Rijtest: Alpine A110S (2020)

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)De Alpine A110S is de overtreffende trap van de reeds betoverende A110 waarbij de S synoniem staat voor lichter, krachtiger, scherper, luider, directer en vooral nog plezanter!

Na een periode van zowaar 50 jaar reïncarneerde Renault in 2017 het legendarische Alpine sportwagenmerk (niet te verwarren met het Duitse Alpina) met de veelbelovende A110 berlinette (wij zouden coupé zeggen) na een eindeloze teasercampagne. Achteraf gezien was dat het allemaal meer dan waard, de nieuwe Alpine A110 is een schoolvoorbeeld van rijdynamiek, rijplezier én een enorme portie gelukzaligheid. De lijst van A110 superlatieven is eindeloos maar kort samengevat: wat een feest is die toch!

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)

Dat internationaal enthousiasme omtrent de A110 legde het sportieve submerk van Renault geen windeieren. Zo werden er meer dan 5.000 exemplaren verkocht op twee jaar (!) waardoor ze in de fabriek van Dieppe extra hard aan de slag gingen om wekelijks 20 exemplaren (ipv 15) af te leveren.

Na de gelimiteerde Première Edition biedt Alpine de A110 nu aan in de Pure, Légende, Légende GT en kleurrijke Color Edition aan, allemaal met 252 pk en achterwielaandrijving. Klaarblijkelijk volstond dat niet voor sommigen (lees: de befaamde dynamische meerwaardezoeker) waardoor de ingenieurs de straffere A110S ontwikkelden. Wat ze in de (nabije) toekomst uit hun hoed zullen toveren is een andere vraag, zeker omdat de levensvatbaarheid (lees: financiële roodkleurigheid) van Alpine daarvan zal afhangen. Zouden ze écht brood zien in een scherpsturende SUV?

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)

Op visueel vlak weet de Alpine A110S zich te onderscheiden met zwarte belettering, zwarte logo’s, oranje accenten rondom en 18” GT Racer lichtmetalen velgen. De matgrijze Gris Tonnerre is exclusief voorbehouden voor de A110S net zoals het koolstofvezel dak en nog lichtere velgen. Uitgesproken liefhebbers van de vormgeving kwamen we niet tegen, wel creëerden we overal de nodige aandacht met het unieke concept en onbekende merknaam.

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)

Binnenin is er goed en minder goed nieuws. Het triestige aftermarket infotainmentsysteem is nog steeds van de partij (maar doet wat moet: DAB radio, Bluetooth connectie met je telefoon, navigeren en desgewenst prestatiedetails weergeven) net zoals de achterhaalde audiobediening achter het stuurwiel. Hier en daar stellen we ons toch vragen bij de gekozen materialen, zeker omdat de algemene kwaliteitsindruk en materiaalkeuze (véél alcantara) vrij hoog is!

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)

Het goede nieuws zijn de fijne Sabelt sportzetels die de perfecte steun bieden, toch wanneer je lichaamsbouw voldoet aan het Griekse ideaalbeeld. Je kan de Sabelt’s wel enkel horizontaal verschuiven, om ze in de hoogte aan te passen moet je een inbussleutel bovenhalen.

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)

De lage zitpositie mag je vrij letterlijk nemen, iets dat je vrij snel doorhebt bij het in/uitstappen. Ook pak je best enkel en alleen het meest essentiële mee, écht praktisch kan je zo’n A110 nu niet echt noemen met heel weinig opbergmogelijkheden te bespeuren. De koffer achteraan (96 liter) pakt ook net wat teveel warmte van de middenmotor, vooraan past er nog eens 100 liter bagage.

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)

De 1.8-liter viercilinder turbobenzine (die goed verstopt is) krijgt hier 40 pk extra (en 0,4 bar méér) waardoor er nu 292 pk voorhanden is, het koppel (320 Nm) bleef ongewijzigd net zoals de aandrijving (achterwiel) en transmissie (7-traps Getrag automaat met dubbele koppeling). De vermogenstoename zorgt voor een 0,1 seconden snellere 0-100 sprint, nu lukt dat in 4,4 seconden en waarmee je uiteindelijk 260 km/u zou kunnen aantikken. Het normverbruik van 6,4 liter benzine per 100 km zal je dan weer niet halen, met een sportieve rijstijl kan je dat zelfs verdubbelen…

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)

Behalve krachtige prestatiecijfers voorziet Alpine ook stijvere veren (50%), stijvere stabilisatorstangen (100%), bredere banden (+10mm) en ligt iets lager (4 mm), de performante Brembo remschijven (met oranje remzadels) behoren ook tot de basisuitrusting van de A110S. De prominent gepositioneerde uitlaat versterkt de rijbelevenis met een levendige soundtrack, investeren in het highend Focal audiosysteem (€605) is dus nergens voor nodig.

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)

Op de snelweg heb je snel het prestatiepotentieel door van deze Alpine, toch kies je beter voor de slingerende B-route waar de A110S zowaar zal excelleren. Dit dankzij het zeer directe stuurgevoel, sublieme onderstel, de onvermoeibare viercilinder, de snelle automaat en opmerkelijke stabiliteit terwijl het comfortgehalte – raar maar waar – volledig overeind blijft in deze aangescherpte S versie. In de Sport modus (die snel je aandacht zal trekken) is het nog allemaal wat intenser.

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)

Enkel als je het écht uitlokt (lees: ESP af in de TRACK rijmodus) zal de derrière van de compacte Fransman ietwat uitbreken, vervolgens ben je wel zelf volledig verantwoordelijk om de juiste stuuracties/correcties te maken. Wanneer het toch eens wat rustiger mag staat er cruise control ter beschikking, parkeren gaat dan weer vlot dankzij sensoren vooraan en een achteruitrijcamera.

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)

De A110 Pure is met een vanafprijs van 57.300 euro de meest toegankelijke A110 je kan bestellen bij het Alpine Centre van Brussel of Antwerpen. Voor een A110S wordt dat minstens 68.300 euro, in het geval van de iriswitte testwagen kwamen daar nog 18” Fuchs velgen, koolstofvezel dak, Focal Sound System, parkeersensoren/achteruitrijcamera en elektrisch inklapbare buitenspiegels bij. Uiteindelijk goed voor 76.503 euro.

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)

Met het pensioen van de Alfa Romeo 4C moeten we ergens anders soortgenoten zoeken voor de A110S. Een Toyota Supra, BMW M2, Audi TT(S) en Mazda MX-5 bieden eveneens rijplezier maar serveren dat op een andere manier, de Lotus Elise (vanaf 51.460 euro) en Porsche Cayman S (vanaf 71.099 euro) komen uiteindelijk toch het dichtst in de buurt.

Conclusie
Met de hedendaagse Alpine A110 (desgewenst als kleurrijke Color Edition) heb je een waanzinnige speelvogel ter beschikking die vanaf de eerste seconde zal begeesteren zijn betrokken rijgedrag, haarscherp stuurgevoel en wulpse (exclusieve!) looks. Speciaal voor de dynamische meerwaardezoekers is er nu de A110S die iets krachtiger werd en straffere dempers mee krijgt. In ruil vragen ze wel maar liefst 11.000 euro méér en dat lijkt misschien wel net teveel van het goede, zeker omdat je nog wel wat brandstofbudget moet incalculeren. Uiteindelijk is dat het wel méér dan waard, zowel in de A110 als A110S! We zijn benieuwd wat Alpine in de toekomst nog zal brengen…

Overzicht:
+ Exclusieve verschijning
+ Messcherp stuurgevoel (!)
+ Rijdynamiek
+ Onvermoeibaar prestatiepotentieel
+ Automatische versnellingsbak
+ Soundtrack
+ Comfort

? Beperkte S meerwaarde in ruil voor 11.000 euro
? Vraagt om de nodige ruimte en véél slingerende wegen

– Triestig infotainmentsysteem
– Klassieke sportwagennadelen (prijs, verbruik, beperkte bruikbaarheid, moeilijke instap …)

Rijtest: Alpine A110S 292 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...