Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)Met de Volkswagen Golf GTI TCR nemen we afscheid van de huidige generatie Golf.

Binnenkort zal Volkswagen het doek van de achtste generatie Golf halen. Aldus de traditie krijgen we net ervoor een Golf GTI special edition als eerbetoon aan de uitgaande generatie … en tevens de perfecte aangelegenheid op de verkoopcijfers tot de laatste seconde hoog te houden. Zo trakteerde Volkswagen ons, net voor de onthulling van de vernieuwde Golf (mk 7.5), op de begeerlijke Golf GTI Clubsport én exclusieve Golf GTI Clubsport S. Kwestie van direct de lat hoog te leggen voor deze Golf GTI TCR!


Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)

De Golf GTI TCR haalt de mosterd voor zijn naam bij het Touring Car Racing racegebeuren, een internationale toerwagenklasse waar VW in de voorbije jaren het nodige succes optekende met een … Golf GTI TCR. Een doordachte oplossing (twv 95.000 euro, exclusief btw) voor fabrieksteams die een betrouwbare racewagen zoeken. Die Golf GTI TCR is voorzien van de 2.0-liter TSI benzinemotor (350 pk), sequentiële versnellingsbak, aangepast rubber, rolkooi, gigantische spoiler en een 15 cm bredere carrosserie.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)

De Golf GTI TCR straatversie komt iets rustiger voor de dag. Hij nestelt zich boven de Golf GTI Performance (245 pk) in de catalogus en krijgt een zwarte splitter vooraan, diffusor, subtiele spoiler, zwarte spiegelkappen, twee titanium Akrapovic uitlaatmonden en donkerrode LED achterlichten mee. Standaard monteert VW blitse 18” lichtmetalen Belvedere velgen, optioneel zijn er 19” Reifnitz exemplaren beschikbaar. Echte Touring Car Racing fans opteren uiteraard voor de prominente (exclusieve!) honinggraat stickers (+600 euro) op de zijflanken, al prijken er sowieso TCR logo’s op de flanken.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)

De Golf GTI TCR doet het binnenin met een speciale interieurbekleding, bestaande uit een unieke mix van stof en alcantara dat prettig, premium en prima aanvoelt. Het sportstuur uit geperforeerd leer heeft met een rode middenmarkering de perfecte indicatie waar de voorwielen zich bevinden, voornamelijk handig voor TCR racepiloten op uitdagende circuits. En net zoals bij de Golf GTI Performance kan je ook hier beroep doen op g-krachtmeters, laptimers, … Met contrastende rode stiknaden, aluminium pedalen en diverse GTI look elementen benadrukt de TCR zijn sportieve inborst mocht iemand daar nog aan twijfelen.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)

Afgezien van alle splitters, spoilers, sportzetels, speciale weergavemogelijkheden en het grote Topradio gehalte blijft de TCR gewoon dagdagelijks bruikbaar met een goed toegankelijke achterbank, praktische koffer (380 liter à 1.270 liter bagage) en alle moderne gadgets op vlak van connectiviteit, veiligheid en rijhulp. Naar Duitse normen uiteraard met kwalitatieve materialen, een piekfijne afwerkingsgraad en goed doordachte ergonomie. Al zal de toekomstige generatie Golf het direct wel allemaal beter kunnen.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)

Onder de Golf GTI TCR motorkap ligt de bekende 2.0-liter TSI viercilinder benzinemotor met 290 pk / 380 Nm (151 g/km CO2), steeds in combinatie met de (eveneens bekende) zeventraps DSG automaat en voorwielaandrijving. In zijn meest sportieve bui goed voor een 0-100 sprint van 5,6 seconden en topsnelheid van 250 km/u. Theoretisch spreekt Volkswagen omtrent een normverbruik van 6,7 liter, afhankelijk van je enthousiasme zal dat eerder rond de 8 à 10 uitvallen. Daardoor haal je met de brandstoftank van 50 liter een rijbereik van 500 à 600 km.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)

Zo sportief als de Golf GTI TCR racewagen zal de Golf GTI TCR niet zijn, wel komt dit uitzwaaimodel behoorlijk dynamisch voor de dag. Om het extra vermogen (+45 pk) goed te kunnen verwerken leent deze TCR de motorkoeling van de Golf R terwijl er eveneens grijpgrage, geperforeerde remschijven gemonteerd worden. In combinatie met de adaptieve dempers (Dynamic Chassis Control) kan je het stuurgevoel, gasrespons en reactiesnelheid automaat volledig naar je hand zetten, de topsnelheid stijgt dan ook tot 260 km/u.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)

Het blijft indrukwekkend hoe gemakkelijk de Golf GTI (TCR) rijder zich kan laten gaan zonder echt in de problemen te komen, daarvoor moeten we loftrompet afsteken voor het sperdifferentieel, levendige motor, direct stuurgevoel en gebalanceerde onderstel. Dit zonder het eerdergenoemde comfortgehalte al te veel te comprimeren, hetzelfde kunnen we zeggen over de soundtrack. Standaard mooi gedempt maar desgewenst (over)duidelijk aanwezig. Er zijn concurrenten die minder subtiel voor de dag komen en/of meer opofferingen vragen.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)
Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)

Daar waar 38.420 euro momenteel volstaat om een Golf GTI Performance moet je doorsparen tot minimaal 43.490 euro voor een Golf GTI TCR. Zelfs deze final edition komt met een dure/lange optielijst om te genieten van ondermeer het 8” infotainmentsysteem, elektrisch inklapbare (verwarmbare) zijspiegels, dynamische LED koplampen, parkeersensoren, keyless go, airco, adaptieve cruise control, … Zo tikte de VW005 testwagen af op 51.680 euro!

Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)

Volkswagen levert de Golf GTI TCR enkel met DSG automaat in een vijfdeurs configuratie, voor een snelle Golf Variant moet je dus richting de Golf R Variant (300 pk, vanaf 46.030 euro). Andere mogelijkheden in het hete segment zijn de Hyundai i30 N (275 pk, vanaf 35.549 euro), Renault Mégane RS Trophy (280 pk, vanaf 37.850 euro), Honda Civic Type-R (280 pk, vanaf 38.990 euro) en Ford Focus ST (280 pk, vanaf 37.185 euro) terwijl de Seat Leon CUPRA (290 pk, vanaf 39.470 euro) zijn technische bagage met de Golf GTI deelt.

Conclusie
Als uitzwaaimodel van deze generatie Golf komt Volkswagen – geheel volgens de traditie – met een speciale GTI ten tonele die de TCR benaming meekrijgt. Die verwijst naar een succesvolle carrière in het Touring Car Racing kampioenschap maar héél enthousiast moet je daar niet van worden. Behalve de TCR badge op de brede zijschorten en soortgelijke honinggraadstickers zijn de gelijkenissen eerder marketingtechnisch. Toch kan de Volkswagen Golf GTI TCR terugvallen op de nodige (smakelijke!) upgrades op vlak van motor, mechaniek en uitrusting zonder aan de legendarische mix van bruikbaarheid, degelijkheid, prestaties en comfort te raken. Al hadden we gezien de GTI Clubsport en GTI Clubsport S voorgangers wel wat méér vuurwerk verwacht… Laat nu die nieuwe Golf (GTI) maar komen!

Overzicht:
+ Sportieve looks
+ Prestatiedrang (motor, remmen, automaat)
+ Comfortabele sportzetels
+ Veelzijdigheid
+ Wegligging / rijgedrag
+ Subtiele doch karaktervolle soundtrack

– Beperkte TCR meerwaarde
– Prijs/optiebeleid

Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem