Officieel: BMW i Hydrogen NEXT (2019)BMW gelooft (nog steeds) in waterstof.

Wanneer het vandaag de dag over alternatieve en milieuvriendelijke aandrijflijnen gaat kijken we snel naar plug-in hybrides en zuiver elektrische wagens, zo vergeet je één van de écht zuinige alternatieven in de vorm van waterstof. Bij dergelijke FCEV’s (Fuel Cell Electric Vehicle) verkrijg je via een chemisch proces (zuurstof -> water) de nodige elektrische energie die gebruikt kan worden om een elektromotor – of batterijpack – van energie te voorzien.

Momenteel zijn er slechts een handvol exemplaren (Toyota Mirai en Hyundai NEXO) voorhanden, BMW wil daar op termijn een aangepaste X5 aan toevoegen. Dat kunnen we toch afleiden met de aanwezigheid van de i Hydrogen NEXT op het Autosalon van Frankfurt.

Het technische verhaal omtrent waterstof is behoorlijk complex al kan BMW terugvallen op het Hydrogen 7 prototype uit 2005 dat in beperkte productie ingezet werd. In 2015 volgde soortgelijke technologie in een 5GT en i8.

Tegen 2022 hoopt BMW opnieuw een beperkte vloot van waterstofwagens te produceren in samenwerking met Toyota, indien er interesse is bij de (zakelijke) consument zouden er dan in 2025 klantenexemplaren kunnen volgen. Maar alvorens het zover zal komen moet de laadinfrastructuur stevig uitbreiden momenteel is er maar één publiek waterstoftankstation in België! Binnenkort moet er wel eentje in Antwerpen bijkomen.