Officieel: Alpine A290_β A290 Beta Concept EV (2023)Nu is het nog louter een (veelbelovend) conceptmodel maar met de A290_β laat Alpine ons weten dat er een sportieve EV stadswagen aankomt!

Afgezien van het feit dat Renault recentelijk de Clio heeft opgefrist .. zijn bijna klaar met een zuiver elektrische evenknie. Als eerbetoon aan het verleden zal deze als Renault 5 door het leven gaan. En nog beter nieuws, er komt ook een Alpine topversie als opvolger voor de legendarische Renault R Turbo!

Na een handvol conceptmodellen kan een productiemodel niet lang meer uitblijven. Toch wil Alpine nog even aandacht genereren met het futuristische A290_β conceptmodel. Oftewel A290 Beta voor diegene die het Griekse alfabet niet kennen, een term die verwijst naar de actuele “tussenfase”. En ter informatie, Alpine hanteert effectief een naamstructuur. Alle modellen starten met een A (Alpine), 2 verwijst naar het B-segment en 90 zal gebruikt worden voor lifestyle modellen. Wat dat wordt voor de speelse A110 is niet direct duidelijk.

De A290 krijgt ongetwijfeld voldoende vermogen (220 pk?) en aangedikte vormgeving mee. Ook hier in combinatie met een zuiver elektrische aandrijflijn. Of de centrale zitpositie van de bestuurder (à la McLaren F1) behouden zal blijven is misschien hét grootste vraagstuk. Aldus designer Raphael Linari zal 85% van het conceptmodel behouden blijven.

Ergens in 2024 toont Alpine de A290 in vol ornaat, vermoedelijk nadat de nieuwe Renault 5 wereldkundig gemaakt is. Technische details, prestatiecijfers en vooral de zetelindeling van deze compacte Fransman moet dan duidelijk worden. Net zoals een prijskaartje. De laatste Clio RS generatie kostte in België ongeveer 30.000 euro.