Officieel: Audi Q2 facelift (2020)Audi scherpt de Q2 crossover bij.

Lees hier onze rijtest met de vernieuwde Audi Q2!

Vier jaar na de lancering van de funky Audi Q2 crossover is het tijd voor een (beperkte) opfrisbeurt waarbij het progressieve karakter (lees: grotere grille en scherpere lijnen) nog beter tot zijn recht komt aldus de Duitsers uit Ingolstadt. Daarbij groeide hij enkele millimeters in de lengte (dankzij grotere bumpers) en in de hoogte, LED lichtblokken (optioneel: LED Matrix) met stoere/uitgesproken dagrijverlichting behoren vanaf heden tot de standaarduitrusting.

Qua personalisatie groeien de mogelijkheden met vijf nieuwe koetswerkkleuren (Apple Green, Manhattan Gray, Navarra Blue, Arrow Gray en Turbo Blue), contrastende blades (C-stijl) en drie uitvoeringen (zwart, grijs of koetswerkkleur) voor het onderste gedeelte van het koetswerk. Inzake velgen kan de Q2 beroep doen op 16” tot 19” exemplaren waaronder drie nieuwkomers, de sportief ogende S-Line uitvoering doet het met nog wat extra luchtopeningen.

Als we Audi moeten geloven is het interieur eveneens aangepast, meer specifiek de ventilatieroosters, versnellingspookknop (automaat) en schakelpook (handbak). Tevens vervangt Dinamica microvezelmateriaal de alcantara van weleer. Alle bekledingen/uitvoeringen/kleuren zitten in acht packs (waarvan vier specifiek voor de S-Line versie). De koffer biedt een ongewijzigde 405 liter aan babageruimte die kan oplopen tot 1.050 liter, een gemotoriseerde kofferklep en een trekhaak zijn als optie verkrijgbaar.

De basisversies moeten het doen met een analoge tellerpartij terwijl je in de topversies uitkijkt op de digitale Audi Virtual Cockpit (12,3”) en MMI Navigatie Plus infotainmentsysteem (8,3”). Het hoogwaardige (en 705 Watt sterke) Bang & Olufsen Premium Sound System met 14 luidsprekers is uniek in het segment … en staat op de optielijst.

Eveneens op die aantrekkelijke (maar lange/prijzige) optielijst: Drive Pack, Safety Pack en Park Pack met handig gegroepeerde rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen. Met de progressieve stuurinrichting (standaard!) verkrijg je een adequaat stuurgevoel in elke situatie, de dynamische meerwaardezoekers kunnen kiezen voor de sportophanging die 10 mm dichter bij het asfalt ligt. Wie meer belang hecht aan comfort kan terecht bij de adaptieve dempers.

De vernieuwde Audi Q2 zal initieel aangeboden worden als 35 TFSI waarbij de 1.5-liter TFSI viercilinder (mét cilinderuitschakeling) 150 pk / 250 Nm levert aan de voorwielen, standaard met manuele zesbak maar desgewenst ook met de zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling. Daarna volgen er nog twee andere benzinemotoren (30 TFSI met 115 pk en 40 TFSI met 200 pk?) en evenveel diesels (30 TDI met 115 pk en 35 TDI met 150 pk?). Bepaalde versies kan je combineren met quattro vierwielaandrijving. De 300 pk sterke SQ2 topper ondergaat ongetwijfeld spoedig dezelfde make-over.

De Belgische marktlancering is voorzien voor september 2020 aan 28.600 euro (35 TFSI), wie wat meer geduld heeft moet uiteindelijk maar 26.100 euro betalen voor de instapversie. Zoals steeds gaat deze opfrisbeurt gepaard met een speciale “edition one” reeks die kleurijk en goed uitgerust voor de dag komt.