Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo heeft de prijs bekendgemaakt van de V60 Plug-In Hybrid, de wagen is te koop vanaf volgend jaar.

De Volvo V60 Plug-In Hybride is de meest geavanceerde Volvo ooit en tegelijk ’s werelds eerste diesel plug-in hybride. Een 2.4-liter vijfcilinder drijft de voorwielen aan en levert een vermogen van 215 pk alsook 440 Nm koppel, de achteras wordt aangedreven door een 70 pk sterke elektromotor. Schakelen gebeurt met een automatische zesbak. Gezien het vermogen is de V60 Plug-In allesbehalve saai, een laag verbruik wordt gecombineerd met pittige prestaties.

Je kiest zelf naargelang de omstandigheden een rijmodus: Pure, Hybrid of Power. In de Pure-modus is enkel de elektromotor aan zet en kan je maximum 50 kilometer afleggen met de V60, terwijl de Hybrid-modus ook de dieselmotor inschakelt. De CO2-uitstoot wordt door de samenwerking beperkt tot slechts 49 gram/km, het verbruik komt neer op amper 1,9 liter/100 km. Moet het even sportiever, kies dan de Power-Modus. Beide motoren geven dan prioriteit aan de prestaties, waardoor de V60 Plug-In Hybrid van 0-100 km/u sprint in 6,2 seconden.

Zoals de naam het zegt, kan je de wagen opladen met een standaard 230V stopcontact, naargelang de stroomsterkte varieert de duurtijd ervan: van 3 uur bij 16 Ampère tot 7,5 uur bij 6 Ampère. De lithium-ion accu’s werden weggewerkt onder de laadvloer, de invloed op het bagagevolume werd niet meegedeeld. Bovendien kan je de wagen enkel krijgen in één kleur: Electric Silver. Het interieur is voorzien van een zwarte lederen bekleding met contrasterende stiksels, blauwgrijs hout zorgt voor de verdere afwerking.

En voor een prijs van 59.000 euro is een degelijke afwerking wel op zijn plaats. Je krijgt natuurlijk ook de sportieve prestaties die bij andere hybride’s volledig afwezig zijn. Uitgerekend de BMW 3-Reeks ActiveHybrid natuurlijk, maar die rijdt slechts 4 km volledig elektrisch, verbruikt meer, is geen plug-in en zal tenslotte makkelijk het prijskaartje van de Volvo overstijgen. In 2012 hoopt Volvo 1.000 Plug-In V60’s te verkopen, waarvan ongeveer 5% bedoeld is voor de Belgische markt. De productie zou een jaar later opgeschroefd worden tot 4.000 à 6.000 wagens per jaar.