Rijtest: BMW i8

Rijtest - BMW i8 - HeaderDe sportwagen van de toekomst krijgt een nieuw ijkpunt: de BMW i8 is innovatief, irreëel en immensurabel.

Het is nu exact twee weken geleden dat we de majestueuze vleugeldeuren van de BMW i8 ongewild achter ons dichtsloegen, maar nog steeds zijn we aan het bekomen. Ondanks meer dan zeshonderd rijtesten achter de kiezen waren we duidelijk onvoorbereid op het vehikel waarvan BMW ons de sleutels gaf. Misschien ook het enige normale aan deze wagen, want het irreële, futuristische en ruimteschipachtige uiterlijk deden ons eerder vermoeden naar een of andere telekinetische ontgrendelingsprocedure dan een druk op een wel zeer fysieke knop. De i8 is niets wat ooit was, de i8 is revolutionair in elk aspect. Vergeet de Jaguar F-Type, BMW M3 of Porsche 911, dit is dé sportwagen van de toekomst.

Rijtest - BMW i8 - 01

We moeten eerlijk zijn: de i8 heeft ook gewoon vier wielen en een rond stuurwiel die de twee voorste exemplaren van koers laat wisselen, waarmee hij nog steeds aanvoelt als een wagen en je zo tenslotte niet voor piloot hoeft te studeren. Maar als we iets verder inzoomen, worden de verschillen snel duidelijk. De BMW i8 is om te beginnen de allereerste plug-in hybride die München ons voorschotelt: een 1.5-liter driecilinder levert dankzij moderne turbotechnologie een aanzienlijke 231 pk, terwijl een elektromotor het totale vermogen met 131 pk aanvult tot een totaal van maar liefst 362 pk. Beiden werken hand in hand, tenzij je het knopje eDrive inschakelt. Dan cruise je volledig elektrisch met nuluitstoot door de stad en dat zo’n 30 kilometer lang. Maar helemaal geen zorgen, dankzij de benzinetank hoef je pas na 600 kilometer bij te tanken. Met een Wallbox laad je de batterijen in minder dan 2 uur tot 80 procent van de capaciteit, aan een traditioneel stopcontact duurt het ietsje langer. In Sport-modus is het zelfs mogelijk om de lithium-ion batterij al rijdend bij te tanken. Op papier verbruikt de i8 tot slot gemiddeld slechts 2,1 l/100 kilometer (49 g CO2/km), in de realiteit zit je toch realistisch gezien snel aan iets meer dan 6l/100 km. Maar dan nog, dat is minder dan de helft van gelijk presterende supercars!

Rijtest - BMW i8 - 09


Rijtest - BMW i8 - 07Rijtest - BMW i8 - 12

In hybride Comfort-modus is de i8 eigenlijk een vierwielaandrijver, maar de focus ligt nog steeds op de achterwielen. De verbrandingsmotor is immers uitsluitend verbonden met de achteras via een zestraps automaat, terwijl de elektromotor via een tweetraps automaat de voorwielen aandrijft. Kunnen jullie nog volgen? Maakt niet zoveel uit, heel wat processor-power zorgt ervoor dat beiden harmonieus hun ding doen. Je voelt helemaal niet wat er exact gebeurt, het enige wat je merkt is dat je als een fighter jet vooruitvliegt. Zeker in Sport-modus, waarbij prestaties verschuiven naar prioriteit numero uno. De elektromotor zorgt dan voor een extra intense powerboost en een sprint van 0-100 km/u in amper 4,4 seconden! Supercar-territorium aldus, maar het voelt allemaal nog een beetje sneller aan dankzij het ultra-lage zwaartepunt van minder dan 460 millimeter. Het lijkt wel een scène uit Star Wars, de warp speed nabij.

Rijtest - BMW i8 - 16

Rijtest - BMW i8 - 06Rijtest - BMW i8 - 11

Ook de hernemingen zijn uniek in hun soort, ondanks het driepitter-koppel van 320 Nm bij 3.700 toeren per minuut en het elektrokoppel van 250 Nm op papier lang niet zó verbluffend lijken. Het voelt een beetje als 1 + 1 = 3, want bij het aanraken van het gaspedaal aan elke snelheid word je diep in de comfortabele sportzetels geduwd. Deze houden je ook stevig vast wanneer je de apex opzoekt, waar je in deze i8 snel verslaafd aan raakt. Dankzij het eerder vernoemde lage zwaartepunt voelt de i8 aan als een grote kart en worden lastwissels de kop ingedrukt, daarbij nog eens geholpen door het standaard Dynamic Damping Control. Er is tegelijk een enorme hoeveelheid grip, want als de achterwielen dreigen te ontsporen komen de voorwielen de balans herstellen. De sturing voelt een beetje digitaal, maar wat had je ook verwacht als je deze futuristische mobiel zag staan? Belangrijker is de directe reactie van de voortrein en het scherpe insturen, onder andere te danken aan de double-wishbone ophanging vooraan. Very sportscar indeed!

Rijtest - BMW i8 - 03

Rijtest - BMW i8 - 02Rijtest - BMW i8 - 04

Natuurlijk is ook de soundtrack iets waar meerdere sound engineers bij BMW hun job aan te danken hebben. En we zijn hen best dankbaar, want zonder de bijpassende diepe klanken had de sportwagen van de toekomst een stuk minder sensationeel aangevoeld. Je voelt je in zekere zin bedrogen, maar toch geniet je keer op keer van de acceleratie-hitlist. Opnieuw andere ingenieurs hielden zich bezig met de aerodynamica om de luchtweerstandscoëfficiënt van de i8 te herleiden tot een Cw-waarde van 0,26. Ingenieus gebruik van koolstofvezel zorgt daarnaast voor een offset van het extra elektromotor/batterij-gewicht: de 2+2 cockpit is een en al CFRP, het chassis is van aluminium en de gewichtsverdeling over beide assen is perfect fifty-fifty.

Rijtest - BMW i8 - 05

Heeft de i8 ook pijnpunten? Het prijskaartje heeft na een 1 nog vijf cijfertjes voor de komma, maar ook het praktische aspect van de i8 verdient toch een kleine toelichting. Vleugeldeuren zijn zo heel esthetisch en wowtastic, alleen is het minder handig om altijd even elegant in en uit te stappen. Het is ook soms moeilijk inschatten of je voldoende plaats hebt om je vleugels helemaal open te slaan. Daarnaast is er ook de achterbank die geen achterbank is, tenzij dan voor baby’s en als extra bagageruimte. Waar je de volledige bijpassende Louis Vuitton set kwijtraakt is ons bovendien een raadsel, want in de minuscule koffer is amper ruimte voor 154 liter bagage. Het zal 911-eigenaars niet vreemd zijn, maar ook een driecilinder neemt nu eenmaal plaats in. Tot slot is het voor sommigen misschien eerder een plus dan een min, maar in de i8 heeft bij het passeren de hele wereld je gezien. Jong en oud, man of vrouw, de i8 is zo futuristisch dat je zelfs mensen in een aan de weg grenzend restaurant met hele tafels ziet omkijken.

Rijtest - BMW i8 - 08

Persoonlijk schenken we toch een pluim aan de designers, die erin slaagden dit gedurfde uiterlijk naar de productielijn te loodsen. De i8 kleeft laag bij de grond, de vleugeldeuren hebben iets exclusief en het langgerekte profiel benadrukt zijn dynamische karakter. Wat opvalt is ook de gelaagde opbouw, waarbij het in je zijspiegels soms lijkt of je achteraan daadwerkelijk vleugels hebt. De grille is verder gesloten, maar linkt iedereen meteen aan de blauw-witte propellor. Ook full LED-koplampen sieren het front, al zijn ingenieuze laserlichten optioneel beschikbaar. Kleursgewijs is er tot slot keuze uit Crystal White, Protonic Blue, Ionic Silver of het Sophisto Grey van onze testwagen. Zijschorten en verschillende acenten komen afhankelijk van je keuze in contrasterend BMW i blauw of Frozen Grey. Maar hoe je het ook draait of keert en welke kleur je ook kiest, de BMW i8 domineert het straatbeeld.

Rijtest - BMW i8 - 20Rijtest - BMW i8 - 23

Rijtest - BMW i8 - 24

Rijtest - BMW i8 - 21Rijtest - BMW i8 - 25

Binnenin heb je naast de eerder genoemde kleine bemerkingen alle comfort: het NaviPro, de automatische klimaatcontrole met twee zones, de BMW iDrive met 8,8-inch Control Display, de elektrisch instelbare lederen sportzetels en het met leder bekleed instrumentenpaneel zijn allemaal standaard. Het instrumentenpaneel is digitaal en verandert van kleur naargelang de gekozen rijmodus en er zijn 3 interieurdesigns beschikbaar: Neso, Carpo of Halo. BMW schenkt ook een head-up display, Park Distance Control en ConnectedDrive met Real Time Traffic Info. Met een prijskaartje van minstens 141.000 euro verwacht je dat ergens wel, maar toch zet BMW haar typische optiepolitiek toch even opzij en dat kunnen we wel appreciëren. Alleen jammer dat je moet bijbetalen voor keyless entry, wat dat in en uitstappen toch alweer een stuk comfortabeler zou maken.

Rijtest - BMW i8 - 15

Rijtest - BMW i8 - 17Rijtest - BMW i8 - 22

Conclusie

Met de i8 opent BMW de deuren van de toekomst voor sportwagens. Dezelfde prestaties aan ongeveer 50% van het verbruik, de Duitsers zijn erin geslaagd. Alle aspecten van de i8 vallen als perfecte puzzelstukjes in elkaar: van het futuristische design met optimale aerodynamica tot het maniakaal verminderen van gewicht door gebruik van carbon en aluminium, de ingenieuze plug-in hybride aandrijflijn en het rijgedrag van een échte sportwagen, de i8 is niets minder dan een meesterwerk. Rijden met de i8 is een levenservaring te noemen, nooit eerder kregen we hetzelfde onplaatsbare en onmeetbare gevoel achter het stuur van een vierwieler. Als dit daadwerkelijk de toekomst is, dan tekenen wij met plezier.

Rijtest - BMW i8 - 13

Overzicht

+ Futuristisch, exclusief en gedurfd design
+ Ingenieuze plug-in hybride aandrijflijn
+ Rijsensatie
+/- Vleugeldeuren zijn mooi, maar niet altijd even praktisch

Rijtest - BMW i8 - 14

Tekst & Foto’s: Tim De Baets
Met dank aan 3SquareVillage

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...