Officieel: Ferrari 296 GTB V6 Hybrid 830 pk (2021)De gloednieuwe Ferrari 296 GTB is zowaar 830 pk sterk en rekent op V6 plug-in hybride technologie.

Midden 2022 zal Ferrari de F8 Tributo vervangen door de 296 GTB nieuwkomer. Visueel oogt die langsvoor zoals zijn voorganger, achteraan zijn de stijlverschillen een pak duidelijker. Bovendien is dit de eerste Ferrari sinds de Dino die een V6 benzinemotor meekrijgt. Ook de plug-in hybride ondersteuning is behoorlijk innovatief, die beleefde zijn primeur in de SF90 Stradale. Van die 1.000 pk sterke krachtpatser neemt de 296 GTB ook de interieurlayout (met digitale tellerpartij) over!

De 3.0-liter zescilinder benzinemotor werd volledig “from scratch” ontworpen en heeft zelfs niets te maken met de V6 Nettuno van Maserati. Zo staan de cilinderbanken hier 120° uit elkaar. In de Ferrari 296 GTB staat de V6 alvast garant voor 663 pk, de overige kracht komt van de elektromotor. Via een 8-traps automaat wordt het vermogen richting de achteras gestuurd.

Goed voor een 0-100 sprint in 2,9 seconden, 0-200 in 7,3 seconden en topsnelheid van 330 km/u. Een snelle lap rond het Fiorano circuit lukt hiermee in 1min21 wat anderhalve tel sneller is dan de F8 Tributo! Voor dergelijke circuitliefhebbers is er ook een Assetto Fiorano pack voorhanden. Naast sportief Michelin Cup2 R rubber krijg je ondermeer een straffere dempersetup en extra downforce.

Dankzij een 7,4 kWh accupack heeft de Ferrari 296 GTB een zuiver elektrische actieradius van 25 km, dit aan maximaal 135 km/u. Dan moet je voor de eDrive of Hybrid rijmodus kiezen, voor de betere prestaties ben je aangewezen voor Performance of Qualify. Met de veelbelovende “Fun to Drive” woorden let Ferrari de lat hoog qua rijdynamiek/plezier, zelf voorzagen ze de zescilinder alvast van een betrokken soundtrack.

Na de Ferrari 296 GTB mogen we ook een 296 Spider (GTS?) verwachten terwijl de logica “op termijn” een straffere (“hardcore”) variant ook wel zal volgen. Ferrari mikt met deze V6 sportbolide overduidelijk op de McLaren Artura.

Prijzen zijn nog niet vrijgegeven. Je interesse kan je wel al kenbaar maken bij Ferrari Monza (Gent), FMA (Antwerpen) of Francorchamps Motors (Waver).