Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk crossover (2022)De tweede generatie Peugeot 2008 crossover maakt indruk met zijn eigenzinnige lijnenspel, praktische inborst en betrokken rijgedrag!

Als vervanger voor de toenmalige 207 SW kwam Peugeot in 2013 met de 2008, een stoere crossover met functionele inborst. Een schot in de roos want tot het einde van diens carrière was hij een graag geziene Fransman. Sinds midden 2019 wil een nieuwe 2008 dat succesverhaal verder zetten, opnieuw deelt deze crossover zijn technische basis (CMA platform) met de compactere 208.

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

Op visueel vlak kan het verschil tussen de eerste en tweede generatie 2008 niet groter zijn met een uitgesproken en scherp (agressief?) lijnenspel. Zeker frontaal gezien is er geen ontsnappen aan de immense grille en verticale LED dagrijverlichting. Met enige verbeelding moet je hierin de klauw van een leeuw herkennen…

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

De testwagen was voorzien van de Artens Gris koetswerkkleur met zwarte accenten, 17” Salamanca lichtmetalen velgen, subtiele spoiler en dubbele uitlaat. Als het wat straffer mag is er de sportief ogende GT Line uitvoering met onderscheidende details. En durf gerust voor die blitse Fusion Orange, Elixir Red of Vertigo Blue tinten te gaan!

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

Interieur Peugeot 2008

Binnenin hanteert Peugeot een (iets) rustigere benadering, hetzij opnieuw met de nodige originaliteit zoals het compacte stuurwiel, tuimelschakelaars en een (fake) koolstofvezelstructuur voor het dashboard. Net zoals bij de concurrentie bemerken we het veelvoudig gebruik van kunststof terwijl de glimmende pianolak nefast is voor vuile vingers/stof. De bouwkwaliteit staat verder wel op punt.

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

Afhankelijk van de uitvoering rekent de nieuwe Peugeot 2008 op analoge tellers met 3,5” LCD display … of een hightech Peugeot 3D i-Cockpit instrumentenpaneel. Dat moet je met eigen ogen aanschouwen om je er een mening over te vormen. Het oogt wel bling bling! Het centraal gepositioneerd infotainmentsysteem is 7” of 10” groot en is gelukkig moderner/functioneler dan het visueel laat uitschijnen.

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

De behoorlijk hoekige buitenafmetingen zorgen voor de nodige binnenruimte. Wanneer er frequent (meerdere) volwassenen op de (niet-verschuifbare) achterbank plaatsnemen is de grotere 3008 of 5008 misschien een logischere keuze?! In de koffer van de 2008 past er 405 liter bagage, met de achterbank neer stijgt het laadvolume tot 1.467 liter! De verhoogde koetswerkbouw zorgt voor een gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid. Enkel de brede C-stijlen resulteren soms voor een hinderlijk zicht (lees: dodehoek).

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

Benzine, diesel of elektrisch

Op motorisch vlak springt de zuiver elektrische e-2008 snel in het oog. Deze is 136 pk / 260 Nm sterk en biedt dankzij de goed ingewerkte 50 kWh batterij een WLTP rijbereik van 345 km.

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

Toch blijven er ook klassieke benzine- en dieselmotoren beschikbaar. Ofwel gebaseerd op de 1.2 PureTech driecilinder (100 pk, 130 pk of 155 pk) of de 1.5 BlueHDI viercilinder (110 pk of 130 pk). Als alternatief voor de handgeschakelde 6-versnellingsbak is er de EAT8 automaat. Zoals de benaming doet vermoeden heeft deze acht verzetten. Gezien zijn urban city explorer roeping is de 2008 steeds voorwielaangedreven!

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

Met de 130 pk / 230 Nm sterke PureTech driecilinder benzinemotor en EAT8 transmissie heeft de 2008 crossover net geen 10 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/u. De topsnelheid ligt voor 200 km/u. Met een ingetogen rechtervoet blijft het verbruik relatief beperkt, wij kwamen akelig dicht in de buurt van het WLTP verbruik (5,9 liter). Zo verkrijg je een autonomie van 700 km met een volle benzinetank (44 liter).

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

Comfortabele berggeit

Zoals de meeste van zijn collega’s biedt ook de Peugeot 2008 crossover een toegankelijk rijgedrag met het nodige comfort. Perfect voor dagdagelijkse verplaatsingen zonder al te veel zorgen.

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

Voor de dynamische meerwaardezoeker is er de Sport rijmodus die tezamen met het directe (progressieve) stuurgevoel, lichtgewicht structuur en levendige driecilinder (inclusief karaktervolle sound) voor de nodige betrokkenheid zorgt. Met een gepaste ingesteldheid toont deze Peugeot zich als bovengemiddeld kwieke berggeit, bijvoorbeeld op een kronkelende bergweg! Met een rustige(re) rijstijl blijft de benzinemotor mooi op de achtergrond en primeert het eerdergenoemde comfort. Voor een écht fluisterstille rijbeleving moet je richting de e-2008.

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

Al dan niet via de optielijst kan de nieuwe 2008 terugvallen op Active Safety Brake noodremhulp, achteruitrijcamera, rijstrookassistentie, cruise control, licht/regensensor, 3D navigatie en geconnecteerde diensten. Comfortverhogend zijn de optionele draadloze gsmlader, het hoogwaardig FOCAL audiosysteem, zetelverwarming en keyless entry/go. Die laatste bleek wel behoorlijk vermoeiend te zijn omdat je de startknop toch langdurig (drie volle seconden!) moet indrukken. Dan toch maar gewoon die klassieke sleutel?

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

Prijzen en concurrentie Peugeot 2008

Met een Active (vanaf 23.063 euro), Style, Allure en GT (vanaf 29.987 euro) uitrustingsniveau is er voor iedereen een Peugeot 2008. Vervolgens is er nog een (klein) beetje ruimte voor extra personalisatie en uitrusting, traditiegetrouw aan correcte prijzen bij Peugeot. De 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 Allure testwagen was uiteindelijk 30.174 euro waard.

Rijtest: Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 pk EAT8 crossover (2022)

De gigantische keuze inzake crossovers is eerder een vloek dan een zege. Enkel en alleen binnen de grote PSA (nu Stellantis) familie vinden we al een technisch gerelateerde Opel Mokka, Opel Crossland, Citroen C3 Aircross en DS4. Daarbuiten krijgen deze het gezelschap van de Ford Puma, Renault Captur, Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq, Mazda CX-30, Fiat 500X, Toyota Yaris Cross, Dacia Sandero Stepway, Hyundai Kona en Suzuki Vitara.

Conclusie

In het overvolle crossover segment is het anno 2022 essentieel om toch ergens het verschil te kunnen maken. De nieuwe Peugeot 2008 probeert dat te doen met zijn expressieve/originele vormgeving, ruim interieur en aangenaam (desgewenst betrokken) rijgedrag. Naast het minuscule stuurwiel maakt vooral de design- en kwaliteitsprogressie ten opzichte van zijn voorganger het meeste indruk! De aanwezigheid van een zuiver elektrische e-2008 maakt deze praktische Fransman alvast future proof, toch konden we de 130 pk sterke PureTech benzinemotor zeker appreciëren. Die is zowel vlot, soepel, stil als zuinig!

Overzicht:
+ Originele – karaktervolle – looks, zowel vanbinnen als vanbuiten
+ Hogere koetswerkbouw (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Kwalitatieve(re) materialen
+ Betrokken rijgedrag
+ Vlotte (en relatief zuinige) prestaties
+ Ruim en praktisch
+ Breed motorengamma

– Stevige concurrentie
– Brede C-stijl zorgt voor dodehoek
– Vermoeiende keyless start

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie peugeot.be!