Rijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Rijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWDZoals de promostickers al duidelijk weergeven is dit de nieuwe Volvo V60 Cross Country, wij gingen er al even mee op avontuur! 

Bij de Volvo dealer staat er momenteel (ondermeer) een S60 (berline) en meer praktische V60 (break) te blinken, maar voor wie écht avontuurlijk voor de dag komt is de nieuwe V60 Cross CountryZestig die je moet hebben. Na de V40 Cross Country en V70 / XC70 Cross Country is de V60 de derde Zweed die het avontuurlijke CC toevoegsel meekrijgt, allen volgen ze ook ongeveer dezelfde strategie. In België zal de V60 variant ongetwijfeld het best verkopen, in bepaalde regio’s krijgen ze enkel een soortgelijke uitvoering van de S60. De Volvo S60/V60 werd gelanceerd in 2010 en eind 2013 kregen ze een beperkte facelift, met de recente toevoeging van de Cross Country varianten – en enkele Model Year updates – moeten deze wagens levensvatbaar gehouden worden tot maar liefst 2017/2018 alvorens we een nieuwe generatie krijgen. Volgend jaar krijgen we namelijk eerst een premium S90/V90 en erna is de XC60 aan de beurt..

Rijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Het avontuurlijke karakter van de Volvo V60 CC is voornamelijk aan de buitenzijde te bemerken. De wagen ligt iets hoger (+ 65 mm) boven het wegdek waardoor uitstapjes op onverharde ondergrond geen probleem mogen vormen, extra beschermingspanelen van chroom/kunststof (voor/achteraan + aan weerszijden) zijn er om de carrosserie toch zoveel mogelijk te beschermen. De grille vooraan krijgt een unieke honingraadmotief mee en zijspiegels krijgen een zwartglazende finish, een Cross Country badge/inscriptie hier en daar maakt het geheel af. Standaard is de wagen voorzien van 16″ lichtmetaal, in de optielijst kan je tot 19″ velgen gaan die allemaal vrij veel ademruimte hebben in de grote wielkasten. De behoorlijk aanwezige promostickers zijn enkel voor de testvloot van Volvo Belgium (no stress!), in de personalisatiecatalogus vind je naast dit Crystal White wit nog negen andere sobere/donkere mogelijkheden terug.

Rijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Rijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWDRijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Binnenin de V60 Cross Country zijn de verschillen met een reguliere V60 moeilijker terug te vinden. De lederen zetels zitten nog steeds zéér comfortabel – zelfs voor de groteren onder ons -, de tellerpartij is digitaal en bezit diverse thema’s (Sport, ECO, …) met telkens een andere de layout. De zwevende middenconsole pakt uit met een knappe combinatie van chroom en pianolak, na veelvoudig contact met de vingers zullen de gebruikssporen wel zichtbaar worden. Met alle kleine knopjes is het gebruik ervan wel wat omslachtiger, hier kan Volvo de gezegende leeftijd van de V60 niet meer verstoppen. Hetzelfde voor het infotainmentsysteem dat mooi weggewerkt zit in het dashboard, een ietwat klein exemplaar en beperkt qua (grafische) rekenkracht. Toch voorzag Volvo enkele technologische gadgets zoals realtime verkeersinfo, Wifi connectiviteit of de locaties van flitspalen. Praktisch gezien renderen de hoekige buitenafmetingen voornamelijk voor het interessante ruimtegevoel, zowel vooraan als op de achterbank – inclusief geïntegreerde kinderzitjes – heb je plaats genoeg. De koffer slikt in reguliere vorm reeds 430 liter, met de achterbank plat (40:20:40) kan je dat gemakkelijk verdubbelen. Naast de drie uitrustingsniveau’s heb je ook nog een optielijst met ondermeer nieuwe sportzetels, interieurtrims (hout, leder, chroom, ..) of diverse gadgets om de ideale V60 Cross Country te bekomen.

Rijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWDRijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Rijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Een dergelijke wagen met een benzinemotor heeft hier niet zoveel overlevingskansen, vandaar dat er maar één topmotorisatie beschikbaar is: een T5 (245 pk / 350 Nm) met de achttraps automaat. Dieselrijders hebben de keuze uit een 2.0-liter D3 (150 pk / 350 Nm) of D4 (190 pk / 400 Nm), beiden zowel te verkrijgen met die achttraps automaat of een manuele versnellingsbak met zes verzetten. Raar maar waar, alle eerdergenoemde V60 Cross Country’s zijn voorwielaangedreven en wanneer je toch vierwielaandrijving wil moet je kiezen voor de D4 AWD. Dit is nog de befaamde 2.5-liter vijfcilinder turbodiesel (190 pk / 420 Nm) met de gekende souplesse/krachtontwikkeling … maar ook de stevige dieselsoundtrack onder belasting. Hier krijgt de automaat maar zes verzetten mee die niet elkaar niet altijd even vlot opvolgen. Met wat geluk kan je de 0-100 sprint afleggen in negen seconden terwijl de topsnelheid van 205 km/u waarschijnlijk wel voldoende zal zijn. Het opgegeven verbruik van 5,7 liter diesel behalen wordt iets moeilijker, wij schommelden tussen de 6 en 7 liter! Met een brandstoftank van 67,5 liter krijgt de V60 Cross Country alvast een stevig rijbereik, de voorwielaandreven D3 en D4 kunnen ook uitpakken met een behoorlijk lage CO2 uitstoot van 111 g/km!

Rijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWDRijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Wie écht graag ver het bos of het veld intrekt opteert dus het best voor de topdiesel terwijl de meeste landgenoten wel voldoende zullen hebben aan de reguliere motorisaties. In de Sport modus – met roodgekleurde tellerpartij – wordt alles wat scherper maar echt dynamisch zal het nooit worden, de V60 CC maalt liever comfortabel kilometers alsof hij nog nooit iets anders heeft gedaan. Wie Volvo zegt, zegt veiligheid en dat is hier ook het geval – desondanks de leeftijd – onder de IntelliSafe noemer. We noteren ondermeer grootlichtasissentie, City Safety (automatisch remmen) tot 50 km/u, Hill Descent Control, rijvakassistentie, BLIS (dodehoekverklikker), Cross Traffic Alert (aanrijdingen achteraan), verkeersbordenherkenning, … De meeste hiervan zitten in optionele packs maar zijn – in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij de Duitsers – redelijk van prijs, de afstelling ervan is dan weer ergens gedaan waar het verkeer iets rustiger is dan in Brussel. Een korte rit door onze (drukke) hoofdstad en alle sensoren / remsystemen laten zich ongetwijfeld opmerken door hun enthousiasme!

Rijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWD

De V60 Cross Country staat vanaf heden in het Belgische dealernet voor een scherpe vanafprijs van €34.990 in de Kinetic uitvoeringsvorm. Hoger op de ladder is er nog Momentum (vanaf €37.590) en Summum (vanaf €40.340) waarna je het geheel nog wat kan aandikken met diverse packs zoals Winter Pack (€450), Xenium Pack (€1.550), Business Motion Pack (€1.250), IntelliSafe Pro Pack (€2.000) en Light Pack (€1.270) zoals onze testwagen. Deze topconfiguatie met vijfcilinder diesel kan de jouwe zijn voor €57.574!

Rijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWDRijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Zoveel volumineuze avonturiers met efficiënte dieselmotor zijn er niet in België maar toch kan je gerust even kijken bij de Volkswagen Passat Alltrack (vanaf €37.900), Audi A4 Allroad (vanaf €38.220), Skoda Octavia Scout (vanaf €38.220), Seat Leon X-Perience (vanaf €24.750) en de minder gekende Subaru Levorg (vanaf €28.995). In diezelfde Volvo catalogus staan er nog wel wat kanshebbers in dat ruime segment, we denken ondermeer aan een XC60, V70 of XC70..

Conclusie

Met de toevoeging van een avontuurlijke Cross Country uitvoeringen kan Volvo de S60 en V60 nogmaals in de spotlights zetten. Met een aangedikt uiterlijk en wat meer bescherming rondom overleef je zonder problemen gras, zand of modder, échte offroaders – of sneeuwliefhebbers – hebben wel een beperkte keuze inzake vierwielaandrijving. Net zoals de rest van het gamma kan deze Volvo V60 Cross Country uitpakken met een comfortabel rijgedrag, een resem actieve/passieve veiligheidssystemen en ruim interieur, hier en daar bemerk je ondertussen wel dat deze Zweed al een tijdje onder ons is. Zo’n vijfcilinder blijft leuk maar is niet meer van deze tijd, de voorwielaandreven D3 en D4 kunnen op hun beurt gelukkig uitpakken met straffe cijfers! De externe concurrentie is beperkt maar intern zijn er ook enkele gelijkgezinden terug te vinden, vandaar dat deze V60 Cross Country mag uitpakken met een scherp prijskaartje en interessante basisuitrusting!

Overzicht:

+ Stoere looks
+ Comfortabel rijgedrag
+ Avonturier, zowel op verharde als onverharde ondergrond
+ Veilig
+ Ruim interieur
+ Value for money (interessante standaarduitrusting)

– Beperkt aanbod AWD motorisaties
– Dieselsoundtrack / reactiesnelheid automaat onder belasting
– Interne concurrentie (XC60, V70, XC70)?
– Stevig onderhevig aan de geest des tijds (vijfcilinder, multimedia, navigatie, gadgets, ..)

Rijtest: Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...