Rijtest: Volvo V60 D6 Plug-In Hybrid 2013

Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid 2013Ook de ecologische Volvo V60 Plug-in Hybrid kreeg vorig jaar een beperkte opfrisbeurt, zijn ijzersterke troeven blijven echter gewoon aanwezig!

De Volvo V60 PIH was de eerste écht interessante plug-in hybrid voor de veelrijders onder ons, hij kan dan ook zonder probleem overweg met zowel diesel als elektriciteit. Een klein team ingenieurs kwam met het idee op de proppen en na een jaar noeste arbeid was de zuinige Zweed al productieklaar, initieel werd er gemikt op een jaarlijkse productie van 7.000 exemplaren. Gezien de sterke vraag en het commercieel succes werd dat opgetrokken tot 10.000 stuks! De officiële – en stevig geafficheerde – verbruikscijfers zijn dan wel volledig onhaalbaar in het echte leven, toch is de Volvo V60 PIH een droom voor de zakelijke rijders onder ons.

Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013

Op het Autosalon van Genève van 2013 zagen we dat het volledige Volvo gamma een beperkte facelift aangemeten kreeg, voor de nieuwe(re) V60 was dat zelfs iets vroeger dan verwacht. Stilstaan is nu eenmaal achteruitgaan dachten ze daar ongetwijfeld in Göteborg en dus kwamen ze met een scherpere neus met LED verlichting, nieuwe velgen en een hertekende achterzijde. De V60 PIH volgt uiteraard gewoon zijn familiegenoten maar krijgt nog wat extra features zoals een resem Plug-in Hybrid badges hier en daar, een specifieke bumper en een subtiele diffusor achteraan. De dubbele rechthoekige uitlaatpijpen moeten de indruk wekken dat deze Volvo ook sportief voor de dag kan komen, met 285 pk mag dat ook wel. Links vooraan vinden we ook nog een laadklep voor de 400V batterij, standaard krijg je een laadkabel mee van 4,5 meter al kan je optioneel tot 8 meter gaan. Deze past perfect op een huis-tuin-en-keuken stopcontact, al ken je best het aantal Ampère – stroomsterkte – om het laadprocédé goed en wel te laten verlopen.

Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013

Binnenin werd alles wat opgefrist met subtiel laagje chroom rond het vernieuwd instrumentenpaneel, al heb je geen reden tot klagen in dit prinsheerlijke interieur. De Volvo V60 Plug-in Hybrid komt dan ook enkel in het Summum uitrustingsniveau en dat brengt een vrij verzorgd en uitgebreid geheel. De wijzerset is digitaal uitgevoerd en wisselt per gekozen rijstand, in tegenstelling tot zijn conventionele broers kreeg de V60 PIH een eigen Hybrid stand naast de Sport, Elegance en Pure. Het Sensus Connected Touch navigatie- en multimediasysteem kreeg ook een deugddoende update en kan nu ook overweg met online services zoals een webbrowser, Spotify of Coyote apps, Google Maps, emails, … Het zitcomfort van de (voorste) zetels is ook vermeldenswaardig, ze worden dan ook ontworpen in samenspraak met de lokale universiteit met het oog op een uitmuntende ergonomie. De kofferruimte moet wegens de plaatsing van de batterijen wel wat ruimte inboeten en tikt nu af op 305 liter.

Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013

Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013

Motorisch zijn er twee krachtbronnen voorhanden in de V60 Plug-in Hybrid die zowel samen als onafhankelijk kunnen functioneren. Als basis werd de 2.4-liter D5 vijfcilinder diesel genomen die 215 pk en 440 Nm weet te ontwikkelen, deze gaan allen richting de voorwielen. Op de achteras zit een elektromotor die in piekmomenten tot 50 kW kan leveren, wat in mensentaal overeenkomt met 68 pk en 200 Nm. Hierdoor krijg je een gecumuleerd vermogen van 283 pk en 640 Nm koppel en kan je in POWER modus binnen 6,1 seconden de nul-naar-honderd-kilometer-per-uur sprint voltooien. Zelf schakelen zit er niet bij deze elektrische Volvo V60, een zestraps Geartronic automaat neemt die taak van jou over. De topsnelheid ligt op 230 kilometer per uur, zuiver elektrisch – en met een volle batterij – kan je tot 120 kilometer doorgaan. De CO2 uitstoot van slechts 48 g/km was jullie waarschijnlijk nog niet ontgaan, de dieselmotor haalt op zichzelf een verbruik van 6 tot 7 liter.

Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013

De 11,2 kWh lithium-ionbatterij werd op maat ontwikkeld door LG en de Zweedse stroomleverancier Vattenfall en gaat nooit onder de 15% capaciteit, in de meest ideale omstandigheden kan je hiermee een elektrische actieradius halen van 50 kilometer aldus Volvo. In de praktijk zal dat net iets meer zijn dan de helft, wanneer je de V60 Plug-in Hybrid voldoende aan de stekker hangt kan je bijna altijd gebruik maken van deze elektrische krachtbron. Afhankelijk van de sterkte van je stopcontact klaar je de laadklus in 3,5 tot 7,5 uur, het gebruik van een verlengkabel is af te raden. In de PURE rijmodus blijf je emissieloos rijden zolang het mogelijk is, POWER spreekt voor zich en laat de Volvo V60 PIH van zijn sterkste kant zien. In de HYBRID rijmodus combineert hij feilloos de twee krachtbronnen zonder dat je het sterk merkt, dankzij een visuele weergave op de boordcomputer kan je ten alle tijden de vermogensstroom zien. Bij remmanoeuvres of snelwegsessies probeert de Volvo ook ten alle tijden overbodige energie op te slaan in de batterijen, in meer bergachtige gebieden kan je dus een goede energiedeal doen. De SAVE knop werd ontworpen om wat energie te sparen om zo na een lange(re) snelwegrit op dieselkracht de stad in te rijden op elektrische kracht en zo de uitstoot van schadelijke stoffen daar terug te dringen. Door de plaatsing van de batterijen krimpt de brandstoftank met enkele liters tot 45 liter, een actieradius van 900 kilometer halen zou een fluitje van een cent moeten zijn.

Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013

Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013

De Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid sleurt in vergelijking met zijn D5 evenknie maar liefst 300 extra kilo’s mee wegens de elektrische setup en dat voel je wel tijdens het rijden. Het stuurgevoel voelt ook vrij klinisch aan net zoals het rempedaal. Dat is even wennen bij de eerste kennismakingen, toch verbeterd het na een tijd wanneer de elektrische bekrachtiging ook onder spanning komt te staan en het wat soepeler doet aanvoelen. Desondanks het stevige vermogen wordt de wagen ook nooit echt scherp of sportief, indien je daarnaar op zoek bent kan een Volvo V60 T6 of Polestar misschien wel soelaas brengen. Op gebied van veiligheid scoort Volvo ook altijd zeer goede punten, onze V60 PIH kan naast een stevige basisuitrusting – met ondermeer het City Safety volautomatische remsysteem – ook nog eens extra aangedikt worden met het Advanced Safety Pack (€2.000) met dodehoekdetectie, botsingsdetectie, rijbaanhulp, …

Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013

De basisprijs van de Volvo V60 Plug-in Hybrid ligt toch wel aan de stevige kant met net geen €60.000, ons testexemplaar deed nog eens €10.000 beter met een setje leuke 18″ velgen, een metaalkleurtje aan de buitenzijde, Business Motion Pack, Family Pack en nog wat gadgets. Dat is bijna €15.000 meer dan een soortgelijk uitgeruste Volvo V60 D5, al kan die geen beroep doen op de elektrische zuinigheid. Of een particulier die meerprijs er kan uithalen op enkele jaren gebruik is vrij afhankelijk per situatie, de onduidelijke energieprijs voor je elektrische tankbeurt maakt de berekening nog vager dan voordien. Zakelijk doe je dan weer de deal van je leven met een inverkeerstelling (BIV) van 0 euro en een Voordeel Alle Aard van slechts 93 euro (in Vlaanderen), daarbovenop kan je de wagen 100% fiscaal aftrekken. Sinds kort kan je de V60 PIH ook krijgen in een meer sportieve R-Design trim voor een beperkte meerprijs van €1.450, al blijft het hier wel beperkt tot visuele aanpassingen.

Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013

Het selecte gezelschap dat de Volvo V60 PIH het leven moeilijk kan maken is niet zo breed, de Citroen DS5 Hybrid (vanaf €41.000), Kia Optima Hybrid (vanaf €29.990), Peugeot 508 RXH (vanaf €41.600) en Lexus GS300h (vanaf €44.500) kunnen soortgelijke troeven op tafel leggen. Het feit dat er maar een beperkt aantal V60 PIH’s exemplaren gebouwd worden en ze allemaal gretig hun aftrek vinden bij de zakelijke rijders zal je misschien wat moeite moeten doen of geduld moeten hebben alvorens er eentje beschikbaar komt. Kan je niet meer zo lang wachten moet je misschien even informeren naar de geüpdatete D4 dieselmotor die 190 pk weet te combineren met een CO2 uitstoot van 85 g/km!

Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013

Conclusie

De Volvo V60 Plug-in Hybrid volgt met deze facelift zijn V60/S60 broertjes maar op enkele visuele tweaks blijft alles bij het oude. Je krijgt een bijzonder homogene samenwerking tussen een krachtige vijfcilinder diesel en een elektromotor die je zonder problemen thuis of op het werk kan opladen met een normaal stopcontact. Wanneer je dit frequent doet en een beperkt aantal kilometers aflegt kan je heel wat gratis rijden, al zal je elektriciteitsfactuur dan ook wel toenemen. Zakelijk is de Volvo V60 PIH een natte droom met zijn onklopbare prestatie- en uitstootcijfers, de hoge aankoopprijs is in dit segment ook van minder belang. De verminderde kofferruimte en beperkte productie zijn waarschijnlijk het grootste nadeel van deze sympathieke Zweed, maar als je er één op de kop kan tikken bewijs je naast jezelf ook de omgeving een groene dienst!

Overzicht:

+ Homogene en krachtige hybridewerking tussen diesel en elektromotor
+ Past op een normaal stopcontact
+ Fiscaal zéér interessant (Vlaanderen)
+ Knappe verbruikscijfers
+ Stevige (veiligheids)uitrusting

– Beperkte laadruimte wegens batterijen
– Prijzig
– Klinisch stuur/remgevoel

Rijtest: Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid facelift 2013

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...