Belgische prijs Toyota Mirai (2020): vanaf 64.470 euroToyota is rotsvast overtuigd van het potentieel van waterstof (FCEV) dat ze een tweede (beeldschone) generatie Mirai aanbieden!

Terwijl de volledige autosector zich volmondig op “elektrische wagens” stort blijft Toyota ook investeren in andere/alternatieve aandrijflijnen. Zo was er reeds een compacte Mirai die voorzien was van een waterstofcel. In het kort zou je die technologie kunnen vergelijken met een elektrische aandrijflijn die zijn energie niet uit een batterij maar uit water haalt. Je moet dus water tanken, iets dat in België enkel maar kan in Zaventem, Halle en Wilrijk (2021).

De beperkte waterstof infrastructuur is dus het grootste struikelblok, toch lanceert Toyota een tweede generatie Mirai. Die oogt niet meer zoals een Prius maar leent het lijnenspel (en platform) van de Lexus ES, de binnenruimte en het luxe/comfortgevoel gaat er dus sterk op vooruit.

De drie brandstoftanks (lees: waterreservoirs) van 142 liter kan je vullen in slechts vijf minuten wat een interessant voordeel is ten opzichte van de lange laadtijden voor elektrische wagens. Vervolgens kan je met de 175 pk sterke Toyota Mirai ongeveer 700 km ver geraken. Aan het stoplicht heeft deze milieuvriendelijke Japanner in optimale omstandigheden (mét Sport modus) 9,2 seconden nodig om tot 100 km/u te accelereren.

Toyota hoopt dat de interesse in waterstof in de komende jaren (sterk) zal toenemen en de infrastructuur zo zal verbeteren, stiekem (en zelfs luidop) hopen ze op een 10-voudige toename in de Mirai verkoop. Zelf eentje op de kop tikken kan in België vanaf 64.470 euro!

Lees hier onze rijtest met de eerste generatie Toyota Mirai!