Rijtest: Lexus GS300hDe Lexus GS300h probeert met een meer toegankelijke krachtbron een groter deel van de koek binnen het premium sedansegment voor zijn rekening te nemen. 

Het segment van de premium sedans lijkt op het eerste zicht enkel weggelegd voor de Duitse Drie, toch zijn er heel wat andere mogelijkheden voorhanden als je wat verder kijkt dan je neus lang is. Jammer genoeg is het percentage zakelijke rijders hier zeer hoog, wat maakt dat de leasebedrijven en fleetmanagers meer belang hechten aan restwaarde, onderhoudskosten en brandstofverbruik en zo enkele knappe alternatieven links laten liggen.

Rijtest: Lexus GS300h

Lexus heeft enkel groene wagens in het gamma met een specifiek model voor elk segment, allen zijn ze voorzien van een set batterijen die in samenspraak met een benzinemotor een mooi hybridegeheel vormen. Hiermee scoren ze bijna onklopbare CO2 cijfers en een prima theoretisch verbruik, al komt dat in de praktijk toch nog steeds wat hoger uit. Neem daarbij dat de zakelijke Belgen een hoop kilometers malen op jaarbasis wat een diesel aantrekkelijker maakt, maar kan de premium tak van het Toyota concern een vuist vormen tegen al deze minpunten? Wij zochten het voor jullie uit met een knappe Lexus GS300h F-Sport.

Rijtest: Lexus GS300hRijtest: Lexus GS300h

De Lexus GS situeert zich mooi onder de majestueuze LS600h en boven de IS300h, deze laatste schonk laatstleden zelfs zijn krachtbron aan de GS. Deze is als enige van deze drie sedans beschikbaar in twee motorisaties, zo is er een GS450h met een V6 en de GS300h met een viercilinder. In België wordt je belast op de motorinhoud waarmee de GS450h zichzelf misschien wel buitenspel zet, de viercilinder scoort in Vlaanderen aantrekkelijke cijfers met een normverbruik van 4,7 liter benzine en een CO2 uitstoot van 109 g/km. Vanaf je de communautaire grens overschrijdt wordt het GS300h verhaal opeens een stuk minder interessant, al ligt dat voornamelijk aan de achterhaalde taxatienorm daarginds.

Rijtest: Lexus GS300h

Visueel kregen we een bijzonder knappe knappe sedan – met waterafstotende ramen – die het over een andere boeg gooit dan zijn Duitse rivalen, al moeten we eerlijk vermelden dat onze GS300h uitgerust werd met het prijzige F-Sport pack. Daarmee krijg je een agressieve voorbumper in een trapeziumvormig uitvoering met extra LED’s, een adaptieve sportophanging, 19″ velgen, chromen accenten en een spoilerlip op het kofferdeksel. Voor het exterieurkleur heb je de keuze uit 10 verschillende mogelijkheden, al betaal je voor een metaalkleur €1.075.

Rijtest: Lexus GS300hRijtest: Lexus GS300h

Binnenin kregen we een mooi samenspel van sportieve details – zoals aluminium pedalen en goedzittende/veelvoudig verstelbare lederen zetels – en klassieke elementen zoals een stuurwiel met geperforeerd leder en functietoetsen, een groot instrumentenpaneel dat zich aanpast aan de rijmodi en een nog groter multimedia- en navigatiescherm. Dat werkt bijzonder goed en bezit heel verregaande functies, al vraagt de muisbediening wel heel wat gewenning. Het typerende analoge klokje kon uiteraard niet uitblijven in deze rustieke tempel, desondanks zijn beperkte afmetingen werd het meermaals geapprecieerd door de inzittenden. De nikkel-metaalbatterijen die de groene kilometers voor hun rekening nemen zitten weggestoken onder de hoedenplank, hierdoor kan de achterbank niet neergaan om zo het laadvermogen te vergroten. Daardoor klopt de Lexus GS300h af op 468 liter bagageruimte waarmee je net voldoende ruimte hebt voor de bagage van 4 inzittenden. Voor een sublieme geluidservaring werd naar goede gewoonte wederom beroep gedaan op een Mark Levinson Premium Audio systeem met 17 luidsprekers, mooi verspreid over de hele wagen. Nog exclusiever wordt het als je weet dat deze wagen uitgerust kan uitgerust worden met een Head-Up display, Night View systeem en een WIFI hotspot, het is en blijft een sedan die zich wil meten met hét beste dat Duitsland weet te bieden.

Rijtest: Lexus GS300hRijtest: Lexus GS300h

Rijtest: Lexus GS300h

Terwijl de GS450h het doet met een klinkende 3.5-liter V6 uit de RX450h krijgt de GS300h – zoals de naam al doet vermoeden – de 2.4-liter viercilinder uit de nieuwe IS300h. Hiermee krijg je een zuinig geheel dankzij de tandem van 181 échte pk’s en de 143 pk van de elektromotor, gecombineerd levert dat opmerkelijk genoeg 223 pk en 221 Newtonmeters op. Daarmee ben je in staat om een topsnelheid te halen van 180 km/u terwijl je in 9,2 kan accelereren vanuit stilstand naar 100 km/u. Toch is deze Lexus niet gericht op sportiviteit, laat dat duidelijk zijn met een vrij slome CVT automaat en remmen die wat finesse missen. Mocht je hem toch op de staart trappen zal hij alle beschikbare kracht aanwenden voor de achterwielen maar dat ook op auditief vlak laten weten. Het normverbruik van net geen 5 liter haalden we niet, verwacht je beter aan een goede 8 liter benzine. Daarmee lost hij op papier zijn rol ietwat van zuinigheidskampioen, toch kan hij met volle batterijen vrij lang en tot 64 km/u emissieloos rondcruisen. Zodra je net iets teveel accelereert schiet de benzinemotor te hulp, omgekeerd schenkt die laatste de batterijen alle beschikbare energie wanneer dat mogelijk is en dat op een zeer homogene manier.

Rijtest: Lexus GS300hRijtest: Lexus GS300h

Zijdezacht kilometers malen doet deze Japanner met volle overgave, zowel op de autosnelweg als in de stadskern. De 19″ velgen comprimeren sporadisch wel het comfortniveau maar zodra het wegdek terug iets of wat in orde is voelen de inzittenden van de GS300h zich ongetwijfeld terug volledig zen. Dankzij 4 verschillende rijmodi – Eco, Normal, Sport en Sport+ – kan je zelf de neus wat in de goede richting zetten, al is de Lexus volwassen genoeg om dat zelf te beslissen. Via een mooi weergave op het centrale scherm kan je ten alle tijden zien hoe de energiestroom loopt. Met een extra EV modus forceert je een zuiver elektrische en geruisloze aandrijving, al ben je hier wel afhankelijk van de batterijen en snelheid. Mocht het weer een spelbreker zijn kan je met de Snow modus de kracht ook iets meer doseren richting de achterwielen. Qua veiligheidssystemen heb je ook niet te klagen, zowel bekende als onbekende systemen dragen zorg op alle mogelijke manieren voor de inzittenden van jouw GS300h.

Rijtest: Lexus GS300h

De Lexus GS300h is de jouwe vanaf €44.500 in basistrim maar dan mis je nog heel wat gadgets en functionele systemen zoals op onze testwagen. Voor de Executive Line betaal je €53.500, de F-Sport Line €61.980 en voor €64.950 krijg je het summum onder de Privilege Line noemer. Je kan ook uitrustingsniveau’s combineren met additionele packs om zo een GS op maat te krijgen, al voorziet Lexus een interessante Business Pack die je 4.000 euro aan uitrusting schenkt op de basisversie in ruil voor 250 euro.

Rijtest: Lexus GS300hRijtest: Lexus GS300h

In ruil voor die stevige som geld krijg je heel wat terug, zeker als je kijkt naar de basisprijs van de concurrentie. De meest voor de hand liggende spelers van dit segment zijn de Mercedes E220 CDI, de Audi A6 2.0 TDI en de BMW 520d al doen deze het allemaal met een dieselmotor. Een hybride alternatief vinden voor de GS300h (vanaf €44.500) in dit segment lukt na lang zoeken toch met de Audi A6 Hybrid (vanaf €58.300), Mercedes E300 BlueTec HYBRID (vanaf €53.724) en de Infiniti Q50S Hybrid (vanaf €50.400).

Besluit

De Lexus GS300h is een heerlijke wagen om mee te rijden die dankzij zijn zuinige en comfortabele innerlijk per direct weet te overtuigen, toch heeft hij het niet gemakkelijk in zijn segment van dieselverstokende premium bedrijfswagens. Toch krijg je evenveel technologische gadgets en veiligheidssystemen, een knap interieur en een aanvaardbaar verbruik mee, het groene imago en de interessante CO2 uitstoot spelen dus de doorslaggevende factor.

Overzicht:

+ Knappe verschijning in F-Sport trim
+ Sublieme samenwerking tussen elektro- en benzinemotor
+ Fiscaal interessant (prijs, verbruik, onderhoud) in Vlaanderen
+ Comfortabele & rustgevende gebruikerservaring

– Marktsituering
– Touchpadbediening
– Remmen mocht iets alerter afgesteld worden

Rijtest: Lexus GS300h

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem