Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI (2019)De nieuwe Audi A1 Sportback wil het succes van zijn (Belgische!) voorganger verder zetten met méér (premium!) technologie, méér personalisatie en een ruimer interieur.

Tussen 2010 en 2018 liep bij Audi Brussels de compacte A1 van de band als driedeurs (A1), vijfdeurs (A1 Sportback) en sportieve S1, goed voor meer dan een half miljoen verkochte exemplaren. De tweede generatie werd toegewezen aan de Spaanse fabriek want intussen rolt de zuiver elektrische e-tron SUV van de band in Vorst. De driedeurs versie werd geschrapt maar de geruchten omtrent een avontuurlijke A1 crossover (A1 Allroad?) klinken dan weer luider dan ooit.

Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)

Na de doorgedreven visuele vernieuwing (zeker naar Duitse norm) van de Audi topmodellen (A6, A7, A8, Q8, R8, …) werd de benjamin van het gamma onder handen genomen. Zo krijgt de tweede generatie A1 Sportback een veel scherpere/stoerdere vormgeving mee met een gigantische grille, opvallende LED lichtblokken voor/achteraan (inclusief dynamische knipperlichten) en gestroomlijnde motorkap. Daardoor komt de A1 Sportback zeer karaktervol voor de dag, enkel jammer dat we hier en daar visueel bedrogen worden met fake luchtinlaten. Die vooraan de motorkap zijn gelukkig wél echt en zijn – aldus Audi – een gepast eerbetoon aan de legendarische Ur-quattro.

Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)

De vorige Audi A1 was alreeds goed – lees: verregaand – te personaliseren, de nieuweling gaat nog heel wat verder met hippe mogelijkheden zoals een contrasterende uitvoering van het dak of C-stijlen, gekleurde velgen (!), design pack’s, 15” tot 18” velgen, verduisterde ramen, … We hopen dat toekomstige klanten hier het nodige budget voor zullen reserveren want in de basisvorm lijkt het maar grijzer dan grijs. Iets wat je niet kan zeggen over de kleurrijke testwagen!

Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)

Binnenin profiteert deze A1 van de grotere buitenafmetingen (+ 9 cm wielbasis) met méér binnenruimte als gevolg wat goed nieuws voor de achterste inzittenden en de koffer (335 liter tot 1.090 liter). Audi trekt hier – net zoals bij de hoger gepositioneerde modellen – voluit de kaart van technologie met standaard (!) een digitaal dashboard, voor alle leuke gadgets (Virtual Cockpit, DAB, achteruitrijcamera, …) moet je wel via de optielijst passeren.

Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)
Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)

Dankzij de hoge afwerkingsgraad en kwalitatieve materialen doet Audi haar premium imago alle eer aan … behalve dankzij de harde plastics voor de deurpanelen. Bewonderenswaardig is wel het goed ingewerkte infotainmentsysteem met alle moderne toetsers en bellen, doordachte ergonomie, haarscherpe resolutie én perfecte integratie van Apple CarPlay / Android Auto. De gevoeligheid voor vette/vuile vingers willen we gerust door de … vingers zien! Tevens een eervolle vermelding voor het kwalitatieve Bang & Olufsen 3D Premium geluidssysteem en de aanwezigheid van zowel een reguliere USB als USB C poort.

Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)

Gezien dieselgate de dalende interesse voor diesels in compacte modellen biedt Audi de A1 Sportback enkel nog aan met benzinemotoren. Gezien de sterke interesse vanuit de Belgische leasemarkt een opmerkelijke keuze, benieuwd of de vele young potentials in de toekomst ook nog met een Audi A1 zullen rijden.

Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)

Geen probleem als je niets meer snapt van Audi’s cijferachtige motorkeuze, toch geven we graag mee dat je momenteel kan kiezen voor een de 25 TFSI (1.0-liter driecilinder met 95 pk), 30 TFSI (1.0-liter driecilinder met 116 pk), 35 TFSI (1.5-liter viercilinder met cilinderuitschakeling en 150 pk) en 40 TFSI (2.0-liter viercilinder met 200 pk). Standaard doet de Audi A1 het met een manuele versnellingsbak, optioneel kan je de zeventraps S-Tronic automaat verkrijgen. Desgewenst mét schakellepels achter het stuurwiel!

Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)

De geteste 30 TFSI S-Tronic doet het met 116 pk / 200 Nm (139 g/km CO2) waardoor je in 9,3 seconden de nul-naar-honderd sprint kan voltooien en net boven de 200 km/u bereik je de topsnelheid. Audi spreekt zelf van een normverbruik van 5,9 liter (WLTP), na 650 testkilometers – zowel vlot op de snelweg als in druk/traag stadsverkeer – eindigden we uiteindelijk op 6,5 liter benzine per 100 km.

Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)

Tijdens die testkilometers konden we de vlotte automaat, lichte stuurgevoel, levendige – én tegelijk stille – benzinemotor en comfortabele weggedrag appreciëren, dat laatste toch wanneer de asfalt van enige kwaliteit is. Iets dat in België niet overal het geval is wat zorgt voor een stugge demping in combinatie met de blitse 18” velgen en het adaptieve sportonderstel. Minder grote velgen lijken dan ook aangewezen! Laat je bovendien niet vangen door de sportieve (S-Line) vormgeving, aantrekkelijke (fake!) soundtrack en Sport-back benaming, met 116 pk moet je bij vlotte snelwegacties toch tijd incalculeren. Met Drive Select kun je de rijmodi aanpassen en hoewel de verschillen niet bijzonder merkbaar zijn kozen we toch het merendeel van de tijd voor de Individual modus!

Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)

Net zoals bij de connectiviteitstoepassingen is de nieuwe A1 Sportback eveneens volledig bij de les op vlak van moderne veiligheid- en rijhulpsystemen die overkomen van de duurdere Audi’s. Lane Departure Warning en Pre Sense noodremhulp zijn standaard, voor al de rest moet opnieuw bijbetalen. De adaptieve snelheidsregelaar heeft nog altijd een ietwat onhandige bediening maar het systeem werkt zeer goed wat het comfortgehalte versterkt net zoals de feilloze parkeerassistentie die je volautomatisch in/uit alle situaties krijgt.

Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)

De vanafprijs van 20.320 euro kan de A1 Sportback nog enigszins verantwoorden maar Audi hanteert hier ook een stevig prijs/optiebeleid dat net te snel oploopt om nog maatschappelijk aanvaardbaar te zijn. Zo was deze 116 pk sterke driecilinder maar liefst 45.000 euro waard zonder elektrisch verstelbare zetels, head-up display of keyless go!

Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)

Als kleurrijke premium vijfdeurs komt de Audi A1 Sportback overduidelijk in het vaarwater van de MINI Cooper vijfdeurs die net wat meer rijplezier weet te bieden. Bovendien kan je met het budget van een leuk uitgeruste A1 Sportback ook in hogere segmenteren terecht voor méér auto. En dan hebben we het nog niet gehad over de interne VAG concurrentie met de veel goedkopere Seat Ibiza en Volkswagen Polo!

Conclusie
Afgezien van het stevige prijsbeleid (met de testwagenconfiguratie als “triest” hoogtepunt) en het beperkte comfort met grote velgen gaat de nieuwe Audi A1 Sportback er sterk op vooruit. Hij mag dan niet meer in Brussel van de band rollen, met zijn karaktervolle (bij voorkeur kleurrijke) vormgeving, ruim interieur, moderne veiligheidsfeatures en aangenaam weggedrag is hij een gedroomde metgezel voor onderweg. Toch wanneer je baas hem betaald, anders kan je goedkoper terecht bij de soortgelijke Polo die niet zoveel moet onderdoen. Al is die natuurlijk niet voorzien van de premium afwerking, hightech gadgets en het sterke merkimago!

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Ruim interieur/koffer
+ Hoge afwerkingsgraad/materiaalkeuze (met uitzondering van de deurpanelen)
+ Gadgets, veiligheid, connectiviteit, rijhulpmiddelen
+ Aangename 1.0 TFSI benzinemotor (stil!)
+ Vlotte automaat

– Prijs/optiebeleid
– Stugge ophanging op slecht asfalt (met S-Line en 18” velgen)
– Fake luchtinlaten / motorsoundtrack
– Geen diesel

Rijtest: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem