Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)Met een vierwielaangedreven ID.4 GTX variant wil Volkswagen de sportieve inborst van haar zuiver elektrische crossover benadrukken.

Voor het sportieve(re) gamma met een klassieke verbrandingsmotor had VW reeds een GTI, GTE, GTD of R label voorhanden. In het geval van de elektrische ID modellen zal dat onder de GTX noemer gebeuren.


Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

Een soortgelijke ID.5 GTX Coupé is intussen reeds voorgesteld maar het was de ID.4 GTX die de primeur kreeg. Wie goed kijkt ziet een ietwat aangepaste grille met driedelige LED dagrijverlichting en honingraatgrille motief, contrasterend zwart dak en een specifieke achterbumper. Eveneens steeds aanwezig is de doorlopende LED lichtstrook tussen de Matrix LED koplampen, hier voorzien van een donkere behuizing. De ID.4 GTX rolt standaard op 20” lichtmetalen velgen, optioneel zijn er 21” exemplaren voorhanden.

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

Snel de interieurverschillen benoemen is enkel weggelegd voor de échte liefhebbers/kenners. Veel meer dan de nieuwe (blauwe) bekleding voor het dashboard en de deuren kunnen we niet benoemen. Naast de contrasterende stiknaden en sportievere zetels met geïntegreerde hoofdsteun natuurlijk!

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

Méér vermogen en méér elektromotoren voor de Volkswagen ID.4 GTX

De aandrijflijn van de Volkswagen ID.4 GTX kan zich wél duidelijk onderscheiden. Hier zijn er namelijk twee elektromotoren voorhanden, ééntje per as waardoor je van vierwielaandrijving kan spreken. Toch ligt de focus nog steeds achteraan en springen de voorwielen enkel in “moeilijke” omstandigheden (bv sneeuw, modder, zand …) bij. Keerzijde van de medaille is de toegenomen draaicirkel, nu heb je minimaal 11,6 meter nodig!

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

De ID.4 GTX beschikt over een systeemvermogen van 299 pk / 460 Nm en sprint moeiteloos in 6,2 seconden naar 100 km/u! Bij 180 km/u is het gedaan met accelereren.

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

Het 82 kWh (77 kWh netto) accupack staat garant voor een rijbereik van 476 km (WLTP), toch als je het normverbruik van 18,5 kWh per 100 km kan evenaren. In de praktijk moet je al serieus knallen om geen 300 à 350 km autonomie te halen. Laden kan in normale omstandigheden aan 11 kW (AC) in net geen 8 uur. Met een snellader lukt het aan 125 kW (DC). Hier zou de batterij na iets meer dan een half uur volledig vol (80% SOC) moeten zijn.

Rijgedrag Volkswagen ID.4 GTX

Zelfs met de intelligente koppelverdeling tussen de aangedreven wielen (Torque Vectoring), een elektronisch sperdifferentieel, sportonderstel (-15 mm), progressieve stuurbekrachtiging en meer uitgesproken Sport rijmodus kan de GTX de (te grote?) verwachtingen maar moeilijk inlossen. De vermogensopbouw is nog steeds behoorlijk direct/ogenblikkelijk en dankzij het diep ingewerkte accupack (lees: laag zwaartepunt) ga je sneller dan gedacht door de bocht … maar dat kan een gewone ID.4 ook! Iets dat we niet direct kunnen zeggen als we een reguliere Golf en Golf GTI met elkaar zouden vergelijken.

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

De factor rijplezier is trouwens een pak duidelijker aanwezig bij zo’n Golf GTI. Bij de ID.4 GTX gaat het allemaal ietwat te gemakkelijk (gevoelloos?) en missen we de auditieve ondersteuning wanneer het wat vlotter mag. Zelfs met adaptieve dempers slaagt de Duitse EV er ook nooit in op zijn (riant) gewicht van 2.200 kg te maskeren. En dan ga je vanzelf toch wat rustiger rijden en volmondig genieten van de fluisterstille rij-ervaring met een hoog comfortgehalte.

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

Nog steeds praktisch en ruim

Sportieve roeping of niet, de Volkswagen ID.4 GTX is nog steeds bovengemiddeld ruim waardoor alle inzittenden meer dan voldoende plaats hebben voor benen, armen en hoofd. Afhankelijk van de bezetting is er ruimte voor 543 tot 1.575 liter bagage.

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

De hogere koetswerkbouw zorgt nog steeds voor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom! Voor onze Nederlandse sleurhutliefhebbers lezers, het sleepvermogen ligt hier met 1.200 kg ook 200 kg hoger!

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

Achter het stuurwiel met een resem handige functietoetsen prijkt er een compacte display met enkel de meest noodzakelijke gegevens. Het centrale 12” infotainmentsysteem biedt véél meer informatie en functionaliteit … maar vraagt bovendien enige gewaarwording inzake bediening. Optioneel is er een hightech head-up display beschikbaar mét augmented reality navigatiehulp!

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

Ondanks de genereuze basisuitrusting moet je zelfs met een ID.4 GTX langs de optielijst om van allerhande lekkers te genieten. Denk aan adaptieve cruise control, automatische kofferklep, warmtepomp, keyless entry/go, achteruitrijcamera, Travel Assist en hoogwaardig audiosysteem (450 W).

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

Prijs en concurrentie

Een Volkswagen ID.4 Pro (174 pk) met hetzelfde accupack (82 kWh) en een soortgelijk rijbereik (514 km) kost momenteel 46.315 euro. Als topmodel begint het verhaal van de ID.4 GTX pas bij 55.110 euro en in het geval van ons Kings Red testexemplaar kwam daar nog 10.000 euro aan optie(pack)s bovenop!

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

Dezelfde aandrijflijn vinden we eveneens in de Skoda Enyaq (80X, vanaf 50.820 euro) en Audi Q4 (45 e-tron quattro, vanaf 54.550 euro). Voor een ID.5 GTX moet je minimaal 55.970 euro ophoesten.

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX 299 pk EV SUV (2022)

Buiten de VAG familie vinden we een soortgelijk aanbod bij de Hyundai IONIQ 5 (305 pk, 73 kWh AWD, vanaf 54.999 euro), Ford Mustang Mach-E (269 pk, 76 kWh Standard Range, vanaf 56.250 euro) en Mercedes EQA350 4MATIC (292 pk, 66 kWh, vanaf 63.646 euro). En dan verzwijgen we nog de écht sportieve EV crossovers zoals de Model Y Performance en EV6 GT!

Conclusie

Neen, zo sportief of betrokken als we hoopten is de Volkswagen ID.4 GTX niet geworden. Misschien lagen de verwachtingen als “EV GTI” te hoog, hanteerde de marketingdienst net te veel grootspraak of is het (visuele) verschil met het reguliere gamma te klein. Wel is de ID.4 GTX capabeler dan ooit dankzij de vierwielaangedreven aandrijflijn met twee elektromotoren, extra sleepvermogen en een aangescherpt rijgedrag. Of dat de stevige basisprijs kan verantwoorden is een andere vraag, zeker omdat de aangedikte basisuitrusting nog steeds niet toereikend is. Ga dus maar voor een reguliere ID.4 met wat meer optiebudget. En wie een écht snelle, sportieve en dynamische SUV EV wil heeft intussen ruime keuze…

Overzicht:
+ Vlotte(re) prestaties
+ Betrokken rijgedrag
+ Sportieve details
+ Ruim / praktisch
+ Comfortabel
+ Wegligging
+ Rustgevende rij-ervaring
+ Werkbaar rijbereik
+ Basisuitrusting

? Minder sportief of dynamisch dan het GTX label doet vermoeden

– Prijs/optiebeleid
– Grotere draaicirkel
– Stevig gewicht
– Concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!