Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC 90 pk (2020)

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)Praktisch, compact, doordacht, milieuvriendelijk én financieel aantrekkelijk, dat is de Skoda Kamiq 1.0 G-TEC op aardgas!

Bij milieuvriendelijke wagens denk je snel aan een klassieke hybride, plug-in hybride of zuiver elektrische aandrijflijn, toch mogen we aardgas (CNG, compressed natural gas) niet vergeten. Eveneens behoorlijk milieuvriendelijk gezien de lagere uitstoot van schadelijke stoffen (CO2, NOx en fijn stof) en efficiëntere verbranding terwijl het financieel ook best interessant is. En het vraagt minder grotere compromissen dan de eerdergenoemde geëlektrificeerde aandrijflijnen!

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

In bepaalde Europese landen (Spanje, Italië, Duitsland, Zweden …) is CNG reeds goed ingeburgerd … terwijl het in België niet eens 1% marktaandeel haalt. Aan de beschikbaarheid zal het alvast niet liggen met intussen meer dan 130 tankstations (voornamelijk in Vlaanderen) en een steeds grotere aanbod aan CNG wagens. Zo lanceert Skoda na de Octavia Combi G-TEC nu ook een Scala G-TEC en Kamiq G-TEC.

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

De Kamiq crossover is Skoda’s kleinste SUV telg die zich onder de Kodiaq en Karoq nestelt, toch kan hij pronken met een hogere koetswerkbouw (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom), opmerkelijk ruim interieur, doordachte ergonomie en moderne rijhulp/veiligheid/connectiviteit/gadgets. Lees hier alles over de Kamiq!

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

De Kamiq G-TEC is op visueel vlak enkel te herkennen aan de (lelijke maar verplichte) groene CNG sticker achterop, binnenin krijg je een zowel een meter voor het gasreservoir als voor de benzinetank. Dat is vermoedelijk de reden dat je hier niet voor de Virtual Cockpit kan kiezen en dus opgezadeld zit met oldschool analoge tellers en een TFT informatiedisplay ertussen. Maar ook dat werkt prima.

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

Je keuze voor de milieuvriendelijke CNG motorisaite heeft geen verdere invloed op vlak van infotainment/connectiviteit, ook bij de Kamiq G-TEC is er keuze tussen drie uitvoeringen. Hier zien we de 9,2” Amundsen topversie met “Hey Laura” spraakassistentie, draadloze Apple CarPlay / Android Auto connectiviteit, WiFi hotspot, DAB+ radio, … Zowel voor- als achteraan kan je twee USB-C poorten terugvinden, moderne smartphones kan je draadloos opladen.

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

Met de relatief compacte buitenafmetingen is er toch een riante binnenruimte voorhanden, zelfs grotere volwassenen hebben achterin weinig te klagen. Het ruimtegevoel kan je nog wat versterken met het glazen panoramadak (€815). De Kamiq G-TEC biedt 278 liter tot maximaal 1.273 liter bagageruimte, maar wegens de installatie van de gastanks is de koffer hier wel iets minder groot dan bij een reguliere Kamiq (400 – 1.395 liter).

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

De simply clever baseline is bij Skoda meer dan een holle marketingsterm, zo voorzien de Tsjechen naar goede gewoonte enkele weldoordachte features die het leven net wat aangenamer maken. Zo zit er gratis (!) een paraplu in de bestuurdersdeur, zaklamp in de koffer, parkeertickethouder achter het raam (linksvoor) en kan je in de tankklep een ijskrabber/bandenprofielmeter terugvinden! Met de Simply Clever Pack (€170) krijg je nog automatische deurbescherming, 12V stopcontact in de koffer en handige opberglades onder de zetels vooraan.

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

Onder de motorkap ligt de gekende 1.0-liter TSI driecilinder die de nodige aanpassingen onderging om ook op aardgas kunnen te lopen. Steevast met 90 pk / 160 Nm, manuele zes-versnellingsbak en voorwielaandrijving. Gelukkig voelt de Kamiq G-TEC in de praktijk vlotter aan dan de 0-100 chrono van 12,4 seconden doet vermoeden, de topsnelheid ligt op 181 km/u.

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

Dat deze Kamiq op aardgas loopt is niet merkbaar achter het stuurwiel met een comfortabel weggedrag, stille loopcurve, gezonde prestaties en degelijk (licht) stuurgevoel. Perfect zoals je een praktische crossover zou willen hebben dus. Desgewenst met een hoop moderne rijhulp- en veiligheidssystemen zoals (adaptieve) cruise control, parkeerhulp, Lane Keep Assist, noodremhulp, …

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

Drie ijzersterke stalen gastanks bieden plaats aan 13,8 kg aardgas, met een gemiddeld verbruik van 5,5 km per 100 km (bijna dubbel zoveel als initieel opgegeven) kan je dus slechts 250 km ver geraken. Daarnaast is er ook een (nood)benzinetank van 9 liter voorhanden … waarmee je maximaal 120 km ver zal geraken. De kleine brandstoftanks zorgen dus voor een beperkt rijbereik van 370 km.

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

Tanken zal dus je (hopelijk graag) veel doen, gelukkig gaat dat net zo vlot/snel als bij een benzine/diesel. Vooral bij de Vlaamse DATS24 tankstations heb je een grote kans om CNG te kunnen tanken … aan een bijzonder aantrekkelijke prijs van minder dan één euro per kg. Aardgas is dus zowel goedkoper in gebruik als aan de pomp en daardoor een héél voordelige keuze. Kiezen welke brandstof je “rijdt” is niet mogelijk, aardgas heeft altijd voorrang.

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

De gastanks voldoen aan de strengste veiligheidseisen en kunnen zichzelf afsluiten bij een ongeval, in tegenstelling tot andere ontbrandbare/ontvlambare gassen is CNG vluchtig van nature en zal dus oplossen in de buitenlucht. Parkeren in ondergrondse parkings mag dan ook perfect, dit in tegenstelling tot LPG!

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

De Skoda Kamiq 1.0 G-TEC Ambition (97 g/km CO2) heeft een vanafprijs van 24.975 euro .. wat slechts 165 euro méér is dan de 110 pk sterke 1.0 TSI (125 g/km CO2). In de geteste configuratie kwam daar nog ondermeer de Moon White koetswerkkleur (€580), 17” lichtmetalen velgen (€185), dynamische grootlichtassistentie (€190) en verwarmde zetels vooraan (€235) bij. Goed voor een eindafrekening van 30.149 euro! Tot eind 2020 genieten CNG wagens ook van interessante fiscale gunstmaatregelen in de vorm van een vrijstelling voor inschrijvingstaks/BIV!

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

Afgezien van een Fiat Panda Natural Power en SsangYong Tivoli CNG situeren alle directe concurrenten van de Skoda Kamiq G-TEC binnen dezelfde VAG familie in de vorm van Volkswagen Polo TGI, Seat Ibiza TGI en Seat Arona TGI.

Conclusie
Binnen het hippe crossoversegment maakt de Skoda Kamiq indruk met zijn riante binnenruimte, volwassen weggedrag en simply clever/no nonsense ingesteldheid. Terwijl de concurrentie volop inzet op elektrificatie onderstreept de Tsjechische autobouwer het milieuvriendelijke én financieel aantrekkelijke karakter van aardgas … waarvoor je geen al te grote compromissen moet sluiten. Zelfs met het schrappen van de fiscale stimulans is de Kamiq G-TEC voordeliger dan zijn klassieke TSI evenknie. Maar gezien de beperkte opslagcapaciteit heb je best wel een CNG tankstation in de buurt!

Overzicht:
+ Riante binnenruimte
+ Degelijke interieurafwerking
+ Vlotte prestaties (motor + manuele versnellingsbak)
+ CNG voordelen (zuiniger, milieuvriendelijker, stiller, goedkoper, …)
+ Aangenaam/comfortabel rijgedrag
+ Value for money

– Kleine CNG tank (260 km rijbereik) + kleine benzinetank (100 km rijbereik)
– Beschikbaarheid CNG
– Lelijke sticker
– Fiscale voordelen CNG verdwijnen in 2021
– Onhandige bediening cruise control

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 G-TEC CNG 90 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...