Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)Voor een zeer specifieke doelgroep komt Volkswagen opnieuw met een avontuurlijke Golf Variant Alltrack uitvoering met aangedikte basisuitrusting.

De Volkswagen Golf. Sinds jaar en dag (lees: vanaf 1974) misschien wel dé #1 allemansvriend in autoland. Vooral de grijze hatchback exemplaren lijken het goed te doen maar de Golf is eveneens verkrijgbaar in een praktischere Variant koetswerkvorm (stationwagon). En met een resem aan motorisaties, gaande van TDI (diesel), TSI (benzine), eTSI (mild hybride), eHybrid (plug-in hybride) tot zelfs de GTI en R sportievelingen.


Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

Iets minder bekend bij het grote publiek is de Golf Variant Alltrack … die Volkswagen als Golf Alltrack aanprijst. Die werd het eerst gelanceerd in 2016, toch als we de CrossGolf even buiten beschouwing laten. Eind 2019 werd de 8ste generatie Golf voorgesteld met een herkenbaar lijnenspel maar vooral véél moderne technologie en veiligheid. En die vindt nu ook zijn weg naar een nieuwe generatie Golf Alltrack! Opnieuw enkel als praktische stationwagon te verkrijgen waardoor we het liefst over een Golf Variant Alltrack spreken.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

Golf Variant Alltrack is klaar voor het avontuur!

Met een specifiek radiatorrooster, bredere wielkasten, zilveren dakrails, verdonkerde achterruiten en extra bescherming rondom steekt de Volkswagen Golf Variant Alltrack zijn avontuurlijke inborst niet onder stoelen of banken. De voorbumper komt zelfs over van de Golf GTI met zijn unieke LED standverlichting.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

Rondom prijken er 17” Ronda of 18” Mount Vernom lichtmetalen velgen. Standaard komt de Golf Variant Alltrack in de Uranium Grey grijstint, mits opleg kan je ook voor meer frisse kleurstellingen gaan. Hier zien we de knappe Atlantic Blue metaalkleur schitteren!

Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

Binnenin vinden we niet écht specifieke verschillen, op het kwalitatieve en aangename zitmeubilair na. Die zijn uitgevoerd in het Titanium Black-Raven Grey met een Storm Grey hemelbekleding en Soul Black dashboard. Veel personalisatiemogelijkheden zijn er verder niet te bespeuren. De bouwkwaliteit staat naar goede (Duitse) gewoonte op punt, inzake materiaalgebruik is het misschien niet meer “zoals vroeger”. Zeker op plaatsen waar je weinig mee in contact komt!

Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

Achter het stuurwiel prijkt er een digitaal dashboard (10”) dat aan zijn rechterkant bijgestaan wordt door een veelzijdig infotainmentsysteem (10”) met hedendaagse functionaliteit inzake connectiviteit multimedia, navigatie en zelfs geconnecteerde diensten. Intussen werd er wat rekenkracht toegevoegd wat de verwerkingssnelheid doet toenemen. Niet persé het toonbeeld van efficiëntie: de streekstrookjes/touchpads voor de bediening van de audio/temperatuur!

Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

Dankzij de iets hogere koetswerkbouw (+15 mm) moet het instappen wat gemakkelijker verlopen. Het optionele glazen panoramadak (+1.305 euro) versterkt het ruimtegevoel in de Golf Variant Alltrack. Net zoals bij een reguliere Golf Variant past er hier 611 liter in de koffer. Wanneer de achterste zitplaatsen opgeofferd worden verkrijg je maximaal 1.642 laadvolume. En desgewenst nog eens 2.000 kg aan de trekhaak!

Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

Steevast vierwielaangedreven

De nieuwe Golf Variant Alltrack is er enkel als 2.0 TDI (200 pk) of 2.0 TSI (190 pk). Beiden in combinatie met de 7-traps DSG automaat (mét schakelflippers) én 4MOTION vierwielaandrijving. In tegenstelling tot bij de technisch gerelateerde Skoda Octavia Scout is er hier geen instapversie. Van een geëlektrificeerde aandrijflijn is er ook geen spoor.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

De geteste tweeliter TDI staat garant voor 200 pk / 400 Nm (146 g/km CO2). Reken voor de befaamde stoplichtsprint op 7,1 seconden, bij 221 km/u is het gedaan met accelereren. VW spreekt van een normverbruik van 5,8 liter diesel per 100 km, een relatief scherpe waarde die we ei-zo-na konden benaderen met een rustige doch avontuurlijke rijstijl! Dankzij een brandstoftank van 55 liter zou je na pas 900+ km opnieuw moeten tanken!

Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

Rijgedrag Volkswagen Golf Variant Alltrack

Van de extra bescherming rondom is weinig te merken tijdens het rijden met de nieuwe Golf Variant Alltrack. Enkel onder stevige belasting doorbreekt de turbodiesel de stilte met zijn rauwe klanken. Het geheel is dus prima geïsoleerd.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

Naast de klassieke Eco, Comfort en Sport rijmodi is er hier ook een Offroad optie beschikbaar. Daarmee héél diep de natuur intrekken zouden we niet direct aanraden, wel kan je daardoor gemakkelijk(er) grip/stabiliteit vinden op onverharde ondergrond. Dankzij de meerarmige achteras (en optionele adaptieve ophanging) komt deze Duitse avonturier toch vooral comfortabel voor de dag.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

Ook de talrijk aanwezige rijhulp en veiligheidssystemen dragen sterk bij aan het aangename rijgedrag. Onze favoriet is de Travel Assist die adaptieve cruise control met rijstrookassistentie, stop & go filemodus en verkeersbordenherkenning combineert. Parkeren wordt kinderspel met de Park Assist en de IQ.LIGHT LED Matrix koplampen leveren op intelligente wijze een passende (krachtige) lichtbundel.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

Prijzen

Een reguliere Golf Variant heb je al voor 29.980 euro (1.0 TSI Life) maar is niet verkrijgbaar met een krachtige tweeliter. In het geval van de Golf Variant Alltrack begint het pas bij 44.150 euro (2.0 TSI 4MOTION) of 46.830 euro (2.0 TDI 4MOTION). Met onder meer het panoramisch open dak, keyless entry/go, elektrische kofferklep, Discover Pro navigatie en een winterpack was de VW-17 testwagen uiteindelijk 50.565 euro waard.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 200 pk 4MOTION DSG (2022)

De soortgelijke maar ruimere Passat Variant Alltrack begint pas bij 52.820 euro. En er is de populaire Tiguan SUV die in ruil voor minstens 51.510 euro (2.0 TSI 4MOTION) ook veel ruimte en vierwielaandrijving biedt. De Golf Variant Alltrack neemt het op tegen zowel de eerdergenoemde Skoda Octavia Scout als de Volvo V60 Cross Country, Mercedes C-Klasse All-Terrain en Audi A4 Allroad premiumtelgen.

Conclusie

Al het goede (en vooral functionele) van een Golf Variant maar dan in een avontuurlijk(er) jasje, bestaande uit een aangedikte basisuitrusting, extra bodemvrijheid/bescherming en vierwielaandrijving. Dat is de nieuwe Golf Variant Alltrack in een notendop. Volkswagen richt zich hiermee duidelijk op een zeer specifieke doelgroep waar we boswachters, houthakkers en werfleiders zouden situeren. Voor de veelrijders onder hen is de 2.0 TDI een ideale partner met zijn vlotte, zuinige en soepele prestaties. Voor Jan Modaal volstaat ongetwijfeld een goedkopere uitvoering, desgewenst aangevuld met enkele leuke extra’s.

Overzicht:
+ Avontuurlijk (extra bescherming + 4MOTION vierwielaandrijving)
+ Ruim / praktisch
+ Gezonde prestaties (vlot + zuinig)
+ Comfortabel rijgedrag
+ Hedendaagse gadgets, rijhulp, veiligheid en infotainment

? Zéér specifieke doelgroep/niche

– Dieselsoundtrack onder belasting
– Prijs/optiebeleid
– Interne concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!