Preview: Volkswagen ID.3 GTX (2021)Toonde Volkswagen CEO Ralf Brandstätter op LinkedIn een eerste glimp van de hete ID.3 GTX?!

Na de sportieve(re) GTI, GTD en GTE modellen heeft Volkswagen nu het GTX label geïntroduceerd, dit specifiek voor hun zuiver elektrische modellen. De ID.4 GTX mocht de spits afbijten met een aangepaste vormgeving en uitrusting, échte dynamische wijzigingen bleven echter uit. Of dat ook zo zal blijven is momenteel koffiedik kijken, zeker omdat je softwarematig “snel” wel wat meer powerrr uit een elektromotor kan halen.

Daar waar Elon Musk (CEO Tesla) zich vooral op Twitter laat horen verkiest Ralf Brandstätter (CEO Volkswagen) het social mediaplatform LinkedIn om sporadisch van zich te laten horen. Recentelijk stond hij (met enige fierheid) naast de eerder nooit vertoonde ID.X Concept te blinken, wie goed kijkt ziet vooral een blitse ID.3 met de nodige fluo-accenten. Na de ID.4 GTX mogen we dus (op termijn?) zeker een ID.3 GTX verwachten, ook de aankomende ID.5 (een ID.4 met aflopende daklijn) zal te verkrijgen zijn als GTX.

Brandstätter gaf ook enkele interessante details vrij omtrent de vierwielaangedreven ID.X Concept, deze is 328 pk sterk en doet – ondermeer dankzij 200 kg gewichtsbesparing – het gekende 0-100 sprintje in 5,3 seconden. Daarmee wordt de Golf GTI alvast overklast, nog steeds dé benchmark in het hot hatch segment. En met de 82 kWh batterij (77 kWh netto) moet het rijbereik nog steeds voldoende zijn…

Lees hier onze rijtest met de Volkswagen ID.3 58 kWh!

Preview: Volkswagen ID.3 GTX (2021)