Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)Is er nog een plaats voor de Volkswagen Golf GTI nu er steeds meer zuiver elektrische (en snellere) wagens zijn?!

Met de Golf heeft Volkswagen al sinds 1974 (!) een bijna perfecte allemansvriend in de aanbieding. Compact maar toch ruim, degelijk en doordacht gebouwd en vlot genoeg om zonder zorgen van A naar B te reizen. Het ijzersterke imago zorgt financieel gezien ook voor een verstandelijke investering. Speciaal voor de vlottere meerwaardezoekers en gangsters kwam daar in ’76 een Golf GTI topmodel bij. Significant sneller en scherper maar nog steeds dagdagelijks bruikbaar. De Golf GTI werd al snel een icoon, op visueel vlak gemakkelijk te herkennen aan het typerende ruitjespatroon en rode accenten.


Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

In navolging van de achtste generatie Golf volgde uiteraard een gloednieuwe Golf GTI. Vermoedelijk de allerlaatste met een klassieke verbrandingsmotor gezien ze zich in Wolfsburg gaan focussen op enkel en alleen zuiver elektrische modellen. En met het GTX label hebben ze zelfs al een spirituele opvolger. Ook voor de (marketing)technisch gerelateerde GTE (plug-in hybride) en GTD (diesel) modellen ziet de toekomst er niet zo rooskleurig uit.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

Sportieve doch subtiele make-over voor de Golf GTI

Net zoals bij de gelijknamige voorgangers is de nieuwe Volkswagen Golf GTI voorzien van een aangepaste (honingraat)grille, dikkere bumpers, grotere velgen (17”, 18” of 19”), rode remklauwen en een dubbele uitlaat. Tussen de koplampen zit er een doorlopende LED lichtstrook terwijl de exclusieve LED lichtsignatuur intussen zijn weg ook al gevonden heeft naar de Golf Variant Alltrack. Jammer genoeg is het wel slechts standverlichting!

Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

Binnenin zijn de verschillen met een reguliere Golf minder zichtbaar. Uiteraard is het befaamde ruitjespatroon aanwezig, tezamen met de sportzetels, rode accenten en een hoop GTI logo’s. De 8ste Golf is er enkel als vijfdeurs wat de praktische bruikbaarheid ten goede komt. Van een Golf Variant GTI is er wel geen spoor. Je zal het dus moeten doen met 374 à 1.230 liter bagageruimte.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

Aan de buitenzijde lijkt alles zeer herkenbaar, binnenin trok VW de kaart van de digitalisering. Onder meer met een digitaal dashboard (10”), head-up display, hedendaags infotainmentsysteem (10”), 400W Harman Kardon audiosysteem, Car2X communicatie, Travel Assist (adaptieve cruise control + Lane Assist), intelligente spraakassistent, parkeerhulp en zo kunnen we wel nog even doorgaan.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

Intussen is het voor Volkswagen ook duidelijk geworden dat wat meer (grafische) rekenkracht geen kwaad kon. En omtrent de bediening via streekstrookjes zijn we nog steeds niet enthousiast. In tegenstelling tot de stevige technologische vooruitgang bleef de materiaalkeuze behouden waardoor het vandaag de dag niet meer dé onbetwiste maatstaf in het segment is. De bouwkwaliteit staat wel op punt.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

Leve de EA888!

Voorin ligt opnieuw de 2.0-liter TSI viercilinder turbobenzine (EA888 voor de kenners). In tegenstelling tot zijn voorganger enkel met 245 pk / 370 Nm (166 g/km CO2) te verkrijgen. Standaard met een handgeschakelde 6-bak, voor 2.000 euro extra heb je de 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling en schakelflippers.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

De Volkswagen Golf GTI DSG doet de 0-100 sprint vlotjes in 6,3 seconden en bereikt bij 250 km/u de topsnelheid. Verbruikscijfers zijn hier vermoedelijk minder van belang gezien het enthousiasme van je rechtervoet allesbepalend is. Officieel zou 7,3 liter moeten volstaan, na meer dan 600 testkilometers bleven we onder de 8 liter. Een snelle rekensom leert ons dat met een volle brandstoftank (50 liter) een rijbereik van 600+ km mogelijk moet zijn.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

Rijgedrag

De allereerste Golf GTI (840 kg) zorgde met slechts 110 pk reeds voor meer dan vlotte prestaties. Vandaag de dag doen loodzware EV’s al gemakkelijk beter, onder meer dankzij het ogenblikkelijke reactievermogen. Om nog maar te zwijgen van die knotsgekke hyper hatches met 400+ pk.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

Dat maakt het iets moeilijker om de dynamische kwaliteiten van de nieuwe Golf GTI (1.450 kg) te plaatsen en/of te appreciëren. Aan snelheid of betrokkenheid geen gebrek, zeker in de Sport rijmodus die zowel de besturing, krachtontplooiing als demping aanscherpt. Een elektronisch sperdifferentieel tussen de voorwielen zorgt ervoor dat je bochten snediger kan aansnijden en de stabiliteit gewaarborgd blijft.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

Dergelijke extra hulpmiddelen zorgen ervoor dat je niet persé op de limiet hoeft te rijden om veel uit deze GTI te halen. Bovendien profiteer je van een knappe spreiding tussen comfortabel en strak met de optionele dynamische onderstelregeling (DCC). Voor wilde(re), straffe(re) of pure sensaties verwijzen we wel graag door naar de Golf GTI Clubsport of Golf R.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

Prijzen en concurrentie Golf GTI

Terwijl je met 29.170 euro een reguliere Golf (1.0 TSI Style) hebt moet je minstens 41.185 euro op tafel leggen voor een Golf GTI. Wie vervolgens net wat te wild door de lange maar aantrekkelijke optielijst gaat zal gemakkelijk 50.000 euro (en meer) uitgeven. Met een dergelijk budget voorhanden komt zo’n Golf GTI Clubsport (300 pk, vanaf 50.430 euro) of Golf R (320 pk, vanaf 55.130 euro) eveneens binnen handbereik.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

Het klassieke hot hatch segment mag dan nog aan populariteit inboeten, toch maakten de Hyundai i30 N (280 pk, vanaf 38.499 euro) en BMW 128ti (265 pk, vanaf 45.550 euro) hun intrede. Daarnaast is er ook nog steeds de Ford Focus ST (280 pk), Renault Mégane RS (300 pk) en Mercedes-AMG A35 (306 pk). Skoda heeft met de Octavia RS alvast een praktisch(er) alternatief in de aanbieding met dezelfde aandrijflijn.

Conclusie

Laten we, nu het nog even kan, maar genieten van de nieuwe Volkswagen Golf GTI. Geheel in lijn met zijn iconische voorgangers voorzien van de typische opsmuk terwijl de aandrijflijn voor vlottere prestaties zorgt. Dit zonder aan de dagdagelijkse inzetbaarheid te raken. Super spannend/beklijvend wordt het nooit net zoals je de allersnelste aan het stoplicht zal zijn. Het aangescherpt rijgedrag, direct stuurgevoel en subtiel aanwezige sound maakt elke rit net wat specialer. En dat kunnen we van die generieke EV’s niet zeggen!

Overzicht:
+ Icoon
+ Frisse, sportieve doch subtiele looks
+ Prestatiepotentieel
+ Betrokken rijgedrag/stuurgevoel/remmen
+ Polyvalente inzetbaarheid
+ Comfort
+ Binnenruimte
+ Hedendaagse connectiviteit, rijhulp, multimedia, gadgets

– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Ergonomie/snelheid infotainment
– Prijs/optiebeleid + interne concurrentie

Rijtest: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 pk mk8 DSG7 (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!