Volvo V60 DRIVe
We reden de Volvo V60, maar deze keer met een viercilinder diesel onder de motorkap.

In het voorjaar van 2011 testten we de Volvo V60 T6, de meest naughty V60 verkrijgbaar. Op weg naar Lommel voor de Volvo Test Track Days namen we vervolgens plaats in de V60 D3, die het met één cilinder minder moest stellen en geen benzine maar diesel verlangde. Halen we nog een cilinder weg en houden we het zelfontbrandende goedje, dan komen we terecht bij de V60 DRIVe. De 1.6-liter viercilinder is een populaire motorisatie in ons klein landje en zolang de V60 Plug-In Hybrid niet op de markt is, ook de meest ecologische. Met een vermogen van 115 pk is hij niet bepaald naughty meer en ook al is dat geen absolute must, blijft het wel genoeg om vlot voor de dag te komen? Een weekje toeren met de DRIVe maakt een en ander duidelijk.

Volvo V60 DRIVe

Dat de breakvariant bij Volvo steeds populair is geweest, wordt meteen duidelijk bij elke rit van A naar B. De V50 en V70 verkochten reeds als zoete broodjes en ook de V60 zal niet voor hen onderdoen. De klemtoon verhuist wel steeds meer van functie naar vorm. Terwijl de oudere garde zoals de 850 Wagon en 940 Wagon werkelijk als balk vormgegeven werden, is daar bij de V60 niets meer van aan. De V60 bezit over een aflopende daklijn en zowel een afgeronde neus als kont. De break wint daarmee aan dynamische kracht, maar hier en daar moeten bijgevolg enige toegevingen gedaan worden. Het zicht naar achter werd zo iets minder én ook de bagageruimte slonk. Met 380 liter is het stouwvolume immers slechts 50 liter groter dan bij de S60 sedan, de grotere koffer is dus niet langer een unique selling proposition.

Volvo V60 DRIVe

Binnenin de Volvo V60 heerst er een oase van rust en staat de ergonomie centraal. De zetels zitten comfortabel, de plaats van de versnellingspook klopt en de bediening van alle functies is na enige gewenning vlot te bedienen. De reactietijd van het multimedia- en navigatiesysteem zelf zou soms wel iets sneller mogen. Hoewel de visualisatie ervan tot de besten van de klas behoort, liggen de commando’s en de manier van routeberekening nu en dan iets minder voor de hand. Bij het gebruiken van een dosis gezond verstand konden we meermaals zowel afstand als tijd verminderen door het nemen van een op de kaart duidelijk zichtbare alternatieve route. Omleidingen bij verkeersproblemen zijn aan de andere kant weer dik in orde. Verder scoort de V60 hoge punten qua afwerkingsniveau: naast de fraaie zwevende middenconsole – waarachter je ook iets kwijt kunt – voelen ook alle andere gebruikte materialen in het interieur zeer kwalitatief aan. Vertoeven in de V60 is een aangename, rustgevende ervaring. Zoveel is zeker. Voor de achterpassagiers zal de belevenis helaas iets minder comfortabel zijn, de beenruimte is voor gemiddelde tot iets groter bemeten personen immers niet overdreven genereus. Ook de overgang tussen betonplaten wordt op de achterbank iets harder doorgegeven.

Volvo V60 DRIVe

We zeggen iets harder, maar toch blijft de Volvo in vergelijking met zijn concurrenten zeer comfortabel afgeveerd. Terwijl de ophanging voor de V60 T6 misschien iets te slap is, gezien de sportievere ambities die het zescilinder blok oproept, is ze voor de V60 DRIVe de ideale keuze. De viercilinder diesel vraagt namelijk om een rustige rijstijl en zowel de demping als het stuurgevoel passen daarbij perfect in het plaatje. Bovendien verloopt ook het schakelen boterzacht. Ondanks de comfortabele afstelling, stuurt de V60 reeds een stukje directer dan je van een Volvo zou verwachten. Het dynamische aspect is bij Volvo duidelijk groeiende, een eigenschap die door het design van de V60 immers aan het verlanglijstje werd toegevoegd. Verder verwachten we van een wagen dat hij veilig is en dat heeft Volvo altijd als de beste begrepen. Naast alle standaard veiligheidsfeatures kan je de V60 uitrusten met nagenoeg elk systeem dat enkele jaren terug nog als toekomstmuziek afgestempeld werd. De BLIS-dodehoekwaarschuwing, de Lane Departure Warning, het City Safety systeem met voetgangersdetectie en volledig automatisch remmen onder 30 km/u, adaptieve cruise control maar ook het Driver Alert systeem zijn mogelijke opties. Ben je vermoeid en dreig je in slaap te vallen, dan zal de wagen je aanmanen te stoppen voor een tasje koffie. Alle veiligheidssystemen samen zorgen voor een gevoel van vertrouwen en rust, maar ook voor enige zelfzekerheid. Zoals we op de testdagen in Lommel konden ondervinden, ligt de grens van de V60 immers ver. Dreigt er iets mis te lopen, dan treedt het ingenieuze ESP-systeem op als reddende engel.

Test Volvo V60 DRIVe

Maar zoals we al zeiden roept de 1.6-liter DRIVe motorisatie niet meteen sportieve ambities op. Wat we wel verlangen van een V60 DRIVe is dat hij zuinig is en tegelijk voldoende vlot blijft om mee te kunnen in het dagdagelijkse verkeer. Met een gemiddeld testverbruik van 6,4 liter/100 km is de V60 DRIVe niet überzuinig, maar gezien de meerdere uren sukkelen in de spits van Brussel en Gent, blijft dit testresultaat respectabel. Toch moeten we even de kanttekening maken dat ons testverbruik bij de S60 D3 exact hetzelfde was, ondanks de extra cilinder en 163 ipv. 115 pk. Hoewel idealere testomstandigheden het verbruik van de DRIVe een liter omlaag zouden helpen, lijkt het opgegeven cijfer van 4,5 liter/100 km ons niet echt bereikbaar. De grote meerwaarde van de DRIVe is dus niet meteen duidelijk, zeker wanneer we toekomen aan de tweede verwachting. De DRIVe is namelijk niet traag, maar mist toch nu en dan wat vermogen en vooral motorkoppel. 270 Nm is niet weinig, maar niets in vergelijking met de 400 Nm van de D3. Het maximale koppel van de vijfcilinder is immers reeds beschikbaar bij lagere toeren. Niet alleen bij de hernemingen, maar ook bij de sprint van 0-100 km/u is het verschil duidelijk. De V60 DRIVe heeft nood aan 11,3 seconden, terwijl de V60 D3 het klusje klaart in zo goed als twee seconden minder (9,4 seconden). Een brandstoftank van 67,5 liter heeft niet alleen de DRIVe maar ook de D3, wat bij het cruisen aan de toegelaten snelheid een indrukwekkende autonomie van meer dan 1.100 km oplevert. Onze voorkeur gaat dus duidelijk naar de D3, de aangename roffel van de vijcilinder krijg je er als toetje bij.

Test Volvo V60 DRIVe

De V60 DRIVe is wel een stuk goedkoper dan de D3. Terwijl je voor de vijcilinder diesel minstens 32.200 euro betaalt, starten de prijzen van de DRIVe reeds bij 29.900 euro. Jammer genoeg is de CO2-uitstoot van 119 g/km onvoldoende voor een federale overheidspremie, die een extra pluspunt voor de DRIVe zou opleveren. Aan de andere kant zijn de premies geen lang leven meer beschoren. Voor de eerder genoemde basisprijzen krijg je het reeds vrij uitgebreide Kinetic uitvoeringsniveau: een enorme veiligheidsuitrusting, lichtmetalen velgen, automatische airco en elektrisch bediende ruiten voor- en achteraan zijn enkele van de inbegrepen features. Leg je 2.500 euro extra op tafel, dan krijg je de Momentum uitrusting. Een hoogkwalitatief audiosysteem, grotere velgen, park assist, elektrisch inklapbare spiegels, bluetooth en enkele premium details maken de meeruitrusting. De duurste versie is de V60 DRIVe Summum die Xenon koplampen, een lederen interieur en een elektrisch verstelbare bestuurderszetel als extra meerwaarde heeft en voor 34.800 euro over de toonbank gaat. Voor een metaalkleur betaal je verder €800, een navigatiesysteem kost €1.000 en een lederen interieur maakt je 1.750 of 1.300 euro armer, afhankelijk van de gekozen uitrusting.

Volvo V60 DRIVe

Conclusie

De Volvo V60 DRIVe blinkt uit op drie vlakken: veiligheid, comfort en design. Jammer genoeg heeft de dynamische vormgeving een mindere invloed op zowel het koffervolume als de hoofd- en beenruimte achteraan, maar aangezien de achterbank bij de V60 vooral plaats zal bieden aan het nageslacht, is dat geen probleem. Waar het schoentje volgens ons wel wringt is de meerwaarde van de DRIVe ten opzichte van de D3-motorisatie. Ja, hij kost iets minder, maar het verbruik scheelt nauwelijks en de prestaties aanzienlijk. De V60 DRIVe is echt een uitstekende wagen, maar de V60 D3 is nog een stuk beter. Wil je niet alleen designmatig maar ook onder de motorkap ietwat dynamiek, ga dan voor de D3.

Volvo V60 DRIVe

Overzicht

+ Comfort
+ Design
+ Veiligheid

– Te hoge interne concurrentie van de V60 D3
– Elektrische handrem zonder standaard hill-hold-assist
– Kofferruimte

Volvo V60 DRIVe

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Jeroen Maes & Pieter-Jan Scheir