Rijtest: Alpine A110 GT 300 pk MY23 (2023)Met zowel vlotte prestaties, het nodige comfort als een moderne uitrusting is de nieuwe Alpine A110 GT dagdagelijks prima inzetbaar.

Na een roemrijke (autosport)geschiedenis in een ver verleden werd het Alpine merk door Renault in 2018 gereïncarneerd. Gezien hun nakende switch richting EV’s moesten ze hun sportief Renault Sport gamma (en bijhorend F1 team) anders gaan positioneren. En zo kwam er een nieuwe Alpine A110 sportwagen … die wereldwijd de nodige lof kreeg voor diens speelse karakter, toegankelijk rijplezier en guitige looks.

Aangezien nieuwe (zuiver elektrische!) Alpine modellen op zich lieten wachten hielden ze zich in Dieppe duchtig bezig – à la Abarth – met diverse special editions. Gelukkig werd de speelse A110 intussen ook doelgericht opgewaardeerd! Toch wanneer je fan bent van moderne connectiviteit en moderne(re) uitrusting. Of graag trackdays doet en daar dan voordeel haalt uit de Aero kit (inclusief riante spoiler) en plakkerig Pilot Sport Cup 2 Connect rubber.

Rijtest: Alpine A110 GT 300 pk MY23 (2023)

Duidelijker gamma

De Alpine A110 rekent nog steeds op de 1.8-liter viercilinder turbobenzine, 7-traps Getrag automaat met dubbele koppeling en achterwielaandrijving. Naast de 252 pk sterke instapversie werd de A110 S iets krachtiger, nu is die 300 pk (ipv 292 pk) sterk.

Mooi tussen de twee bestaande varianten werd de A110 GT gevoegd. Als Grand Tourer combineert deze het vermogen van de A110 S maar dan met een meer comfortabele ophanging en luxueuzere afwerking/uitrusting. Nadien volgde zowaar nog een bloedserieuze (en messcherpe?) A110 R topversie!

Rijtest: Alpine A110 GT 300 pk MY23 (2023)

A110 GT olé olé

De middenmotor in de Alpine A110 GT produceert 300 pk / 340 Nm (154 g/km CO2) die richting de achteras gaan. In 4,2 seconden zit je zo aan 100 km/u en pas bij 250 km/u is de topsnelheid bereikt. De opgewaardeerde Brembo remschijven (320 mm met blauwe klauwen) zorgen voor de nodige stopkracht. Als GT heeft de A110 recht op 18” lichtmetalen velgen en Michelin Pilot Sport rubber.

Binnenin vinden we meervoudig instelbare Sabelt comfortzetels (zwart of bruin) terug die hun naam waar maken. Contrasterende blauwe stiknaden zorgen tezamen met chroom accenten en een Franse tricolore voor wat sfeer. Minder GT is wel de beperkte aanwezigheid van opbergruimtes … of zeg gerust afwezigheid. Zelfs een handschoenkastje ontbreekt! Kleine prullaria kan enkel opgeborgen worden onder de middentunnel, optioneel is wel het opbergpack. Dat omvat een opbergnet achter de passagierszetel en gesloten opbergvak tussen de twee zetels.

Rijtest: Alpine A110 GT 300 pk MY23 (2023)

Onder de “motor”kap vooraan is er ruimte voor 100 liter bagage, achteraan kan er nog eens 96 liter. Wel pakt deze warmte over van de benzinemotor, de diepvriesgroenten steek je dus best vooraan…

Rijgedrag

De combinatie van een levendige benzinemotor, lage zitpositie, perfecte gewichtsverdeling, alerte automaat en direct stuurgevoel creëert snel het nodige rijplezier in de Alpine A110 GT. Dit zonder daarvoor extreme snelheden te moeten gaan opzoeken. De pruttelende sportuitlaat versterkt nogmaals de belevenis, zeker in de Sport rijmodus én bij launch control. Ook hier is er een Track rijmodus aanwezig om alles uit de A110 te halen … maar de liefhebbers daarvan sparen dan toch best door voor zo’n A110 S. Dan krijg je ook gratis de Telemetrics weergave met allerhande technische gegevens!

Rijtest: Alpine A110 GT 300 pk MY23 (2023)

Bij de GT is het namelijk geen schande om voor de Normal rijmodus te gaan, deze werd dan ook geoptimaliseerd om een hoogstaand comfort te bieden. Alpine spreekt hier namelijk over “een sportwagen voor dagelijkse ritten en lange reizen”! Wel jammer dat er enkel een klassieke (ipv adaptieve) cruise control voorhanden is. Parkeren gaat dan weer wat vlotter dankzij de optionele Park Assist (parkeerhulp voor- en achteraan met achteruitrijcamera). Gezien de relatief grote draaicirkel geen overdreven luxe.

Tijdens die (minder) lange ritten van A naar B kan je dankzij de update terugvallen op moderner infotainmentsysteem. Verwacht geen hightech systeem maar gewoon een oerdegelijk 7” exemplaar dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto! Desgewenst in combinatie met een Focal (Premium) audiosysteem. De typische (ouderwetse) audiobediening achter het stuurwiel is ook nog steeds van de partij.

Rijtest: Alpine A110 GT 300 pk MY23 (2023)

Wij haalden een praktijkverbruik van 8,2 liter per 100 km. Met volle benzinetank (45 liter) moet je op die manier na 550 km terug tanken.

Prijzen en concurrentie A110 GT

Een Alpine A110 configuratie maken kan vanaf 62.700 euro, in het geval van de A110 S wordt dat minstens 74.750 euro. Voor de Alpine A110 GT nieuwkomer vragen ze 72.650 euro. Met de exclusieve Gris Tonnerre koetswerkkleur (matgrijs) mag je daar alvast 5.000 euro bijrekenen. Uiteindelijk was de testwagen goed voor exact 79.000 euro. Klein bier met de 112.000 euro kostende Alpine A110 R!

Rijtest: Alpine A110 GT 300 pk MY23 (2023)

Het is geen geheim dat de Alpine A110 zich opwerpt als meer betaalbaar alternatief van de Porsche 718 Cayman (300 pk, vanaf 67.312 euro). En misschien ook wel de BMW M240i Coupé (374 pk, vanaf 58.925 euro), Toyota GR86 Sport (234 pk, vanaf 37.030 euro), Toyota Supra (258 pk, vanaf 54.210 euro) en Lotus Emira i4 (360 pk, vanaf 97.625 euro) speelvogels.

Besluit

Naast moderner infotainment en extra uitrusting draait het bij de Alpine A110 update toch voornamelijk om de toevoeging van de A110 GT. Deze is even krachtig als de A110 S maar is net wat aangenamer gedempt, kwestie om zonder problemen lange(re) ritten te kunnen maken. Aan het bejubelde totaalpakket (plezant, speels, levendig …) werd niet geraakt, ook deze A110 GT produceert een hoop rijplezier … en een brede glimlach, elke keer opnieuw! Maar misschien is de (goedkopere) A110 basisversie daar ook toe in staat? De (uiteraard duurdere) Duitse concurrentie is niet van de minste (én beter afgewerkt) maar kan niet tippen aan de eigenzinnigheid, originaliteit én exclusiviteit van de Alpine A110.

Overzicht:
+ Knappe looks
+ Origineel (exclusief?)
+ Rijplezier, levendigheid, betrokkenheid, speelsheid …
+ Prestaties
+ Comfortabel
+ Soundtrack

? Volstaat die basisversie niet…

– Stevige prijzen
– Praktische beperkingen (bagageruimte, opbergvakken, zichtbaarheid …)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie alpinecars.be!