Rijtest: Citroen C5 Tourer 3.0 V6 HDi

Citroen C5 V6 Tourer
Je bent een bescheiden zakenman die toch snel en stijlvol de baan op wil? Misschien is de Citroën C5 V6 Tourer wel iets voor u!

Citroën gaat er prat op dat de kwaliteit van haar nieuwe C5 er een flink stuk op vooruit is gegaan en kan concurreren met de heilige Duitse drievuldigheid, de BMW 5-Reeks, de Mercedes E-Klasse en de Audi A6. De Duitsers zitten hoe dan ook een stukje voor op de Franse C5, maar toch is de poging van Citroën meer dan verdienstelijk te noemen. Wanneer we naar het uiterlijk van deze C5 kijken, moet hij zeker niet onderdoen voor de Duitse concurrentie. Kijken we naar het interieur, dan zien we dat het prachtig afgewerkt is. Alle naden lijken mooi op elkaar aan te sluiten en de gebruikte materialen zijn van hoogstaande kwaliteit, wat zeker en vast een pluspunt is. Het interieur kent weliswaar enkele ergonomische foutjes. Bij BMW, Mercedes en Audi is het entertainmentsysteem via een zeer eenvoudige interface te bedienen. Bij Citroën zit dat systeem iets minder sterk in elkaar. De draaiknop die je toelaat door de menu’s te scrollen, staat los van de ‘OK’-knop, die je verder in een menu brengt. Hierdoor kan je niet in één beweging door de menu’s scrollen. Bovendien staat de versnellingspook in de P-stand veel te dicht bij de ‘OK’-knop, waardoor je bestemming ingeven niet bepaald eenvoudig is. Ondanks het feit dat de C5 misschien niet in staat is de Duitsers te verslaan op gebied van ergonomie, scoort hij op een ander gebied wel: de prijs.

Citroen C5 V6

Voor een Mercedes of een BMW met een 3.0 liter dieselmotor tel je immers minstens €50.000 neer. Een Audi met een zescilinder dieselmotor kost je standaard ongeveer €49.000. De Citroën C5 V6 gaat flink onder die prijs. Voor de C5 V6 Tourer betaal je standaard slechts €40.880. Wil je dit model goed uitrusten met onder meer een mooie kleur, in ons geval Bleu Abysse (€520), een compleet entertainment- en navigatiesysteem (€2.500), dimmende spiegels en sensoren rondom (€450), meedraaiende bi-xenon koplampen (€1.350), zetelverwarming en rijstrooksveranderingsmelding (€750) en een beschermingspack (€650), dan komt de totaalprijs neer op €47.100. Nog steeds minder dan de Duitse concurrentie, die nog geen enkele optie toegewezen kreeg. Wanneer we zoeken naar andere concurrenten, wordt het al wat moeilijker. De Fransen hebben niet echt een antwoord op de Citroën C5 V6, aangezien de Peugeot 407 en de Renault Laguna niet met V6-motoren beschikbaar zijn. Enkel de Opel Insignia Sports Tourer V6 lijkt een concurrent. Die is iets minder duur (€38.000) en heeft een gelijklopende uitrusting. De vergelijking gaat weliswaar niet volledig op, omdat het hier om een benzinemotor gaat, die minder duur is dan een gelijkaardige dieselmotor. De Citroën C5 heeft dus niet echt een vergelijkingspunt op gebied van prijs. Toch hebben we het gevoel dat de prijs van €47.000 niet teveel is voor de wagen waarmee we reden.

Citroen C5 V6

Maar goed, genoeg vertelt over de concurrenten, hoe is de Citroën C5 V6 om in het dagelijks leven mee te rijden? Wel, aangenaam. De Citroën C5 verwelkomt je als bestuurder met een uiterst fraai interieur. Bij het instappen merk je direct dat de stoelen heerlijk zitten en voldoende steun bieden. Een eerste blik op het interieur toont een mooi afgewerkt geheel dat degelijk in elkaar zit. Het instrumentenpaneel is overzichtelijk en is zeer dynamisch. Zo kan je verschillende soorten informatie op het grote scherm in het midden weergeven: de huidige snelheid, de aanwijzingen voor de navigatie, informatie van de boordcomputer of gewoon helemaal niets. Het instrumentenpaneel is vlot afleesbaar en voorziet je van alle informatie die je maar kan wensen. Ook het stuur van de Citroën C5 is een blikvanger. De middenconsole van het stuur blijft namelijk staan en het stuur zelf draait daar omheen. Op die manier blijven de knoppen waarmee je de cruise control en het entertainmentsysteem kan bedienen op dezelfde plaats staan. Het is dus gemakkelijk om ook tijdens een bocht die éne knop terug te vinden. Het scherm van het navigatie- en entertainmentsysteem is helder en duidelijk. Het scrollen door de menu’s is zoals eerder vermeld wat omslachtig, maar als je je bestemming dan toch hebt ingesteld, verloopt de navigatie uiterst vlot en accuraat. Ook alle andere functies werken zoals het hoort.

Citroen C5 V6

Tijd om te gaan rijden! Jammer genoeg moet je hiervoor je sleutel omdraaien, terwijl de meeste wagens in dit segment over een startknop beschikken. Een klein nadeel, dat we Citroën dan ook direct vergeven. De V6-dieselmotor wordt standaard aan een automatische versnellingsbak gekoppeld. De automaat schakelt soepel, maar lijkt wel enige moeite te hebben met hernemingen en vertrekken bij lage snelheden of vanuit stilstand. Wanneer je een kruispunt nadert waar je voorrang moet verlenen, moet je vertragen. Wanneer je dan in één vloeiende beweging terug wilt aanzetten, werkt de versnellingsbak je een beetje tegen. Blijf je de gaspedaal op een constant niveau induwen, dan zal je merken dat je in het begin zeer weinig kracht en naar het einde toe zeer veel kracht krijgt. Bij hogere snelheden reageert de zestraps automaat dan wel weer pittig. Daar waar de automaat een kleine steek laat vallen, maakt de V6-dieselmotor enorm veel goed. Het vermogen van deze V6 uit de Jaguar-stallen komt neer op 240 pk. Bij 1.600 toeren beschik je al over 450 Nm koppel, wat de acceleratie van de wagen ten goede komt. Nul naar honderd is dan ook voorbij in zo’n 7,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 242 km/u. Deze motor zou volgens Citroën zelf gemiddeld 7.4 liter per 100 km gebruiken. Wijzelf kwamen zo’n 2 liter hoger uit, maar reden dan ook vooral in de stad. Op de snelweg verbruikt de C5 V6 zo’n 5,8 liter per 100 km, Citroën spreekt van hetzelfde cijfer. Deze wagen is dan ook echt geschikt om lange afstanden af te leggen. Tijdens het rijden stoot de motor zo’n 195 gram CO2 uit per km.

Citroen C5 V6

Het grote voordeel van deze motor is niet enkel zijn soeplesse, maar ook het feit dat hij extreem trillingvrij is. Zelfs wanneer de automaat bijvoorbeeld naar het tweede verzet terugschakelt en de motor de naald van de toerenteller net niet in het rood drijft, is het moeilijk enige vorm van trillingen te bespeuren. Ook in de andere versnellingen is de motor extreem trillingsloos, wat zeker voor een comfortabele rit zorgt. Goed nieuws, zou je dan denken. Inderdaad, maar er is nog beter nieuws. De Citroën C5 V6 beschikt over de Hydractive III+ vering. Deze vering zorgt ervoor dat ongeveer elke oneffenheid van het wegdek direct wordt weggefilterd, zelfs verkeersdrempels zijn een kleine moeite voor deze vering. Deze combinatie maakt van de Citroën C5 V6 de ultieme wagen wanneer het gaat om rijcomfort. De Citroën C5 wordt in zijn normale stand nooit echt deinerig, maar sportief bochtenwerk is misschien wel wat teveel gevraagd. Daarom voorzag Citroën de Sport-stand, die de ophanging iets strakker maakt. Hierdoor kan je wat sneller de bocht om, maar moet je wel wat comfort inboeten.

Citroen C5 V6

Op de kleine ergonomische fout bij de bediening van het navigatie- en entertainmentsysteem na, scoort de Citroën C5 zeer goed op gebied van ergonomie. Bij de C5 V6 krijg je standaard een automatische kofferklep. Vanuit de koffer kan je de vering van de C5 bedienen, die de wagen hoger en lager kan plaatsen, afhankelijk van hetgeen je in de wagen wil inladen. Handig! De koffer beschikt standaard over zo’n 505 liter bagageruimte. Wanneer je de achterbank volledig neerlegt, wordt die ruimte uitgebreid tot 1.462 liter. Achteraan beschikken de passagiers zeker over voldoende been- en hoofdruimte. De C5 V6 beschikt over een mooie standaarduitrusting. Zo hoef je niet bij te betalen voor aluminium velgen, twee verchroomde uitlaten, lederen zetels, een dieselpartikelfilter, een automatische versnellingsbak, cruise control, automatische lampen en ruitenwissers, een dimmende achteruitkijkspiegel en een automatische handrem. Allemaal kleine dingen die de C5 toch een stuk aangenamer maken door hun aanwezigheid. Ook voor ABS en ASR (systeem dat de stabiliteit van de wagen beheert) hoef je niet dieper in je zakken te tasten.

Citroen C5 V6

Concluderend kunnen we stellen dat de Citroën C5 in combinatie met zijn V6-motor de ultieme wagen is voor de bescheiden zakenman die op zoek is naar ontzettend veel comfort. Standaard is de C5 V6 zeer compleet uitgerust en is hij zeker en vast betaalbaar. De Citroën C5 is duidelijk gemaakt voor lange reizen, dat merk je onder meer aan zijn ruime achterbank en grote koffer. Ook het milde verbruik op de autosnelweg is zeker een pluspunt. Het interieur is een aangename plaats om te vertoeven, al is de bediening van het navigatie- en entertainmentsysteem niet altijd even vlot. De V6-motor is een droom om mee te rijden. Enkel bij zeer lage snelheden gooit de automaat wat roet in het eten, door zijn trage hernemingen. De vering van de Citroën C5 filtert ongeveer elke oneffenheid uit de weg en zorgt voor een heerlijk comfort. Mag het even wat sportiever, dan kan je voor de Sport-stand kiezen, waardoor de C5 iets baanvaster wordt.

Citroen C5 V6

Overzicht

+ V6-motor is krachtig en sereen
+ Afwerking interieur
+ Ongekend comfortabel weggedrag

– Bediening navigatie- en entertainmentsysteem
– Automaat herneemt gebrekkig bij lage snelheden

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...