Officieel: Mercedes C-Klasse All-Terrain (2021)Net zoals de grotere E-Klasse krijgt ook de nieuwe Mercedes C-Klasse Break een avontuurlijke All-Terrain koetswerkvorm die 40 mm hoger ligt!

Van de E-Klasse had Mercedes reeds een aangedikte en avontuurlijke E-Klasse All-Terrain uitvoering, nu breiden ze ook het gamma van de C-Klasse uit met een soortgelijke variant. Opmerkelijk want eerder had de Duitse autobouwer uit Stuttgart al aangekondigd dat ze het C-Klasse gamma gingen vereenvoudigen, een nieuwe C-Klasse Coupé en C-Klasse Cabrio zit er vermoedelijk niet in…

De kersverse Mercedes C-Klasse All-Terrain ligt 40 mm hoger boven de grond en krijgt naast grotere wielen ook een aangepast onderstel mee. Daardoor moet hij beter in staat zijn om onverharde ondergrond te verteren. Eveneens krijg je twee extra rijmodi’s: Offroad en Offroad+. Al doet een GLC SUV dat natuurlijk nog (iets) beter.

Naast een typerende All-Terrain grille, extra bumpers (uit kunststof) rondom en een visueel aanwezige bodemplaat behoort 4MATIC vierwielaandrijving tot het basispakket van de robuust ogende C-Klasse. Alle features/gadgets van de reguliere C-Klasse zoals het hightech interieur en moderne rijhulp/veiligheid zijn hier eveneens aanwezig. De koffer slikt 490 liter of tot 1.510 liter met de achterbank plat (40:20:40).

Specifieke details omtrent het motorengamma geeft Mercedes nog niet vrij, enkel dat de C-Klasse All-Terrain beschikbaar is met benzine- en dieselmotoren. Beiden zijn viercilinders en voorzien van mild hybride techniek om – kleinschalig – energie te recupereren/hergebruiken waar nodig.

De nieuwe Mercedes C-Klasse All-Terrain wordt wereldkundig voorgesteld op de IAA in München (september 2021). Nog voor het jaareinde verwachten we hem bij de lokale verdeler. Reken op enkele duizenden euro’s meer ten opzichte van de C-Klasse Break (vanaf 44.407 euro), in ruil verwachten we een royale basisuitrusting. Concurrentie is er in de vorm van de Audi A4 Allroad en Volvo V60 Cross Country.