Officieel: BMW i Hydrogen NEXT (2019)BMW geeft meer details vrij omtrent de X5 met waterstoftechnologie (FCEV) die – in beperkte vorm – tegen 2022 in productie gaat.

In 2007 produceerde de Duitse premiumconstructeur reeds honderd exemplaren van de Hydrogen 7 (mét V12!) waarmee ze kennis vergaarde én aandacht vroeg bij de Europese regeringsleiders voor de milieuvriendelijke aandrijfvorm. Tegen 2022 volgt opnieuw een beperkte serieproductie van een waterstofwagen, ditmaal in X5 koetswerkvorm. Daarvoor werken de Duitsers nogmaals samen met Toyota die met de Mirai alreeds een productie-exemplaar op waterstof in de aanbieding heeft.

De BMW i Hydrogen NEXT rekent op een brandstofcel (170 pk) die op zijn beurt een elektromotor van 374 pk voedt. Die zal ook de basis vormen voor de nakende iX3. Met 6 kg waterstof (samengeperst in twee tanks onder 700 bar) moet een rijbereik van meer dan 500 km perfect mogelijk zijn, tanken zou maar 3 à 4 minuten in beslag nemen. Toch als je zo’n waterstoftankstation kan vinden, in België zijn die op één hand te tellen.

Of waterstof op termijn een volwaardige positie kan innemen als vierde pijler doorheen het BMW motorengamma moet de toekomst uitwijzen, zeker op vlak van laadstations en publieke interesse is er nog (heel veel) werk aan de winkel. Maar aangezien BMW met Toyota een trouwe partner aan boord heeft en de nieuwe techniek ook kan gebruiken in hun andere elektrische wagens (die hun energie uit een batterij ipv waterstof halen) zien we interessante mogelijkheden opduiken! Al zal dat niet voor 2025 zijn…