Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)

Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)Een blik achter de schermen bij Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg en de rest van het Renault F1 team tijdens de F1 Grote Prijs van België 2019!

Dat het mooiste F1 circuit ter wereld toevallig in ons land ligt is mooi meegenomen voor vele Belgische fans, tevens geniet de Formula 1 Johnnie Walker Belgian Grand Prix van de nodige internationale interesse gezien de goede ligging. Naast een hoop Britse fans (die grotendeels voor regerend kampioen Hamilton supporteren) is het Oranje Legioen meer dan zichtbaar aanwezig om hun volksheld Max Verstappen aan te moedigen. In 2020 zal er een eigen Grand Prix plaatsvinden in Nederland (vermoedelijk begin mei), we zijn benieuwd of we volgend jaar nog zoveel oranje zullen zien in de tribunes.

Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)

Wij trokken op vrijdag richting het pittoreske Spa-Francorchamps voor de eerste en tweede vrije trainingen van dicht(er)bij te volgen, kwestie van de (gevreesde?) verkeersproblemen in het weekend ietwat te ontlopen. Maar de organisatie bleek lessen getrokken te hebben uit het verleden en zorgde voor een vlekkeloze intocht, tegen de avond konden we hetzelfde ervaren tijdens de uittocht.

Het 2019 F1 seizoen telt 21 races (in 2020 zou er zelfs nog eentje bijkomen) waarbij er op vrijdag twee oefensessies gehouden worden van 90 minuten, zaterdag is er de derde oefensessie (ook 90 minuten) en dan mogen de 20 piloten zich kwalificeren volgens het knock-out principe in drie delen. Op zondag wordt er dan écht geracet, meestal op een moment dat het het beste uitkomt voor de Europese TV kijker.

Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)

Het aantal laps (rondes) is uiteraard afhankelijk van het circuit, gezien de riante omtrek van het Circuit van Spa-Francorchamps blijft het hier beperkt tot 44 rondes. Over één rondje doen ze ongeveer 1 minuut 50 seconden en dat is zodanig veel (relatief gezien) dat de obligatoire ereronde achteraf geschrapt wordt!

Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)

In een ver verleden mochten de F1 teams nog veelvoudig testen/oefenen buiten de raceweekends en zo hun snelle bolides verder afstellen, sinds enkele jaren is dat verboden (net zoals tanken tijdens de race!). Daardoor stijgt het belang van de vrije trainingen om allerhande tactieken, afstellingen en mogelijkheden uit te testen, voor de nieuw(st)e generatie piloten zijn de vrije trainingen ook de perfecte (maar broodnodige?) kennismaking met de verraderlijke circuits.

Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)

Voor het Renault F1 team rijden Daniel Ricciardo en Nico Hulkenberg al kreeg die laatste net voor het Belgische raceweekend te horen dat hij volgend jaar vervangen zal worden door de getalenteerde Esteban Ocon. Elke rijder heeft in het raceweekend een technische crew (ingenieurs, mecaniciens, pitcrew, …) van ongeveer 30 personen ter beschikking, daarnaast zijn er nogmaals zoveel personen in dienst voor het team vlak van PR, communicatie, catering, support, brandstof/bandenanalyse, …

Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)

Cyril Abiteboul heeft de eer en genoegen om als Fransman dit Franse raceteam te leiden (lijden in sommige gevallen), iets dat we perfect konden volgen in de prachtige Drive to Survive documentaire op Netflix. Die zorgde voor een serieuze boost qua F1 interesse bij een breder publiek, de populariteit van de sympathieke Ricciardo scheert sindsdien ook extreem hoge toppen.

Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)

Tevens zorgt Abiteboul (en team) voor de organisatorische/praktische afhandeling van elke race. Voor het Europese luik (10 races) krijgen ze al hun materiaal (oa een volledige pitbox, pitbox club én paddock club) in 18 containers die ze volgens met (Renault) vrachtwagens vervoeren, daarnaast zijn er nog 4 sets die de wereld rondgaan per boot voor de races in Canada, China, Singapore, Japan, Mexico en dergelijke. Alles vervoeren met het vliegtuig zou sneller gaan maar ook duurder en ecologisch belastender, iets waar de F1 teams de laatste jaren veel meer aandacht aan besteden. Banden moeten ze niet meesleuren, leverancier Pirelli voorziet deze elk weekend zelf.

Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)

Een directe samenwerking tussen het Renault F1 team en Renault Sport is er officieel niet, wel profiteren ze beiden waar mogelijk van elkanders expertise en kennis. Zo zien we de F1 piloten frequent de nieuwe Renault RS modellen aanprijzen, de hybridetechniek van de nieuwe Clio (en Captur binnenkort) is anderzijds – deels – geïnspireerd op de techniek van de V6 Hybrid krachtbron uit de Renault R.S.19 F1 bolide.

Ferrari youngster Charles LeClerc pakte dankzij de potente krachtbron (pérfect voor lange/snelle circuits) de pole position en kon die positie – met wat hulp van teamgenoot Vettel – vasthouden tot het einde van de race ten nadele van Hamilton en Bottas. De Grote Prijs Spa-Francorchamps 2019 werd anderzijds overschaduwd door de dodelijke crash van Anthoine Hubert tijdens de Formule 2 race zaterdagmiddag. De jonge (en getalenteerde) Fransman verloor de controle ter hoogte van de beruchte Raidillon bocht en werd vervolgens aangereden door Juan Manuel Correa. De Amerikaan ligt nog steeds in het ziekenhuis maar zou niet meer in levensgevaar zijn.

Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)

Nico Hulkenberg pakte de 8ste plek (en daardoor 4 WK punten), Daniel Ricciardo’s 14e plek leverde de goedlachse Australiër geen punten op. De kans dat één van beiden wereldkampioen zal worden is onbestaande in 2019, wanneer ze beiden in de komende races frequent (hoog) in de punten eindigen kan het Renault F1 team wel nog een interessante positie claimen (momenteel #6) in de einduitslag wat invloed heeft op de financiële compensatie.

Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)

Wie zelf het F1 circus in Spa-Francorchamps van dichtbij wil zien – en vooral: horen! – noteert het weekend van 28 tot 30 augustus 2020 alvast in de agenda. Begin mei kan je ook naar de Dutch Grand Prix (Zandvoort) terwijl eind juni de French Grand Prix (Circuit Paul Ricard) plaats zal vinden! De Duitse GP (Hockenheim) is er niet meer bij. Wie de F1 perfect wil kunnen volgen moet zoveel moeite niet doen, daarvoor is tv/stream nog steeds dé aangewezen manier. Al krijg je dan wel geen kippenvel wanneer 20 F1 bolides voorbij scheuren!

Foto Special: Renault F1 Team @ GP Spa-Francorchamps (2019)

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...