Officieel: BMW iX5 Hydrogen FCEV SUV productie (2022)BMW is gestart met de (beperkte) productie van de iX5 Hydrogen die voorzien is van (veelbelovende?) waterstoftechniek.

De huidige BMW X5 SUV generatie (G05) werd eind 2018 voorgesteld. Zeker als de fiscaal aantrekkelijke X5 xDrive45e plug-in hybride is het een populaire keuze in België. In afwachting van een opfrisbeurt (LCI) werken de BMW ingenieurs alvast naarstig verder aan die langverwachte X5 FCEV variant op waterstof.

Reeds op het Autosalon van Frankfurt 2019 kregen we de i Hydrogen NEXT in conceptvorm te zien. Nog steeds even imposant, veelzijdig en luxueus maar voorzien van waterstoftechniek. Kort samengevat: een zuiver elektrische aandrijflijn die zijn energie haalt uit een waterstofcel in de plaats van een batterijpack.

Intussen zijn de eerste BMW iX5 Hydrogen exemplaren effectief van de band gerold in München. Niet om de early adopters of true believers te plezieren maar specifiek met het oog op test- en demonstratiedoeleinden. De brandstofcellen zijn bovendien afkomstig van Toyota die we gerust als specialist hieromtrent mogen zien. Zo getuige alvast de nieuwe Mirai.

Zelfs met een relatief onbestaande netwerk aan waterstoftankstations gelooft BMW CEO Zipse sterk in deze technologie/techniek. Met de gelimiteerde productie van de iX5 Hydrogen wil de Duitse autobouwer het potentieel ervan onderstrepen. Toch voor de toekomst, momenteel zijn er geen échte productieplannen. Noch een Belgische X5 FCEV prijskaartje.

De BMW iX5 Hydrogen zal met 374 pk vermoedelijk “meer dan voldoende” vlot zijn. De eerdergenoemde X5 xDrive45e plug-in hybride (394 pk) is wel iets krachtiger … maar moet een loodzware accupack meesleuren die voor slechts 79 à 88 km zuiver elektrische autonomie zorgt. Intussen hebben ze ook wel al de iX EV SUV in de aanbieding die 633 km ver geraakt.

Lees hier onze rijtest met de X5 xDrive45e plug-in hybride!