Rijtest: BMW M240i xDrive 374 pk G42 (2022)In afwachting van de gloednieuwe M2 speelvogel gingen wij al even op stap met de toegankelijker(e) doch niet te onderschatten warmmaker: de BMW M240i!

Toeval of niet maar kort nadat wij de sleutels van de M240i inleverden werd de gloednieuwe generatie M2 Coupé voorgesteld. Opnieuw dé 2 Reeks Coupé die je als diehard BMW fanboy (m/v) wil hebben. De eerste exemplaren worden pas verwacht tegen de lente van 2023, maar wij vroegen ons af of we daarop wel moeten wachten. Ook deze M240i heeft namelijk een 3.0-liter zes-in-lijn onder de motorkap, is er met zowel achterwielaandrijving als performante xDrive vierwielaandrijving én bespaart je zo’n 15.000 zuurverdiende euro’s. Misschien slaagt hij ook wat beter als daily driver? Een weekje op stap met dit Thundernight (lees: paars) exemplaar maakte alvast een en ander duidelijk.


Rijtest: BMW M240i xDrive 374 pk G42 (2022)

Als Gentenaar op stap met een paarse patserbak, het voelt als hoogverraad. Een anoniemere tint was welgekomen, maar daarvan afgezien schreeuwt de M240i niet om aandacht. Een front met puntige koplampen, een smalle grille die hem ietwat breder maakt en 19-inchers die goed geproportioneerd overkomen zijn features die hem aanscherpen, maar toch beschaafd houden.

Rijtest: BMW M240i xDrive 374 pk G42 (2022)

Als je hem in de achteruitkijkspiegel ziet naderen zullen de M-spiegels hem verraden, als hij voorbij stuift krijg je nog een glimp van een subtiele kofferspoiler en de dubbele trapeziumvormige uitlaat. Oh ja, enkele gratuite M-badges krijg je er natuurlijk ook bij.

Rijtest: BMW M240i xDrive 374 pk G42 (2022)

Leven in de brouwerij

Zijn uiterlijk doet het dus niet al te hard vermoeden, maar onder de motorkap zit een heuse paardenstal. Met een vermogen van 374 pk en 500 Nm koppel is hij zelfs krachtiger dan de M2 Coupé (F22) die ons in 2016 al zo kon bekoren. Een 0-100 km/u sprint is zo al voorbij na 4,3 seconden (xDrive), de achterwielaangedreven versie doet er 4 tienden langer over.

Rijtest: BMW M240i xDrive 374 pk G42 (2022)

Voor een handbak moet je wachten op de nieuwe M2 Coupé, al voelt de 8-traps ZF-automaat perfect aan waar je heen wilt. Hij voelt niet bonkers aan, toch is de M240i een bom op wielen. Volgas zit je meteen in derde en riskeer je astronomische boetes, maar het gaspedaal doseert heel makkelijk waardoor ‘gewoon vlot’ ook perfect mogelijk is. Het gaat smooth, niet met bokkensprongen.

Rijtest: BMW M240i xDrive 374 pk G42 (2022)

In tegenstelling tot zijn naamgenoten (2 Reeks Gran Coupé en 2 Reeks Active Tourer) staat de 2-Reeks Coupé op het verkorte CLAR platform van de 3 Reeks en 4 Reeks. Met achterwielaandrijving dus! Een klassiek recept dat nooit teleurstelt. Klein is de M240i met zijn 4,55 meter lengte niet, maar hij is toch ruim 20 cm korter dan zijn grote broer (M440i Coupé). Hij voelt gewoon een pak compacter aan, wat hem zeer speels maakt. Ondanks zijn leeggewicht van maar liefst 1.765 kg!

De BMW M240i ligt op rails

Hoewel we met een vierwielaandrijving BMW M240i xDrive op stap waren voel je dat het meeste vermogen en koppel naar de achteras gestuurd wordt. Onderstuur is hem onbekend. Als je hem echt pusht krijg je de kont in beweging, maar wanneer je het efficiënt wilt houden dan lijkt de M240i xDrive grenzenloos. Op rails! In elk bocht, aan elke snelheid! Bovendien is het onderstel best vergevingsgezind ingesteld, zodat hij ook op Belgische realiteitswegen niet van zijn stuk te brengen is. Als een comfortabele, Duitse ICE-hogesnelheidstrein.

Rijtest: BMW M240i xDrive 374 pk G42 (2022)

Voor 60.475 euro heb je gelukkig meer dan een ticketje heen-en-terug. En voor de louter achterwiel aangedreven versie krijg je een korting van 2.450 euro. Het blijft een smak geld voor een tweedeurs coupé, maar het is een dikke 14.500 euro minder dan de nog straffere M2 Coupé. En je krijgt een totaalconcept: sportief doch comfortabel, snel maar controleerbaar, anoniem en dagelijks bruikbaar.

Conclusie

Je kon het al afleiden uit onze laatste woorden, maar de BMW M240i xDrive is veel meer dan enkel een warmmaker. De M240i voelt perfect in balans, wat hem een ideale daily driver maakt. Hij is bloedsnel, stuurt ondanks zijn groot stuurwiel heel speels en is niet van de rails te krijgen. Maar tegelijk kan je op een zaterdagmorgen relaxed naar de winkel om je ruime koffer (390 liter) vol te stouwen. Het is geen koopje en al zeker niet met enkele leuke opties aangevinkt, maar je kan het bedrag alvast ruimer afschrijven dan enkel op dat zeldzame dagje circuit.

Overzicht:
+ Speels en gebalanceerd chassis
+ Prestatiepotentieel (véél vermogen met een kassei verslindend koppel)
+ Wendbaar gevoel

? Wachten op de M2 Coupé of niet

– Prijs/optiebeleid
– Groot en dik stuurwiel

Rijtest: BMW M240i xDrive 374 pk G42 (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!