Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)Als een échte allemansvriend heeft de vernieuwde Volkswagen Polo niet veel nodig om te scoren met zijn opgefriste vormgeving en nieuwe technologie!

Met méér dan 18 miljoen verkochte exemplaren kan niemand nog twijfelen aan het succesverhaal van de compacte Volkswagen Polo. Die populariteit is ook snel zichtbaar in het Belgische straatbeeld. De zesde generatie Polo werd in 2017 gelanceerd en profiteert nu van een deugddoende opfrisbeurt.


Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

Bij dergelijke bestsellers is de nood minder groot om op visueel vlak (grondig) te vernieuwen. Enkel de échte fanboys (m/v/x) zullen dan ook snel een vernieuwde Polo kunnen aanwijzen. Herkenningspunten zijn de strakgetrokken bumpers en nieuwe lichtblokken. In het kleurboek verwelkomen we de nieuwe Ascot Grey, Smoke Grey, Kinds Red en Vibrant Violet koetswerkkleuren.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

Verdere personalisatie omvat ondermeer 15 à 17” velgen, contrasterend zwart dak, 300W Beats audiosysteem en een panoramisch glazen dak. Het blitse R-Line uitrustingsniveau zorgt op zijn beurt voor een wat sportieve(re) vormgeving.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

Zowel voor- als achteraan krijgt de Polo standaard LED verlichting mee. Desgewenst (lees: optioneel) installeert Volkswagen IQ.LIGHT Matrix LED koplampen die op intelligente wijze voor een optimale/krachtige verlichting zorgen. Een fijne lichtstrip tussen de koplampen wijst op de aanwezigheid van deze vooruitstrevende technologie. Behoorlijk uniek binnen het (B) segment van de compacte stadswagens!

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

Modern(er) interieur

De vernieuwde Polo trekt binnenin eveneens de kaart van de (doorgedreven) digitalisatie, dit in de vorm van standaard (!) een 8” digitaal dashboard met diverse weergavemogelijkheden. Toch zouden we de Digital Cockpit Pro variant (10,25”) aanraden die groter is en navigatiekaarten weergeeft. Inzake infotainment zijn er vier varianten beschikbaar, gaande van Composition Media (6,5”) tot Discover Pro (9,2”) met steeds méér functionaliteit. Al kan je ook gewoon via App-Connect Wireless beroep doen op je slimme Apple / Android telefoon.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

Echt sfeervol zouden we het interieur van de vernieuwde Volkswagen Polo niet omschrijven, zelfs niet met de LED sfeerverlichting, aangename zetels en chroom accenten. De afwerkingsgraad en materiaalkeuzes zijn wel bovengemiddeld goed voor dit segment.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

Desondanks de compacte (stadsvriendelijke) buitenafmetingen is er binnenin – relatief gezien – veel plaats voorhanden. In de koffer past er 333 liter bagage, met de achterbank neergeklapt wordt dat 1.125 liter.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

Motorengamma

Dat een dieselmotor hier vandaag de dag ontbreekt is niet verwonderlijk, wel dat er geen enkele vorm van elektrificatie (bijvoorbeeld mild hybrid techniek) te bespeuren valt. Naast een duurzame TGI (CNG) variant draait het hier volledig rond de 1.0-liter TSI driecilinder met 95 pk of 110 pk. Als alternatief voor de handgeschakelde 5-versnellingsbak is er een 7-traps DSG automaat voorhanden. De hete Polo GTI werd eveneens opgefrist en is met 207 pk zelfs iets krachtiger!

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

De geteste Polo 1.0 TSI DSG is 95 pk / 175 Nm sterk wat ruimschoots volstaat met gezonde prestaties in de praktijk. Dit desondanks een op papier magere 0-100 chrono van 11,3 seconden. De topsnelheid ligt op 187 km/u. Afhankelijk van je enthousiasme zal het verbruik tussen de 5 à 6,5 liter schommelen, met een volle benzinetank (40 liter) geraak je dus 600 à 800 km ver.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

Rijgedrag

Technische wijzigingen bleven uit waardoor de vernieuwde Polo zoals voordien rijdt. Tenzij je voor de GTI gaat is het rijgedrag nog steeds als vertrouwd, correct en comfortabel te omschrijven. Zelfs met de optionele Rijprofielselectie (met een Eco, Normal en Sport rijmodus) waarmee je de Polo R-Line kan uitrusten. De automaat met dubbele koppeling doet perfect zijn ding en schakelt snel op, dit om zo zuinig mogelijk te zijn. Onder belasting durft hij – om dezelfde reden – wel eens te twijfelen.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

Naast IQ.Light maakt Volkswagen nu ook de IQ.Drive rijhulp beschikbaar op de Polo. Met Travel Assist werken de adaptieve cruise control en actieve rijstrookassistentie mooi samen, desgewenst in combinatie met de verkeersbordenherkenning en navigatie. Elke Polo komt nu trouwens standaard met Lane Assist en dat terwijl de Front Assist noodremhulp nu voetganger en fietsers herkent.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

Prijzen en concurrentie

Vergeet de gekende Trendline, Comfortline en Highline uitrustingsniveau’s. De vernieuwde Volkswagen Polo doet het met een naamloze instapper (die bij ons niet verkrijgbaar is), Life, Style en R-Line. Starten doe je bij 22.005 euro (1.0 TSI 95 pk Life) waarna het doorloopt tot 32.200 euro voor de Polo GTI.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

De 1.0 TSI DSG 95 pk R-Line kost je hoe dan ook 26.330 euro. In het geval van de paarse VW-6 testwagen kwam daar nog een Comfort Pack, Drive Pack, verduisterde ramen achteraan en IQ.Light bij waardoor er uiteindelijk afgeklopt werd op net geen 30.000 euro. Stevige prijzen voor een 95 pk sterke stadswagen met fysieke sleutel, manueel verstelbare zetels en stoffen interieur…

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

Aan interne concurrentie geen gebrek, naast de iets grotere Golf staat er ook een technisch gerelateerde T-Cross en hippe Taigo te blinken bij dezelfde VW verdeler. Daarnaast bieden de Seat Ibiza en Skoda Scala eveneens soortgelijke techniek. Binnen het B-segment wordt de Polo nog steeds als referentie aanzien al zijn er diverse alternatieven beschikbaar in de vorm van de Ford Fiesta, Renault Clio, Hyundai i20 en Toyota Yaris.

Conclusie

Met opgefriste looks, modern(er) interieur en extra (hightech!) uitrusting weet Volkswagen de populaire Polo nog aantrekkelijker te maken. Zowel inzake rijgedrag als interieurvormgeving wordt het nooit écht spannend, wel voelt het allemaal zeer geruststellend, degelijk en comfortabel aan. Met de toevoeging van IQ.Light en IQ.Drive aan de (dure) optielijst legt VW de lat behoorlijk hoog!

Overzicht:
+ IJzersterk (gerenommeerd) imago
+ Stadsvriendelijk formaat
+ Degelijke afwerkingsgraad en materiaalkeuze
+ Relatief ruim
+ Gezonde prestaties
+ Geruststellend en comfortabel rijgedrag
+ Hightech gadgets, rijhulp, veiligheid en infotainment

? Sober/saai interieur

– Weinig visuele verschillen met voorganger
– Twijfelende automaat onder belasting
– Prijs/optiebeleid
– Interne concurrentie

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk facelift (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!