Officieel: BMW 128ti (2020)De BMW 128ti moet het sportieve karakter van de nieuwe 1 Reeks versterken.

Met de 306 pk sterke M135i xDrive heeft BMW alreeds een waardig topmodel voor de nieuwe 1 Reeks (codenaam: F40). Toch was er blijkbaar nog voldoende ruimte boven de 120i (178 pk) voor een krachtige benzineversie met enkele voorwielaandrijving (!). En zo krijgen we dus een nieuwe BMW 128ti waarbij “ti” (Turismo Internazionale) een historische verwijzing is naar de befaamde 1800TI, 2002TI, 323Ti Compact en 325ti Compact modellen van weleer!

De BMW 128ti doet het met een sportievere make-over dankzij enkele onderscheidende kenmerken aan de buiten- en binnenkant zoals krachtige M Sport remmen (met rode remzadels), twee 90mm uitlaatmonden, zwarte spiegelkappen, 18” lichtmetalen velgen (optioneel 19”), desgewenst (gratis!) sportief Michelin Pilot Sport 4 rubber, sportzetels, contrasterende Race Red accenten/stiknaden en een hoop ti badges. De koffer slikt nog steeds 380 liter of maximaal 1.200 liter met de achterbank plat.

De 2.0-liter TwinPower Turbo benzinemotor is rechtstreeks afgeleid van de M135i xDrive en levert in de 128ti een aantrekkelijke 265 pk / 400 Nm (139 g/km CO2). De vlotte 8-traps Steptronic sportautomaat met schakelflippers is standaard en zorgt voor een nul-naar-honderd sprint in 6,1 seconden en topsnelheid van 250 km/u.

Behalve sportieve looks en een krachtige benzinemotor voorziet BMW ook enkele prestatiebevorderende elementen in de vorm van een speciaal afgetelde M Sportophanging (-10 mm), stevigere stabilisatorstangen/steunen (die overkomen van de M135i), stuggere veren/schokdempers, Torsen sperdifferentieel en een herwerkte stuurafstelling. In vergelijking met de M135i is de 128ti alvast 80 kg lichter en zet “slechts” 1.445 kg (DIN) op de weegschaal.

BMW schuwt de grote woorden niet en spreekt over “uiterst meespelend rijplezier”, “uitstekende rijdynamiek” en “ongefilterde rijmachine met opvallend karakter”, iets dat de 128ti nieuwkomer mag bevestigen tegen november. Dan is de marktlancering namelijk gepland, in België moet je minstens 43.250 euro op tafel leggen voor de 128ti.

Lees hier onze rijtest met de BMW 116d!
Lees hier onze rijtest met de BMW M135i xDrive!