Rijtest: Toyota Mirai (2016)

Kort Getest: Toyota Mirai (waterstof)De Toyota Mirai – Japans voor toekomst – is het bewijs dat rijden op waterstof niet langer science fiction is.

Terwijl veel constructeurs zich momenteel over de voeten lopen om in ijl tempo (plug-in) hybrides en/of elektrische auto’s aan te bieden, zijn er heel wat andere mainstream autobouwers bezig met een derde piste. Ik herinner mij tien jaar geleden nog Honda die met de FCX Clarity de eerste gecommercialiseerde waterstofauto de koppen stal. Het is te zeggen, je kon hem op bepaalde plaatsen, waaronder California, leasen maar niet kopen aangezien de auto’s/prototypes elk ongeveer 1 miljoen dollar waard waren. Een decennium later is er al heel wat progressie gemaakt en hebben Hyundai en Toyota met respectievelijk de ix35 Fuelcell en Mirai auto’s in de catalogus die je daadwerkelijk kopen kunt. De Mirai is echter met voorsprong de meest futuristisch uitziende.

Kort Getest: Toyota Mirai (waterstof)

Wanneer we de Mirai gaan ophalen komen we meteen met een van de huidige beperkingen van een waterstofauto in contact. De auto is niet getankt en wanneer we bij het (voorlopig) enige (!) publiek toegankelijke tankstation halt houden blijkt het dicht te zijn wegens onderhoudswerken. Afdruipen dus en met een klassieke Toyota huiswaarts aangezien we onvoldoende autonomie hebben om de verplaatsing Zaventem – Gent en omgekeerd op de resterende hoeveelheid waterstof te rijden.

Kort Getest: Toyota Mirai (waterstof)Kort Getest: Toyota Mirai (waterstof)

Want laten we de olifant in de kamer meteen maar aanpakken, voorlopig rij je de Mirai, en iedere andere waterstofauto wat dat betreft, bovenal uit overtuiging/marketing-technische redenen. Hoewel stickers op de flanken van onze Mirai een autonomie van 550 km beloven, afficheerde de conservatief schattende boordcomputer bij elke tankbeurt maar om en bij de 340 km. Ook al reden we in de praktijk bijna 400 km op een tankbeurt.

Rijtest: Toyota Mirai (2016) waterstof

Waterstof mag dan met stip de meest milieuvriendelijke brandstof zijn, het opwekken ervan kost energie, veel energie zelfs, en is bijgevolg niet bijster goedkoop – al moet je rekening houden met de factor vraag/aanbod. Met een opslagcapaciteit van ongeveer 4 kg waterstof en een prijs van 0,990 euro/kg zit je aan net geen 40 euro per tankbeurt. Rijk zal je er momenteel dus niet van worden. Beter bekijk je het grote plaatje.

Rijtest: Toyota Mirai (2016) waterstof

Tanken duurt immers niet langer dan een klassieke tankbeurt en afhankelijk van hoe de waterstof opgewerkt werd, rij je potentieel volledig C02-neutraal. Denk op termijn dus aan waterstoftankstations die volledig zelf bedruipend zouden kunnen zijn via wind- en of zonne-energie. Springen we nog eens tien jaar verder dan is de kans reëel dat de twee waterstoftanks van de Mirai met dezelfde grootte niet 4 kg maar misschien zelfs 8 of 10 kg zullen kunnen opslaan, onder andere dankzij het gebruik van metaal-organische roosters. Ondanks de kinderziektes en andere typische problemen die zich voordoen in de fase van early adopting, ziet de toekomst voor waterstof er dus best rooskleurig uit.

Rijtest: Toyota Mirai (2016) waterstof

Terug naar de Mirai want die steelt bovenal de show. Met zijn ietwat vreemde looks die het midden houden tussen een concept en de iets stijlvollere neef van de Prius, trekt de auto bijzonder veel aandacht. Het feit dat de flanken van onze test-Mirai vol met reclame staan zit er vast ook voor iets tussen, maar omstaanders tonen verrassend veel interesse voor de bijzondere bolide. Zo werden we tijdens onze testweek op een gegeven moment zelfs achtervolgd door een geïnteresseerde Audi-rijder. Misschien wel het laatste wat we verwacht hadden.

Kort Getest: Toyota Mirai (waterstof)

Binnenin houdt de Mirai het midden tussen een Toyota en een Lexus met een erg degelijke afwerkingskwaliteit, een ietwat futuristische middenconsole en vier volwaardige zitplaatsen. De bedieningselementen zijn rechtstreeks overgenomen uit Toyota’s hybridemodellen, en zo rijdt de Mirai ook, maar dan als een elektrische auto. Met de hulp van zuurstof wordt de waterstof immers terug omgezet naar elektriciteit (met als bijproduct gedistilleerd water) die vervolgens wordt opgeslagen in batterijen die op hun beurt dan weer elektromotoren aansturen die de (voorste) wielen doen draaien. Het complete proces is quasi geruisloos wat maakt dat rijden met de Mirai een bijzonder comfortabele ervaring maakt. Mede dankzij een erg comfortabele ophanging en een uitstekende geluidsisolatie. Denk gerust aan het comfortniveau Mercedes S-klasse.

Rijtest: Toyota Mirai (2016) waterstofRijtest: Toyota Mirai (2016) waterstof

De aandrijflijn heeft met Eco, Normal en Power drie standen die invloed hebben op de gevoeligheid van het ‘gaspedaal’ en/of de klimatisatie. De Mirai mag met zijn 1.925 kg dan wel een zware jongen zijn, de prestaties zijn bijzonder netjes. De futuristische Toyota voelt sneller aan dan zijn 154 pk, 335 Nm en sprint van 9,6 s naar de 100 km/h laten vermoeden. Vooral onderin de toeren maakt de Mirai indruk met al dat koppel dat meteen beschikbaar is.

Rijtest: Toyota Mirai (2016) waterstof

Toegegeven, na een week hadden we het wel gezien met de retourtje tanken van 160 km, maar wat als zo’n tankstation bij wijze van spreken om de hoek stond? Rijden met de Mirai is op zich niet heel anders dan rijden met een puur elektrische auto maar biedt toch veel voordelen. Zo heb je minder batterijen nodig, tank je bijzonder snel en rij – afhankelijk van hoe de waterstof werd omgezet – echt wel CO2-neutraal.

Rijtest: Toyota Mirai (2016) waterstof

Momenteel is de Mirai bovenal een technologisch uithangbord dat in de eerste plaats mikt naar bedrijven die zich bij voorkeur in de buurt van het waterstoftankstation aan de Leuvensesteenweg bevinden. Met een prijskaartje van om en bij de 70.000 euro of een leaseprijs van ongeveer 1.000 euro per maand is de Mirai niet voor iedereen weggelegd, maar vergelijk je dit met de kostprijs van de Honda FXC Clarity zo’n 10 jaar geleden, dan werden er reeds bijzonder grote stappen gemaakt. Dat beseffen ook andere constructeurs want niet alleen Honda, Toyota en Hyundai zijn bezig met waterstof, maar ook BMW, Mercedes, VAG, Ford, Fiat, GM en Mazda tonen vergaande interesse en experimenteren reeds achter de schermen.

Conclusie
Hoewel de elektrische auto de laatste jaren een grote opkomst heeft gemaakt is het lang niet zeker dat deze het zal schoppen tot hét alternatief voor de klassieke verbrandingsmotor. Velen zien een mix van hybrides, puur elektrische auto’s en de waterstofauto als het realistische alternatief, en na een weekje Mirai rijden kunnen we ons daar alleen maar in vinden. The Future Is Now luidt de slogan van de Mirai en dat mag je in dit geval letterlijk nemen. Puik werk Toyota.

Overzicht:
+ Raffinement
+ Comfort
+ Kwaliteit/afwerking
+ Snelle tankbeurt
+ Autonomie
+ Milieuvriendelijk

-/+ Voorlopig enkel interessant voor bedrijven

– Voorlopig slechts één publiek toegankelijk tankstation
(Very) early adopters only
– Prijs tankbeurt aan de hoge kant
– Zware jongen

Rijtest: Toyota Mirai (2016) waterstof

Tekst: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...