Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)Echte nieuwigheden blijven uit maar de fijngeslepen Audi Q2 maakt sowieso indruk met zijn karaktervolle(re) vormgeving, moderne uitrusting, hoogwaardige afwerking en premium prijzen!

Een compacte SUV (lees: crossover) mét een spraakmakende premium badge, dat is al even de natte droom van menig Europeaan. Daarom kwam Audi vier jaar geleden met de compacte Q2 die zich onder de Q3 positioneerde en prima verkoopcijfers kon optekenen. En tegelijk nieuwe/jonge consumenten aan het merk met de vier ringen kon binden.


Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

Extra personalisatie en uitrusting

Zo “stoer” als een Q3 of Q5 is de compacte Q2 nooit geweest, wel bijzonder funky en zeer kleurrijk te configureren. Desgewenst met een contrasterende C-stijl (“blade” in het Audi vakjargon) in het grijs, zwart of zilver. De facelift bracht niet enkel nieuwe stickers, kleuren (Apple Green, Manhattan Gray, Navarra Blue, Arrow Gray en Turbo Blue) en velgen (16” tot 19”), vanaf nu prijken er vooraan steevast LED koplampen. Optioneel worden dat zelfs geanimeerde Matrix LED exemplaren! Wil je graag ook achteraan LED verlichting? Bijbetalen!

Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

De achthoekige Singleframe grille werd lager gepositioneerd wat visueel voor een breder geheel zorgt (à la Q7 SUV). Tezamen met grotere bumpers (+17 mm) en scherpe(re) lijnen oogt de vernieuwde Q2 een pak zelfzekerder. Blijf desondanks 15 cm bodemvrijheid en een offroadmodus toch maar op de verharde wegen.

Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

De hogere koetswerkbouw van de Audi Q2 resulteert nog steeds in een gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom. Binnenin is er een “marktconforme” hoeveelheid ruimte wat in mensentaal wil zeggen dat de grotere personen het best vooraan plaatsnemen. Onder de (optioneel gemotoriseerde) kofferklep past er nog steeds 405 à 1.050 liter bagage.

Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

Wie zoekt die vindt!

Zelfs met goede wil konden we geen visuele verschillen waarnemen in het interieur, na de officiële communicatie te raadplegen weten we dat “de ventilatieroosters en de versnellingspook (handbak én automaat) een nieuwe look hebben”. Eveneens maken LED sfeerverlichting en nieuwe materialen/accenten hun opwachting. Lichtelijk gedateerd interieur of niet, de Q2 kan nog steeds pronken met een bovengemiddelde afwerkingskwaliteit.

Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

In de basisuitvoering kijk je neer op analoge tellers en een sober MMI Radio Plus infotainmentsysteem, met wat meer budget wordt dat het Audi Virtual Cockpit (12,3”) en MMI Navigation Plus (8,3”) systeem. Te bedienen via spraakcommando’s of de draai/drukknop op de middenconsole. Dus zonder aanraakfunctionaliteit wat de bediening van Apple CarPlay / Android Auto bemoeilijkt. Al probeert Audi dat gemis te compenseren met een 14-delig Bang & Olufsen Premium Sound System, goed voor 705 W.

Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

Enkel klassieke benzine/dieselmotoren

Ook qua beschikbare motoren niets nieuws onder de zon, wel voldoen ze allemaal aan de nieuwe Euro6 uitstootnorm. Benzinerijders gaan voor een 30 TFSI (110 pk), 35 TFSI (150 pk) of 40 TFSI (190 pk), inzake diesel is er de 30 TDI (116 pk) en 35 TDI (150 pk). Standaard met een manuele zesversnellingsbak, is de zeventraps automaat (met schakeflippers) als optie verkrijgbaar. Het SQ2 topmodel werd ook vernieuwd en rekent wederom op de 300 pk sterke benzinemotor, sportautomaat en vierwielaandrijving. Enige vorm van elektrificatie (mild hybride of plug-in hybride) is nergens te bespeuren.

Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

Q2 35 TFSI S Tronic

Achterop de appelgroene AUD-107 stond een 35 TFSI badge wat – op een of andere manier – verwijst naar de 1.5-liter turbobenzine viercilinder. Die laat zich opmerkelijk goed horen onder belasting, zeker wanneer je de 150 pk / 250 Nm (136 g/km CO2 WLTP) volledig aanspreekt. De zeventraps S Tronic automaat zorgt voor een optimale krachtontplooiing richting de voorwielen. Goed voor een 0-100 sprint in 8,6 seconden en een topsnelheid van 218 km/u. Wij verbruikten een goede 7 liter benzine, met een volle brandstoftank (50 liter) geraak je zo dus 650+ km ver.

Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

Betrokken stuurgevoel

De vernieuwde Audi Q2 komt vanaf heden altijd met de progressieve stuurinrichting waarmee het stuurgevoel wat scherper/directer wordt bij de meer ingrijpende manoeuvres. Via de Audi Drive Select kan je het karakter van deze Duitser ietwat bepalen, sportievelingen gaan ongetwijfeld ook voor het 10 mm verlaagde sportonderstel.

Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

In combinatie met de – zeer sportief ogende – 19” lichtmetalen velgen offer je daarvoor wel wat comfort op, op slecht wegdek/drempels krijgt je onderrug het stevig te verduren. Zelfs met de aangename S Line sportzetels! In de optielijst dan maar de instelbare dempers aanvinken? Of je neemt gewoon genoegen met eveneens knappe 17” velgen…

Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

Hedendaagse rijhulp en veiligheid

Pre Sense Front mét voetgangerherkenning (noodremhulp), DAB+, snelheidsregelaar/begrenzer (inclusief onhandige bediening) en Acoustic Parking System achteraan (parkeersensoren) zitten in de basisuitrusting, in de optielijst vinden we de nodige interessante extra’s. Denk aan verkeersbordenherkenning, parkeer/wegrijhulp, dodehoekwaarschuwing, rijstrookassistentie, adaptieve cruisecontrol, achteruitrijcamera, automatische grootlichten en panoramisch dak. Om het configuratieproces ietwat te stroomlijnen zitten de meeste opties mooi gegroepeerd in handige packs met de allesverklarende Parking, Safety, Functionality, Tyre en Driving Assistant benamingen.

Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

Lange en peperdure optielijst

Met een basisprijs van 26.550 euro (30 TFSI) plaatst de vernieuwde Audi Q2 zich bovenaan het crossover (SUV B) segment. De geteste Edition One S Line 35 TFSI was full option en als dusdanig 55.140 euro waard! Ja, voor dat geld heb je al een gloednieuwe A6 Avant.

Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

Het crossoversegment is zodanig omvangrijk dat de keuzemogelijkheden (inclusief stress?) royaal zijn, met een premium badge wordt het wat moeilijker. De MINI Countryman, DS3 Crossback en Mazda CX-30 dan maar? Of voldoet de technisch gerelateerde Volkswagen T-Roc ook aan die klinkende marketingterm? Doorsparen voor de grotere Q3 (vanaf 34.280 euro) is ook altijd een optie. Daar bieden de Mercedes GLA en BMW X1 enig weerwerk.

Conclusie

Aldus de ongeschreven regel in autoland dat elke auto na vier jaar opgefrist “moet” worden heeft Audi de Q2 voorzien van een deugddoende update. Wel eentje in zeer beperkte vorm. Aan de buitenkant zijn de verschillen goed zichtbaar met de nieuwe voorzijde (à la Q7) met scherpe lijnen, prominente grille, LED koplampen en extra personalisatie. Binnenin moet je écht gaan zoeken in de (kleurrijke) personalisatiemogelijkheden, aangepaste schakelpook en extra rijhulp/veiligheid. Het ontbreken van een touchscreen is in deze swipe/pinch tijden vreemd, desondanks kan Audi met de Q2 nog steeds haar premium stempel op het riante crossoversegment drukken. De geteste 35 TFSI uitvoering (1.5 TSI met 150 pk) stond garant voor vlotte prestaties en een soepele loopcurve, wel laat de viercilinder zich goed horen. De 19” velgen + het verlaagd sportonderstel knagen dan weer aan het comfortgehalte, gelukkig zorgt de omvangrijke (en dure!) optielijst voor de nodige (configuratie)vrijheid. Maar betaal alstublieft geen 50.000+ euro!

Overzicht:
+ Karaktervollere opfrisbeurt
+ Hippe, personaliseerbare vormgeving
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze interieur
+ Hoge(re) zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Moderne uitrusting
+ Aangename combinatie benzinemotor + automaat

– Prijs/optiebeleid
– Aanwezige benzinebrom
– Bepaalde ouderdomsdelen (onhandige cruise control bediening, geen touchscreen …)
– Stugge (sport)ophanging, zeker met 19” velgen

Rijtest: Audi Q2 crossover 35 TFSI 150 pk facelift (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!