Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)Met meer dan 6 lentes is de Volvo S60 overduidelijk de nestor van het segment, toch moet je deze – in Gent gebouwde – Zweed nog niet direct afschrijven.. Zeker met zo’n D5 badge op de achterzijde!

De Volvo S60 berline – en technisch gerelateerde V60 break – spelen sinds 2010 in hun huidige vorm voor Volvo in het (harde) segment van de middenklassers, voornamelijk tegen een onverwoestbare Duitse tegenstand. Met een facelift in 2014 en jaarlijkse kleine updates deden de ’60s het in de voorbije jaren zeker niet slecht, voornamelijk te danken aan het krachtige merkimago van Volvo en hun gekende inspanningen inzake veiligheid en comfort. Gezien de stevige leeftijd van meer dan zes jaar zou een opvolger toch al moeten klaarstaan in de coulissen om het opgedane succes ook de komende jaren te verzilveren, gezien het woelige verleden zal dat anderzijds niet voor direct zijn.

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

Na de overname door het Chinese Geely begin 2010 namen de Zweden goed de tijd om al hun interne processen opnieuw af te stellen waarna ze zich eerst gingen verdiepen in motorisaties en platformen met de XC90 als eerste tastbare resultaat. Die luxueuze SUV mogen we nu gerust al succesvol noteren, met de aankomende S90 (S80 opvolger) en V90 break (V70 opvolger) zal Volvo’s aanwezigheid in het hogere segment enkel en alleen maar toenemen. 2017 moet het jaar worden van de nieuwe compacte V40 familie en dan is de grotere XC60 aan de beurt, ondanks de eveneens gezegende leeftijd van deze SUV scoort de XC60 – eveneens in Gent gebouwd – nog steeds torenhoge verkoopcijfers! Om maar te zeggen dat we een gloednieuwe generatie S60 / V60 niet voor 2018 in de showrooms moeten verwachten, tenzij natuurlijk Volvo ons ongelijk geeft en als een bezetenen een grote gammavernieuwing doorvoert!

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

Gelukkig voor de Zweden bezit de S60 berline een ietwat tijdloos imago met een herkenbare mix tussen ronde vormen en strakke/hoekige lijnen. Dankzij de moderne grille valt de S60 ook niet door de mand op de jaarlijkse familiefoto! Echt blits maak je deze berline met de R-Design uitvoering en dan krijg je ondermeer een verlaging dankzij het sportchassis, 18″ Diamond Cut lichtmetaal, sportieve bumpers en een subtiele spoiler én diffusor achteraan, de chroom accenten – Silk Metal aldus Volvo – contrasteren het best met een donkere koetswerkkleur zoals het Osmium Grey van onze testwagen.

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

Binnenin heeft deze Volvo S60 het veel moeilijker om zijn geboortejaar weg te steken. De materiaalkeuze en bijhorende afwerking zijn hoogstaand maar op vlak van technologie – en dan kijken we voornamelijk naar het 5″ infotainmentsysteem – doet de concurrentie (en lager gepositioneerde modellen) toch wel een pak beter. Omdat modern gemis toch ietwat te compenseren krijg je bij het R-Design interieurpack goed omarmende zetels die véél comfort weten te bieden. Achterin is er een marktconforme hoeveelheid hoofd/beenruimte voor volwassenen en gezien het hier gaat om een berline is de kofferopening natuurlijk aan de smalle kant, toch is deze is staat om 380 liter bagage te verwerken. Wie daarmee niet voldoende heeft kan terecht bij de Volvo V60 die 430 liter tot 1.240 liter slikt dankzij de meer praktische koetswerkbouw!

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

Het motorengamma van de Volvo S60 is heeft voor ieder wat wils. Aan benzinezijde is er een T3 (152 pk), T4 (190 pk), T5 (245 pk) en T6 (306 pk) terwijl het dieselaanbod start bij een D2 (120 pk), D3 (150 pk), D4 (190 pk) of D5 (225 pk). Voor de zakelijke rijder is voornamelijk de nieuwe D4 motorisatie (voorwielaandrijving) zéér interessant met de handmatige versnellingsbak en zes verzetten, hier blijft de CO2 uitstoot beperkt tot 102 g/km! Wij hadden het geluk om nog even op pad te gaan met de iconische D5, een 2.0-liter vijfcilinder die binnenkort op pensioen gestuurd zal worden gezien de Zweden enkel geloven in viercilinders.

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

Deze D5 levert hier een gezonde 225 pk én een meer dan gezonde 470 Nm trekkracht, steeds in combinatie met de achttraps ZF automaat en voorwielaandrijving. Vanuit stilstand geraak je in 6,4 seconden aan het eerste honderdtal, bij 230 km/u is het gedaan met de acceleratiepret. Met 119 g/km CO2 hoef je jezelf niet teveel te schamen en ook het praktijkverbruik blijft zeer beperkt tot 5 à 6 liter, een puike prestatie gezien het vlotte potentieel van deze Volvo. Met de grote brandstoftank van maar liefst 68 liter geraak je ook tot aan de andere kant van Europa alvorens je terug langs het tankstation moet..

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

Zo’n lange rit raden we je natuurlijk niet aan wegens logische redenen, toch zou je dan geen noemenswaardige (lichamelijke) klachten mogen hebben. Kilometers vreten doet de S60 D5 als geen ander in alle comfort, even een vlotter inhaalmanoeuvre plaatsen is eveneens kinderspel dankzij de potente vijfcilinder. Enkel onder stevige belasting doorbreekt deze, op karaktervolle wijze, de prima isolatie binnenin en de mooie klanken van het audiosysteem.. Naast wat sportieve looks en het sportonderstel verwacht je anderzijds best niet veel meer van de blitse R-Design uitvoering, wil je écht rijdynamiek zal je toch ergens anders moeten shoppen.. Of biedt die S60 Polestar misschien wel soelaas?! Supermoderne veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen zijn hier (nog) niet aanwezig, anderzijds zou Volvo Volvo niet zijn mochten ze toch geen dodehoeksensoren, automatisch remsysteem (oa voor voetgangers onder de 40 km/u!), botswaarschuwing, Lane Departure Warning, adaptieve cruise control, … voorzien!

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

De Belgische prijs voor een Volvo S60 schommelt tussen de €29.890 en €65.000, gaande van een Kinetic, Momentum, Summum, R-Design en Polestar versie! In tegenstelling tot bij de premium concurrentie heb je al een mooi exemplaar voor minder dan 40.000 euro! Onze knappe testwagen startte bij 42.000 euro en tikte na een royale beurt door de optielijst af op 48.500 euro, een puike prestatie. Naast de S60 Berline en V60 Break zijn er ook nog twee avontuurlijke Cross Country versies.

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

De potente vijfcilinder diesels zijn minder gemakkelijk terug te vinden, qua middenklassers is er keuze genoeg. In theorie wil iedereen eigenlijk met een BMW 3-Reeks, Mercedes C-Klasse, Audi A4 of Jaguar XE rijden, gelukkig is er goed nieuws voor de minder gefortuneerden binnen dit (zakelijke) segment met ondermeer de Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Lexus IS, Opel Insignia, Skoda Octavia / Superb, .. En dan vergeten we nog de Citroën C5 + DS5, Infiniti Q50, Hyundai i40 en Kia Optima! Recentelijk kreeg dit segment ook twee belangrijke nieuwkomers mee, namelijk de Renault Talisman en Alfa Romeo Giulia!

Conclusie
De Volvo S60 blijft na al die jaren een mooi alternatief voor wie de patserige Duitsers liever links laat liggen. Comfortabel in alle opzichten, sportief gelijnd dankzij de R-Design uitvoering én volledig gebouwd bij Volvo Cars in Gent! Het brede aanbod aan zuinige/efficiënte motoren zal zijn gezegende leeftijd niet verraden, het minuscule infotainmentschermpje (dat overigens prima werkt) doet dat dan weer wel. Gelukkig werden we bijzonder enthousiast van de potente vijfcilinder diesel die zowel krachtig als zuinig voor de dag komt en op het lijf geschreven is van de achttraps automaat. Op een nieuwe generatie Volvo S60 moeten we nog wel even wachten maar gezien de positieve reacties op de nieuwe S90 / V90 verwachten we dat de Zweden dezelfde (veelbelovende) lijn zullen doortrekken.. Enkel jammer dat er geen toekomst weggelegd is voor die karaktervolle vijfcilinder!

Overzicht:
+ Made in Belgium!
+ IJzersterk merkimago
+ Sportief voorkomen dankzij R-Design
+ Rijcomfort
+ Sublieme samenwerking tussen automaat (vlot, soepel) en D5 dieselmotor (zuinig, potent, ..)
+ Value for money

– Kan zijn leeftijd op diverse vlakken moeilijk wegsteken
– .. en een vervanger is nog niet voor direct
– Artificieel stuurgevoel

Rijtest: Volvo S60 Berline D5 R-Design (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem