Volvo-V60-Plug-In-Hybrid-header
Het publiek lijkt de Volvo V60 Plug-in Hybrid wel te smaken, de eerste reeks van het model is namelijk reeds uitverkocht.

De Volvo V60 Plug-in Hybrid is Volvo’s kijk op de diesel-hybride, zoals de Fransen van de PSA-groep er al enkele hebben gelanceerd. De basis is de V60, de middelgrote break van het merk met de welbekende vijfcilinder turbodiesel: de D5. Daarbij komt een uit de kluiten gewassen batterij van 12 kWh en een elektromotor tussen de achterwielen.

De 215 pk en het koppel van 440 Nm van de dieselmotor wordt integraal naar de voorwielen gestuurd. De elektromotor levert een koppel van 200 Nm en heeft een vermogen van 70 pk. De batterij wordt enkel via het stopcontact opgeladen. Tenslotte is er ook nog wat speciale opsmuk in de vorm van aerodynamische 17-duimsvelgen, zwarte accenten en een weggewerkte uitlaat.

Centraal op het dashboard zitten 3 knoppen gemonteerd voor evenveel rijmodi. De keuze bestaat uit ‘Pure’, ‘Hybrid’ en ‘Power’. De eerste laat het werk volledig aan de elektromotor over, wat in combinatie met een volle batterij goed zou moeten zijn voor 50 km actieradius. In hybridemodus schakelt de verbandingsmotor bij waar nodig, en in ‘Power’ mode werken de twee aandrijvingen simultaan. Dit laatste maakt een sprint mogelijk naar de honderd in 6.1s. Niet onaardig voor een auto die in hybridemodus een geclaimd verbruik van slechts 1.9L/100km zou hebben.

De klanten van Volvo hebben blijkbaar het volste vertrouwen in het merk, want voor alle 1.000 stuks die pas volgend jaar gebouwd worden, hebben de Zweden al een koper gevonden. De forse kostprijs van 59.000 euro schrikt de kopers dus duidelijk niet af. In 2014 hoopt Volvo 4.000 exemplaren aan de man te brengen, waarvan ook nu al een deel de deur uit is.

Volvo V60 Plug-In Hybrid 5