Countryman, waarvan de hoge rijhoogte en de iets slappere afstelling comfort verheerlijken boven sportiviteit. De nieuwe MINI vijfdeurs is een plezier om mee te rijden: het lage zwaartepunt, de directe stuurbekrachtiging , het brede spoor en de nauwelijks toegevende ophanging vormen een speels totaalrecept. Achter het stuur merk je dus absoluut niets van de praktische toevoegingen achter de bestuurderszetel! Enkel torque steer blijft ook bij deze MINI af en toe een kijkje nemen, maar de compenserende elektronica draagt haar steentje bij. Natuurlijk zijn ook hier de drie modi beschikbaar: GREEN, MID & SPORT zorgen voor een aangepaste gas- en stuurrespons en optioneel ook voor een gewijzigde demping.

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 21

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 15Rijtest - MINI Cooper SD 5d 19

Dat we enorm veel plezier beleefden met deze MINI, was ook grotendeels toe te wijzen aan de 2.0-liter dieselmotor voorin. Een vermogen van 170 pk en een koppel van maar liefst 360 Nm blijven bij een al bij al klein blijvende wagen voor vuurwerk zorgen. Ondanks het gewicht van ondertussen 1.325 kilogram sprint de MINI Cooper 5D SD in amper 7,3 seconden naar de 100. Met de manuele zesbak doe je er een tiende langer over, maar de zestraps Steptronic Sport automaat is op het lijf van deze motorisatie geschreven. De schakeltijden zijn miniem, de verhoudingen minder lang dan gemiddeld. Zelf schakelen met de peddels achter het stuur is bij de transmissies van tegenwoordig 8 à 9 verzetten een hel, maar bij deze zesbak is het echt leuk om zelf het heft in handen te nemen. MINI optimaliseerde ook de sound, zodat je ondanks de ‘verkeerde’ brandstof toch wat auditief plezier krijgt.

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 11

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 04Rijtest - MINI Cooper SD 5d 10

De keerzijde van de medaille is een iets hoger verbruik dan bij de MINI One D en Cooper D. Bij die tweede was een gemiddelde van 5 liter per 100 kilometer haalbaar, maar deze (weliswaar vijfdeurs) MINI Cooper SD had al snel 6,4 liter nodig voor dezelfde afstand. Doe je echt je best, dan kruip je wel onder de zes liter, maar dan mis je heel wat plezier dat het pittig blok te bieden heeft. Zelf moet je tot slot echter ook best wat bieden, want de MINI vijfdeurs kost minstens 18.240 euro. Natuurlijk heb je daar slechts een MINI One voor, de goedkoopste diesel kost net geen 20k. Echt duur wordt het vanaf de vijfdeurs Cooper S met 26.190 euro en de Cooper SD met 27.140 euro. Gezien MINI nog steeds onder BMW valt, zorgde dat bij ons al snel voor een totaalfactuur van 39.700 euro. Voor dat bedrag koop je toch al snel een goed uitgeruste gezinswagen die nog een heel stuk praktischer voor de dag komt…

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 24

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 22Rijtest - MINI Cooper SD 5d 25

Conclusie

De MINI vijfdeurs wordt terecht de eerste echte 5D van het gamma genoemd. Je krijgt er twee deuren bij, een koffer zo groot als de Volkswagen Polo en tegelijk de MINI go-kart genen. Op de achterbank blijft het ondanks de toegenomen wielbasis vrij krap, maar korte ritten zijn ook voor volwassenen acceptabel. Het wordt moeilijk om een vijfdeurs te vinden die zoveel compact rijplezier biedt en zeker in combinatie met de potente 2.0-liter dieselmotor van de SD. Sensaties alom! Iets makkelijker is het dan weer om een praktische gezinswagen te vinden met een lager prijskaartje, want met een totaalprijs inclusief opties van hier 39.700 euro is deze MINI Cooper 5D SD niet bepaald een koopje te noemen…

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 08

Overzicht

+ MINI go-kart feeling
+ De koffer is echt een koffer
+ SD-motorisatie & Steptronic Sportautomaat
+/- Uiterlijk in zijaanzicht
– Achterbank blijft krap
– Prijzen en opties

Rijtest - MINI Cooper SD 5d 07
Tekst & Foto’s: Tim De Baets