Test Peugeot 508 RXH
Peugeot mikt met de 508 RXH richting premium concurrentie, het model is volgepakt met technologie en krijgt een stoer uiterlijk.

De Peugeot 508 SW is sowieso al een streling voor het oog, maar met de 508 RXH gaat het merk nog een stapje verder. Het merk wil met de RXH concurreren met modellen als de Audi A4 Allroad en Volkswagen Passat Alltrack, en doet dat door ondermeer een hogere bodemvrijheid en een stoerdere koets met plastic beschermbumpers aan te bieden. Het luxueuze gevoel krijgen we echter meteen door de unieke koetswerkkleuren die het merk aanbiedt, samen met de klauwvormige LED-dagrijlichten vooraan en de 17 of 18″ velgen die het gedistingeerde gevoel nog meer aanwakkeren. De Peugeot 508 RXH staat vijf centimeter hoger boven de grond dan de standaard 508 SW, daarnaast nam ook de spoorbreedte met vier centimeter toe. De aluminium accenten voor de zijschorten en de achter- en voorbumper maken het geheel af. Deze Peugeot 508 RXH kan met recht naast een Audi A4 Allroad geparkeerd worden.

Test Peugeot 508 RXH

Test Peugeot 508 RXHTest Peugeot 508 RXH

Ook binnenin heeft Peugeot zijn zaken goed op orde, de 508 RXH krijgt namelijk standaard reeds een erg brede uitrusting mee. Zo is er plaats voor lederen stoelen met contrasterende stiksels, een panoramisch dak, een multifunctioneel stuur en een navigatiesysteem met allerlei connectiemogelijkheden. De afwerkingskwaliteit is daarnaast van het hoogste niveau, zelden zagen we een Franse auto die zo precies was afgewerkt. Op de achterbank is verder voldoende ruimte voor twee volwassenen, terwijl het panoramisch dak het ruimtelijk gevoel alleen maar versterkt. Dat de 508 RXH als hybride wordt geleverd heeft enkel zijn nadeel voor de kofferruimte, de totale laadruimte bedraagt door de hogere koffervloer 400 liter, terwijl een 508 SW toch 560 liter kan meezeulen. In vergelijking met zijn rechtstreekse concurrenten is het verschil echter miniem, in een Audi A4 Allroad  kan je 407 liter bagage laden.

Test Peugeot 508 RXH

Test Peugeot 508 RXHTest Peugeot 508 RXH

De hybride aandrijving mag dan misschien wel de laadruimte wat compromitteren, het blijft toch een interessant staaltje techniek. De Hybrid4-aandrijflijn maakt gebruik van een 2.0 HDi dieselmotor met 163 pk die de voorwielen aandrijft in combinatie met een 37 pk sterke elektromotor die de achterwielen van momentum voorziet. In totaal beschikt de 508 RXH zo over 200 pk en 450 Nm koppel, waardoor een sprint van 0 naar 100 km/u in 8,8 seconden voorbij is en een topsnelheid van 213 km/u kan worden bereikt. Een centrale rekeneenheid bepaalt op elk moment welke motor gebruikt wordt, terwijl je via een centrale schakelaar de wagen in vier verschillende modi kan schakelen. Zo is er de Auto modus, die automatisch kiest tussen de elektro- en verbrandingsmotor om steeds zo zuinig mogelijk te presteren. Zo zal je in de stad tot 4 kilometer elektrisch rijden, terwijl de batterijen op de snelweg of bij het afremmen terug opladen. De ZEV-modus staat voor Zero Emissions Vehicle, waarbij enkel de elektromotor wordt gebruikt, zolang de batterijen het uitzingen natuurlijk. In de praktijk blijkt de elektrische radius echter iets te beperkt om het verbruik flink te drukken in de stad. Het blijft voor constructeurs een moeilijke afweging tussen extra gewicht en meer actieradius, want het theoretische verbruik van 4,1 liter diesel per 100 km haalt de 508 RXH niet. Tijdens onze testperiode verbruikten we gemiddeld 6 liter/100 km, niet slecht, maar zeker niet het beloofde resultaat. Wie wil kan trouwens ook nog een Sport- of 4WD stand kiezen, waarbij de eerste alles inzet op vlotte prestaties en de 4WD stand voor permanente vierwielaandrijving zorgt.

Test Peugeot 508 RXH

Test Peugeot 508 RXHTest Peugeot 508 RXH

In de praktijk wordt de Hybrid4-aandrijflijn wat gehinderd door de verouderde gerobotiseerde automaat waaraan hij steeds wordt gekoppeld. Gelukkig is er de elektromotor die een deel van de sloomheid helpt op te vangen, waardoor het geheel zich een stuk minder vervelend gedraagt. De automaat zal echter nooit de snelste in zijn klasse worden, waardoor met name sportief rijden er met de 508 RXH niet echt inzit. Rustig en comfortabel rijden is dan weer wel wat deze 508 RXH als de beste kan, we hebben het zelfs niet moeilijk om hem met pakweg een Audi te vergelijken. De sturing is daarnaast redelijk evenwichtig opgebouwd, zeker niet te vaag waardoor je ook met deze hoog op zijn poten staande 508 vlot de bocht om kan. De demping is verder mooi op het comfortabele rijden afgesteld, het veercomfort is goed, enkel korte putten zouden in combinatie met de 18″ velgen wel eens gevoeld kunnen worden. Kies je echter voor de 17″ exemplaren, dan ben je volgens ons al deels van die pijn verlost.

Test Peugeot 508 RXH

Test Peugeot 508 RXHTest Peugeot 508 RXH

De Peugeot 508 RXH is er inclusief korting al vanaf 38.680 euro, waarbij je meteen een flink uitgerust exemplaar mee naar huis krijgt. Voor een unieke lakkleur zoals de onze tel je echter wel 670 euro extra neer, terwijl de lederen stoelen 1.300 euro moeten opbrengen. Verder staat een automatische airco met vier zones op de optielijst voor 500 euro, kan je een Vision Pack met Xenon koplampen voor 1.050 euro bestellen en kosten 18″ velgen 300 euro meer. Je hebt echter standaard reeds een aardig uitgerust exemplaar in handen, met een glazen panoramisch dak, multifunctioneel stuur, chique stoffen stoelen met lederafwerking en een navigatiesysteem. In vergelijking met de A4 Allroad start de 508 RXH zo’n 400 euro goedkoper, maar het zijn vooral de opties die het verschil een stuk groter maken. Wie echter niet meteen sportiviteit zoekt, maakt volgens ons met de 508 RXH de beste keuze. Daarnaast is de CO2-uitstoot van 107 gram/km een zegen voor zowel het voordeel van alle aard (VAA) als de inschrijfbelasting (BIV).

Test Peugeot 508 RXH

Conclusie

Peugeot toont met de 508 RXH dat het zonder veel problemen de concurrentie aan kan gaan met de Duitse premium constructeurs. De RXH oogt niet alleen zeer gedistingeerd dankzij zijn hogere bodemvrijheid, knappe lakkleur en chique afwerking, hij is ook binnenin erg knap afgewerkt. De lederen stoelen, het panoramisch dak en het standaard navigatiesysteem maken van deze 508 RXH sowieso een genot om in te vertoeven. De Hybrid4-aandrijflijn is daarnaast verfijnd genoeg om vlotte prestaties te combineren met een aanvaardbaar verbruik. Enkel jammer dat de laadruimte wat beperkt wordt door de batterijen, maar de lage BIV en VAA helpen dat klein minpunt ongetwijfeld te vergeten. Daarnaast is de automaat en de ophanging vooral ingesteld op comfortabel rijden, wie graag ook sportief de baan op wil laat de RXH beter links liggen. Voor een huidige vanafprijs van 38.680 euro is deze 508 RXH echter sowieso een interessante keuze, zeker als je weet dat de optieprijzen allesbehalve buitenissig zijn.

Test Peugeot 508 RXH

Overzicht

+ Hybrid4
+ Comfortabel rijden
+ Lage CO2-uitstoot, lage BIV en VAA
+ Gedistingeerde look en knappe interieurafwerking

– Niet sportief
– Gerobotiseerde automaat
– Mindere laadruimte in vergelijking met 508 SW

Test Peugeot 508 RXH

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir