Rijtest: Lexus LC 500h (2017)Een hybride supercoupé die absolute luxe en vlotte prestaties koppelt aan een bescheiden verbruik? Daarvoor moet je bij de ravissante Lexus LC 500h zijn.

De laatste keer dat Lexus ons een vlaggenschipcoupé met specifiek chassis schenkt staan er de magische letters LFA op de achterzijde, toont de kalender 2010 en wint Spanje het WK voetbal in Zuid-Afrika. Zeven jaar later is het tijd voor een spirituele opvolger die weliswaar minder exclusief is, maar visueel minstens zoveel indruk maakt en technologisch nog meer geavanceerd is.

Het aura van de Lexus LFA zal voor de eeuwigheid tot de verbeelding spreken. Niet alleen vanwege zijn door Yamaha tot in de perfectie afgestelde atmosferische V10 die reikte tot 9.000 toeren per minuut en zijn unieke carbon chassisconstructie, maar ook vanwege de gelimiteerde productie van slechts 500 exemplaren waardoor je er zelden of nooit een zult zien.

Rijtest: Lexus LC 500h (2017)

In België wist Lexus er niet eens één exemplaar van aan de man/vrouw te brengen. Al zat het prijskaartje van om en bij de 375.000 euro in economisch woelige tijden er ook wel voor iets tussen. Intussen weten kenners en verzamelaars wel beter en wordt de LFA wél naar waarde geschat. Toch ging de supercoupé in bepaalde opzichten zijn doel voorbij aangezien erg weinig mensen hem kennen, laat staat er eentje gezien en vooral gehoord hebben. De LC doet wat dat betreft beter en is een regulier productiemodel dat dichter aansluit bij de rest van het gamma.

De LC is er in twee versies. Eentje met de atmosferische 5.0-liter V8 die we kennen van de RC-F coupé en GS-F berline en eentje met – hoe kan het ook anders – hybride aandrijflijn. De V8 rijden we binnenkort maar nu leggen we de focus op de hybrideversie die met zijn CO2-uitstoot van 145 g/km niet alleen fiscaal erg interessant is, maar de 2+2 coupé toch nog in 5 seconden naar de 100 km/h schiet en naar een begrensde topsnelheid van 250 km/h.

Rijtest: Lexus LC 500h (2017)Rijtest: Lexus LC 500h (2017)

Dit dankzij de combinatie van een 300 pk sterke 3,5-liter V6 VVT-i 24-klepper, gekoppeld aan een krachtige lithium-ion batterij die het totaalvermogen opkrikt naar 359 pk. Dat vermogen wordt op zijn beurt naar de achteras gestuurd via wat Lexus Multi Stage Hybrid noemt. Zeg maar een combinatie van een CVT-automaat met daarna een klassieke viertrapsautomaat koppelomvormer die samen 10 klassieke verzetten simuleren. Het zorgt volgens Lexus niet alleen voor extra efficiëntie maar ook voor een sportievere, meer analoge beleving. Vooral wanneer je zelf schakelt. Maar daarover later meer.

Want cijfers zeggen in dit geval lang niet alles. De LC is zo’n model dat er op foto goed uitziet maar in realiteit nog zoveel beter oogt. Het fotografeert met andere woorden slecht. Maar zo zijn er tegenwoordig wel meerdere auto’s. Ook het nogal anonieme ‘Graphite Black’ van ons testexemplaar doet het complexe lijnenspel geen eer aan. Want vergis je niet. De LC is een indrukwekkende machine die indruk maakt vanaf de intrigerende spindle grille helemaal tot achter met de mysterieuze lichten met 3D-effect. En ook daar tussenin bulkt de LC van de zorgvuldig uitgevoerde details en hoge afwerkingsgraad waarbij kosten noch moeite werden gespaard.

Rijtest: Lexus LC 500h (2017)

Diezelfde maniakale aandacht voor detail strekt zich door naar het interieur waar je – zonder overdrijven – enkel de beste materialen terugvindt. Ongeacht waar je kijkt en/of voelt kom je in aanraking met leder, Alcantara, aluminium, gesmeed koolstof en zelfs magnesium – zoals voor de schakelpeddels. En als er al eens kunststof aan te pas komt, zoals voor enkele knopjes en schakelaars, is het enkel van de allerhoogste kwaliteit. Zelfs het interieur van de LFA kan qua afwerking en gebruikte materialen niet tippen aan dat van de LC.

Rijtest: Lexus LC 500h (2017)Rijtest: Lexus LC 500h (2017)

Idem wat betreft chassisstijfheid trouwens want ook daar steekt de LC de LFA naar de spreekwoordelijke kroon. Niettegenstaande de LC 500h lang geen pluimgewicht is – de hybride versie tikt af op net geen twee ton, werden kosten nog moeite gespaard gewicht te besparen waar mogelijk en het zwaartepunt te verlagen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van allerhande lichtgewichtmaterialen en constructietechnieken zoals gesmeed carbon, aluminium, genoten aluminium (zoals voor de voorophanging), ultra sterk staal en lijmapplicaties uit de luchtvaartindustrie om onderdelen aan elkaar te bevestigen.

Rijtest: Lexus LC 500h (2017)Rijtest: Lexus LC 500h (2017)

Het resultaat is een 4,7 m lange coupé die zijn gewicht uitermate goed maskeert. Vooral bij grote, open bochtencombinaties komt het chassis van de Japanse GT tot zijn recht en moet de Lexus niet onderdoen voor exotische concurrenten zoals de Maserati GranTurismo. Enkel in haakse bochten of wanneer de stuuruitslag meer dan 90 graden bedraagt ruilen de voorste banden (245/45/R20) precisie in voor de neiging tot veilig onderstuur. De LC is met andere woorden meer GT dan pure sportwagen maar positioneert zich wel aan de scherpere, sportieve zijde, beter dan de comfortabele zoals de BMW 6-Reeks Coupé.

Rijtest: Lexus LC 500h (2017)

Niet dat de hybride aandrijflijn ondanks de vele goede intenties als echt sportief kan worden aanzien. De complexe overbrenging slaagt er in de tien, in sé onbestaande verzetten, op een vrij overtuigende manier te simuleren, maar mist consistentie en laat af en toe een steek vallen door op de achtergrond toch zelfs te reageren of net niet wanneer jij dat wil. Daardoor zal je slechts zelden het heft in handen nemen en de automaat voornamelijk zelf het werk laten doen. Ook al omdat de artificiële soundtrack niet meteen inspireert. Er is met andere woorden ruimte voor de V8. Al haalt die ongetwijfeld nooit het verbruik van de hybride die wanneer je het rustig aandoet tevreden is met slechts 7 à 8 liter. Iets wat je onder volle belasting in de Sport+ dan weer bijna verdubbeld. Maar dat is evident.

Rijtest: Lexus LC 500h (2017)Rijtest: Lexus LC 500h (2017)

Lexus biedt ook nog een Sport+ Pack aan (meteen ook de enige optie naast metaalkleur) die voor de som van 11.300 euro je LC nog een stuk sportiever maakt met onder andere vierwielsturing, actieve aerodynamica, carbon dakpaneel (in plaats van glas), 21-duims wielen, variabele stuurbekrachtiging en mechanisch sperdifferentieel. Maar die optie lijkt ons vooral weggelegd voor de atmosferische V8, beter dan de hybride die het ondanks alle goede intenties vooral de kaart comfort trekt.

Rijtest: Lexus LC 500h (2017)

Want wat is het heerlijk toeven achter het stuur van de LC. Van de comfortabele stoelen over de uitstekende geluidsisolatie tot de uitstekende demping van de adaptieve ophanging in de comfortstand, de LC doet er alles aan om zijn inzittenden te verwennen. Een totaalervaring die verder wordt ondersteund door gadgets zoals een handig head-up-display, Lexus Concierge dat de stuurverwarming en stoelverwarming en -koeling deel doet uitmaken van de klimaatcontrole of het Mark Levinson Reference audiosysteem dat garant staat voor geluid van de beste kwaliteit.

Rijtest: Lexus LC 500h (2017)

Veel kritiek valt er dan ook niet te rapen. Op de eigenaardige trackpadbediening van het infotainmentsysteem en de niet-verlichte deurklinken van het exterieur na vonden we weinig ergonomische missers. Of het moet de toegang tot de achterbank zijn die duidelijk niet hoog op het prioriteitenlijstje stond en enkel voor de kleinsten bestemd lijkt. Of als extra bagageruimte want met 172 liter is de kofferruimte aan de kleine kant (192 liter voor de V8).

Conclusie
Met de LC heeft Lexus een indrukwekkende gran turismo neergezet die sportieve rijsensaties mengt met een hoogstaande afwerking en – in het geval van de hybride versie – een aanvaardbaar verbruik. Echte petrolheads kiezen zonder twijfel beter voor de V8, al was het maar vanwege de zijn soundtrack. Maar tegen het relatief bescheiden verbruik van de hybrideversie valt weinig in te brengen.

Met een all-in prijs van 109.190 euro voor zowel de hybride als de V8 biedt de Lexus LC extreem veel waar voor zijn geld. Niet alleen komt de auto quasi standaard full option (we zien het andere premiumconstructeurs zelden doen), qua afwerking en gebruikte materialen kan de coupé wedijveren met auto’s die twee of drie keer zoveel kosten. Net zoals bij de LFA zien we Lexus daarom niet veel verdienen op de LC. Maar de coupé doet in ieder geval dromen, is bijzonder eigenzinnig, concept car cool en zal hier en daar wel eens in het straatbeeld opduiken. Opdracht volbracht dus. En nog geen beetje!

Overzicht:
+ Concept car looks
+ Comfort
+ Afwerking en gebruikte materialen
+ Prestaties vs verbruik
+ Prijs en optiebeleid
+ Rijbereik

+/- Hybrideversie mist sportieve sensaties

– Klassieke nadelen 2+2 coupé
– Synthetische soundtrack
– Leercurve infotainmentsysteem

Rijtest: Lexus LC 500h (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye