Rijtest: Seat Leon Cupra SC 290 (2016)De Seat Leon Cupra is er diverse vormen en kreeg er onlangs een bescheiden krachtkuur en muzikale(re) uitlaat bij. Voldoende om van de Leon Cupra een nog completere allrounder te maken?

Met een (tijdelijk) Nürburgringrecord van 7’58”4 voor voorwielaangedreven hot hatches positioneerde Seat zijn Leon Cupra definitief op de shortlist van elke hothatchliefhebber. De Seat ging niet alleen sneller dan evergreen Mégane RS, tevens slaagden de Spanjaarden erin de Leon Cupra ook dagelijks erg bruikbaar te maken. En zelfs een vijfdeurs en break (ST) sieren de brochures. Voor ieder wat wils dus. En hoewel de Leon zijn ‘Ringrecord intussen al terug kwijt is maakt dat er de Cupra niet minder gegeerd op. Integendeel.

Rijtest: Seat Leon Cupra SC 290 (2016)

De magie van het recept? Standaard magnetisch elektronisch gestuurde instelbare dempers in combinatie met een stijf MQB-chassis en een klassiek mechanisch sperdifferentieel. Drie magische ingrediënten die in combinatie met een 2.0 TSI van 290 pk en 350 Nm en de keuze uit een handgeschakelde zesbak of optionele DSG zestrapsautomaat met dubbele koppeling (1.750 euro) voor de nodige peper zorgen. Althans dat wil de theorie. Zelf had ik immers nog geen ervaring met de Leon Cupra. Benieuwd of de snelle Seat ook deze bochtenridder kan overtuigen.

Rijtest: Seat Leon Cupra SC 290 (2016)Rijtest: Seat Leon Cupra SC 290 (2016)

Scherpe sprint- (0-100 in 5,7s) en Nürburgringtijden staan immers mooi in de brochures en zijn een godsgeschenk voor de marketingafdeling, in de praktijk zorgen ze tevens voor mogelijke compromissen. Te stijf, te hard, te oncomfortabel voor dagelijks gebruik. Het zijn maar enkele bijwerkingen die mogelijk een keerzijde van de medaille vormen. En in zeker zin is dat ook het geval bij zijn meest sportieve concurrent Mégane RS. Iets wat ze bij Seat willen counteren met een adaptieve ophanging en een vergaande elektronische configuratie die behalve klassieke standen als comfort, Sport en Cupra ook een individuele stand kent waarin je als bestuurder à la carte kunt gaan en zo bijvoorbeeld de meest agressieve motorsetting kunt combineren met de meest comfortabele dempersetting. Features die anno 2016 mogelijk niet meer tot de verbeelding spreken maar het verschil tussen comfort, sport en cupra is voldoende groot zodat elke stand wezenlijk verschillend aanvoelt.

Rijtest: Seat Leon Cupra SC 290 (2016)

In combinatie met de DSG-transmissie die naar goede gewoonte erg feilloos presteert, zowel in de automatisch stand als met de commando’s van de vaste peddels achter het stuur, zorgt dat voor een waaier van mogelijkheden waardoor de Cupra zich quasi altijd over al thuis voelt. Zij het op typisch Belgisch gruwelasfalt of een perfect gladgestreken Autobahn. Mede daarbij geholpen door de erg fraai uitziende maar optionele kuipstoelen die niet alleen erg veel steun bieden maar ook nog eens comfortabel zijn ook. Ze geven tegelijk ook een pak extra cachet aan het anderzijds erg zakelijke interieur en zijn met een bescheiden meerprijs van slechts 1.385 euro een must have voor wie de Cupra op het oog heeft.

Rijtest: Seat Leon Cupra SC 290 (2016)

Tot zover heeft de Cupra ondergetekende al kunnen overtuigen met zijn daily karakteristieken maar kan de snelle zuiderling ook entertainen eenmaal het tempo omhoog gaat? En daarop is het antwoord minder eenduidig. Enerzijds ontbreekt het de Cupra (standaard) aan voldoende serieus rubber om al dat pk-geweld zuiver richting asfalt te sturen. Seat zet de Cupra immers standaard op Continental ContiSportContact 5’s en die hebben naar en op de limiet teveel moeite met al dat vermogen. Seat biedt optioneel echter wel Michelin Pilot Sport Cup 2 semi slicks aan als onderdeel van het Performance (of Sub 8) pakket, maar dat lijkt ons dan weer teveel van het goede.

Rijtest: Seat Leon Cupra SC 290 (2016)

Een degelijke set Michelin Pilot Supersport’s lijkt ons de gulden middenweg. Voorts weinig klachten met een scherp en precies stuur dat weliswaar gevoel mist, maar wel charmeert met een goed afgewogen stuur en erg krachtige Brembo’s die dankzij het Performance Pack (2.525 euro) een maatje groter zijn dan standaard en te herkennen zijn aan de felrode remklauwen en fraaie 19-duimers waar de standaard Cupra op 18-inchers komt.

Rijtest: Seat Leon Cupra SC 290 (2016)Rijtest: Seat Leon Cupra SC 290 (2016)

En hoe zit het met dat extra vermogen en verbeterde soundtrack? Over dat eerste kunnen we kort zijn; leuk op papier maar dat is het zowat. Van de soundtrack zijn we tenslotte nog steeds niet echt wild. Want op een erg luide, maar bijzonder artificiële, ‘prrrrrrt’ bij het opschakelen in hoge toeren na, kan de 2.0 TSI naar goede VAG-gewoonte niet echt entertainen. Zeg maar een oud zeer van de erg efficiënte maar tegelijk ook erg zakelijke turbobenzine met directe injectie. Je zal ook enkel kunnen dromen van het opgegeven gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 km. Want met de beste wil in de wereld kwamen we zelfs niet in de buurt van 8 l/100 km. De Cupra lust met andere woorden een slokje en heeft de pech ook nog eens met een relatief kleine tank van 50 liter te zijn opgescheept.

Rijtest: Seat Leon Cupra SC 290 (2016)

Met een vanafprijs van 34.090 euro (34.440 euro voor de vijfdeurs en 35.560 euro voor de break) positioneert de Leon Cupra zich erg scherp binnen het competitief B-segment van de hot hatches met rechtstreekse rivalen zoals onder andere de Peugeot 308 GTi, VW Golf GTI, Ford Focus ST, Renault Mégane RS of Honda Civic Type-R.

Conclusie
Al bij al scoort de Cupra voortreffelijk over een erg breed spectrum. De uber-Leon is niet alleen comfortabel van en naar het circuit, maar ook nog eens genadeloos efficiënt wanneer het erop aan komt. Zorg echter wel voor het gepaste rubber en eventueel een iets fruitigere uitlaat.

Overzicht:
+ Dagelijkse bruikbaarheid/comfort
+ Scherpe prestaties
+ Manueel of DSG
+ Instelbaarheid

+/- Erg braaf uiterlijk

– Standaard banden
– Motor mist sprankel

Rijtest: Seat Leon Cupra SC 290 (2016)

Tekst: Pieter Ameye