Officieel: Hyundai Kona Electric EV crossover (2023)Hyundai geeft een hoop details vrij omtrent de zuiver elektrische Kona Electric crossover die tot 490 km ver geraakt.

Met de tweede generatie Kona crossover (SX2) wil Hyundai haar succesverhaal binnen het B-segment maar al te graag verder zetten. De nieuwe Kona oogt niet enkel zeer fris (futuristisch?), hij werd ook een pak groter (15 cm langer en 2,5 cm breder) én er prijkt zowaar nog meer hedendaagse rijhulp, veiligheid en connectiviteit binnenin.

Hyundai hanteert opnieuw een riant Kona aanbod. Naast een klassieke Kona met verbrandingsmotor is er een sportief ogende Kona N-Line variant. Of de ambitieuze Koreanen opnieuw met zo’n heerlijke hete Kona N speelvogel zullen komen is momenteel niet duidelijk. Wel is er wederom een Kona Hybrid (zonder stekker) en de zuiver elektrische Kona Electric.

Die laatste vormde zowaar de basis tijdens de ontwikkeling en daardoor is er hier zowaar een frunk aanwezig. Net zoals actieve luchtkleppen en een verwarmde/verlichte laadklep. De Kona Electric is snel te herkennen aan de gesloten grille, pixel designaccenten en specifieke 17” en 19” lichtmetalen velgen. Initieel zijn er 8 koetswerkkleuren beschikbaar, tegen eind 2023 krijgen deze het gezelschap van de Ultimate Red Metallic, Cypress Green Pearl en Sailing Blue Pearl tinten.

De nieuwe Hyundai Kona Electric haalt tot 490 km rijbereik

De Kona Electric verschijnt in twee smaken: Standard Range en Long Range. Inderdaad, het verschil zit hem naast het vermogen voornamelijk in de batterijcapaciteit en dus het rijbereik. Beiden zijn voorwielaangedreven en bieden plaats voor 466 liter (koffer) + 27 liter (frunk) bagage.

Kona Standard Range: 156 pk – 255 Nm – 48,4 kWh accu – 342 km rijbereik (WLTP)
Kona Long Range: 218 pk – 255 Nm – 65,4 kWh accu – 490 km rijbereik (WLTP)

Omtrent laadprestaties gaf Hyundai nog geen details vrij. Zo (super)snel als bij de IONIQ 5 en IONIQ 6 zal het hier niet gebeuren gezien er slechts een 400V (ipv 800V) basisarchitectuur gebruikt wordt. Aan een snellader volstaan 41 minuten om van 10% naar 80% batterijcapaciteit te gaan. Dankzij de V2L (Vehicle-To-Load) technologie kan deze Koreaan zowaar energie leveren aan diverse elektrische apparaten.

De eerste leveringen van de Hyundai Kona crossover (ICE + HEV) staan deze zomer gepland. Voor de veelbelovende Kona Electric moet je nog wachten tot het najaar. Belgische prijzen worden op dit moment nog berekend, reken toch op gemakkelijk 38.000 euro!