Officieel: Volkswagen Golf 8.5 facelift (2024)Ter ere van de 50ste verjaardag krijgt de iconische Volkswagen Golf een facelift (8.5) met aangepaste bumpers, slimme lichtblokken en sneller infotainment.

De Volkswagen Golf groeide in de laatste 50 jaar (!) uit tot een wereldwijd icoon. Supersaai voor de ene of gewoon oerdegelijk voor de andere. Toch kan niemand ontkennen dat de Golf eigenlijk alles weet te bieden dat je in een auto zoekt. En met een riant gamma is er ook wel een Golf voor iedereen!

In 2019 werd de achtste (!) generatie Volkswagen Golf wereldkundig gemaakt, nu is het tijd voor een facelift (8.5). Onder het motto “never change a winning team” blijven de wijzingen relatief beperkt. Al zal dat geen afbreuk doen aan het immense succesverhaal van de Golf. Zo werden er sinds maart 1974 méér dan 37 miljoen exemplaren gebouwd.

De Volkswagen Golf facelift pronkt met aangepaste bumpers, slimme IQ.LIGHT Matrix LED koplampen en 3D achtige achterlichten. Vooraan prijkt er optioneel een verlicht VW logo! Tevens werden de personalisatiemogelijkheden aangedikt met extra kleuren (Crystal Ice Blue, Anemone Blue, Oyster Silver en Grenadilla Black), velgen (16 tot 19”) en een contrasterend zwart dak. Voor extra praktisch gebruiksgemak (en meer laadvermogen) is er nog steeds de Volkswagen Golf Variant koetswerkvorm.

Binnenin werd er voornamelijk op het technologische gefocust. Voornamelijk met aangepaste hardware én software voor het infotainmentsysteem dat naast groter (12,9”) ook sneller en intuïtiever moet werken. Het hippe ChatGTP taalmodel werd zelfs geïmplementeerd om “meer menselijke” conversaties te kunnen voeren met de intelligente spraakassistentie. Het stuurwiel verliest zowaar de swipe/streelstrookjes en krijgt opnieuw handige(re) fysieke knoppen mee! Desgewenst tover je een handig head-up display tevoorschijn of profiteer je van volautomatische parkeerhulp .. via de app!

Volkswagen Golf facelift biedt nog steeds ruim aanbod motoren

Het motorengamma blijft relatief breed met zowel benzine (TSI), mild hybride (eTSI), diesel (TDI) én plug-in hybride motoren (eHybrid). Als zuiver elektrische evenknie biedt Volkswagen de ID3 aan.

De handgeschakelde 1.5-liter TSI viercilinder benzinemotor is er met 115 pk of 150 pk, het zuinigere eTSI alternatief komt steeds met de DSG automaat. De minstens even iconische Golf GTI rekent nu op een 265 pk sterke viercilinder, louter met automaat.

Dieselen kan met de tweeliter viercilinder die eveneens 115 of 150 pk sterk is. Naast een reguliere Golf eHybrid plug-in hybride (204 pk) is er ook een krachtigere Golf GTE (272 pk) met stekker beschikbaar. Beide PHEV’s hebben nu een grotere batterijpack (19,7 kWh ipv 10,6) waardoor er 100 km elektrisch rijbereik is. Laden kan nu ook sneller (11 kW AC of 50 kW DC).

De Golf GTI Clubsport en Golf R (Variant) topversies staan reeds op de planning, naar goede gewoonte rekenen deze R’s op 4MOTION vierwielaandrijving. Of er ook nog een Golf 1.0 TSI driecilinder instapper of avontuurlijke Golf Alltrack volgt is niet geweten.

Tegen de zomer maakt de Golf facelift zijn blijde intrede in de lokale Volkswagen showroom. Belgische prijzen werd nog niet vrijgegeven, vermoedelijk zullen deze rond de 31.000 euro schommelen. Naast een naamloze basisversie zijn er ook de Life, Style en R-Line uitrustingsniveau’s.

Andere VAG producten die op dezelfde MQB Evo basis staan (pakweg Skoda Octavia, Seat Leon, Audi A3, …) zullen op (korte) termijn eveneens opgewaardeerd worden.