Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)De BMW M2 CS bewijst dat het familie-DNA nog niet volledig verbasterd is.

Waar is de tijd dat merken nog trouw durfden blijven aan hun identiteit, hun DNA? De hele automobiele wereld is in hetzelfde bedje ziek, maar zeker bij BMW voelt de zoektocht naar het ‘USP’ achter de blauw-witte propeller stilaan als een doolhof. Maar is er is nog hoop, het DNA is nog niet volledig verbasterd.

Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)

De exclusieve M2 CS zet de puntjes op de u van München, zet de oude slogan in hoofdletters: FREUDE AM FAHREN! Een échte M. Een zes-in-lijn. RWD. Hardcore in een compact pretpakket!


Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)

Die befaamde zes-in-lijn is het S55-blok dat we ook terugvinden in de M2 Competition, M3 en M4. Een slaginhoud van 3.0-liter aangeblazen door twee turbo’s levert in deze configuratie maar liefst 450 pk en 550 Nm koppel. Aan dat laatste cijfer werd dus niet geraakt, maar het vermogen groeide wel met zo’n 10% (40 pk) ten opzichte van de technisch gerelateerde M2 Competition. Qua perceptie verandert dat weinig, doch op papier leest het weer net iets scherper.

Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)

De sprint van 0-100 km/u vergt met 7-traps M DCT slechts 4 seconden rond, met manuele zesbak hebben de besten onder ons amper 2 tienden extra nodig. Het kan dus écht hardcore en authentiek met deze M2 CS, al maakt de DCT de wagen ook toegankelijk tot het selecte publiek dat hem kan betalen. De topsnelheid is normaal begrensd tot 250 km/u, maar op de M2 CS krijg je het M Driver’s Pack standaard mee en grijpt de begrenzer maar in bij 280 km/u!

Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)

Wie twijfelt oog in oog te staan met een M2 Competition of een M2 CS kan het onderscheid maken via diverse designdetails, maar vooral door heel wat koolstofvezel! Het dak, de frontsplitter, de Gurney spoilerrand, achterdiffuser en de nieuw vormgegeven motorkap bestaan uit CFRP. Die laatste is weliswaar gelakt. Doe je ze omhoog, dan vind je ook nog eens een specifieke veerpootbrug in hetzelfde materiaal.

Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)

Misano Blau (lees: surfenblauw) is het exclusieve M2 CS kleur, maar bij onze testwagen is dat dus geen weggever. Binnenin keer je min of meer terug in de tijd, maar de no-nonsense ouderdom wordt wel verfijnd door Alcantara bekleding, ultralichte M sportkuipen en CFRP in de deurgrepen. Ook de middenconsole is gehuld in carbon en voor de neus van de passagier prijkt het CS-logo op het dashboard.

Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)

Na het indrukken van de startknop komt de CS-magie naar boven. Het uitlaatsysteem werd verder geoptimaliseerd vanaf de M2 Competition en onderstreept de sportieve inborst. Echte eargasms mogen we anno 2020 niet meer verwachten, maar entertainend is het meer dan genoeg. En komt magie niet van het geluid dan komt die zeker naar boven wanneer je er de zweep op legt. Het 265/35 ZR19 Michelin rubber gript enorm, maar dit is eindelijk nog eens een wagen waar je toch voelt dat 550 Nm verkeerd kan uitdraaien als je té enthousiast zou worden.

Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)

De tractiecontrole (DSC) hoeft zeker niet uit om wat lol te trappen, vooral niet in de M Dynamic Mode. Zo krijg je voldoende vrijheid om de limiet op te zoeken zonder een ongeleid projectiel te worden. Wie zichzelf overschat kan gelukkig nog rekenen op nog hogere remkracht dan in de Competition. Maar het kan ook uiterst scherp en precies, want het stuurgevoel is subliem, het actieve M sperdifferentieel een grote plus en de stijve voorophanging geeft niets toe. Het heeft lang geduurd, maar eindelijk werden we nog eens écht vrolijk achter het stuur (van een BMW).

Conclusie
De M2 CS is hét wapen om de saaie ‘bubbel’ te doorprikken. Eindelijk nog eens een BMW die uitblinkt, die de woorden ‘dynamisch’ en ‘rijplezier’ verdient. Er is meer power dan je nodig hebt of de achterwielen aankunnen en je moet je verstand er nog eens bijhouden. Geen Playstation à la Nissan GT-R. Gooi daar ook nog eens de compacte afmetingen bij, een scherp stuurgevoel en de mogelijkheid tot handbak. Dit is misschien wel dé ultieme BMW van het moment! Alleen is er de prijs, daar worden we minder wild van. Vanaf 96.500 euro pas en dan nog eens een 15.000 euro aan opties… De 131 BeLux exemplaren waren snel uitverkocht, maar zo’n 30.000 euro extra bovenop de M2 Competition in ruil voor voornamelijk heel wat CFRP? Dat is ons net iets té.

Overzicht:
+ Echt rijplezier
+ Blitse prestaties

– Heel stevige meerprijs (tov M2 Competition)
– Verouderd interieur

Rijtest: BMW M2 CS 450 pk F87 (2020)

Tekst & Foto’s: Tim De Baets