Lexus IS300h 2013 test
De nieuwe Lexus IS300h is niet de krachtigste berline die er op de markt verkrijgbaar is. Maar zijn benzinemotor is wel de meest zuinige!

Nu de GS en de LS de toon van het nieuwe familiegezicht hebben gezet, kan de IS niet langer achterblijven. De nieuwste generatie IS is net als de rest van het Lexus-gamma een stuk uitdagender geworden. Zijn silhouette vertoont een lijnenspel waarvan we – gezien het verleden van Lexus – nooit over hadden dromen. Zo dynamisch was een Lexus voorheen nooit. Ook de strakke kont van de nieuwe IS mag er zeker en vast wezen. Enkel als je de Lexus IS recht in de ogen kijkt, oogt de wagen nogal vreemd. Het koetswerk loopt namelijk tussen de 2 lichtblokken van de koplampen door en da’s iets wat we niet bepaald gewend zijn. Ondanks het feit dat Lexus met de IS radicaal van koers veranderde, blijven zijn voorganger en de huidige IS duidelijk broertjes als je ze naast elkaar zet. Het grootste verschil situeert hem onder de motorkap: daar waar de vorige generatie IS ook nog met uitsluitend verbrandingsmotoren verkrijgbaar was, is deze nieuwste generatie enkel als hybride beschikbaar. En daarmee heeft Lexus ongeveer haar gehele gamma “gehybridiseerd”.

Lexus IS300h test

Lexus IS300h test Lexus IS300h test

Het interieur van de vorige generatie IS doet de woorden ‘houtinleg’, ‘groen digitaal klokje’ en ‘verouderd’ naar boven komen. Gelukkig is dat allemaal verleden tijd, want het interieur van de nieuwe IS werd bijzonder strak vormgegeven. De toon voor dat mooi stukje binnenarchitectuur werd al gezet door de Lexus GS die stukken “Europeser” is geworden en wordt nu doorgetrokken naar het kleine broertje. We vinden als bestuurder een overzichtelijke cockpit terug met centraal een sportief stuur en een wijzerplaat die een streling voor het oog is. Bovendien is handige informatie terugvinden een eitje dankzij het dynamische display. Centraal in de wagen zien we een scherm voor het infotainmentsysteem dat kan bediend worden door een handige muis. Maar hoe handig de muis ook mag zijn, soms blijft het wat zoeken naar het menu dat de gewenste informatie bevat. Het display had ons inziens overigens iets groter gemogen, al gaan we daar geen steen en been over klagen. Dankzij het centrale klokje, het lederen interieur en de mooie afwerking oogt de IS alleszins zeer luxueus aan de binnenkant. Dat de passagiers achteraan over een riante beenruimte beschikken, is mooi meegenomen. Het enige wat we zelf anders zouden aanpakken, is de materiaalkeuze. Want hoe goed het dashboard of de ventilatiemonden er ook mogen uitzien, éénmaal je ze aanraakt verliezen ze veel van hun waarde. Looks can be deceiving… Al onthouden we vooral dat de IS er aan zijn binnenkant zeer goed uitziet.

Lexus IS300h test

Lexus IS300h test Lexus IS300h test

Dat looks misleidend kunnen zijn, geldt ook voor zijn sportieve uiterlijk. Want hoewel de IS300h er uiterst gestroomlijnd, agressief en dynamisch uitziet, is er van die dynamiek niet veel terug te vinden in het rijgedrag. De 230 pk’s van de 2.5 liter grote benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor zorgen op papier voor redelijk wat poer, al duurt de sprinttijd van nul naar honderd in 8,3 seconden bijster lang voor zoveel vermogen. In de realiteit voelt de aandrijving voldoende vlot aan, maar een beetje meer punch had de IS300h geen kwaad gedaan. De Sportmodus brengt soelaas met een agressievere gasrespons en een luidere grom van de viercilinder, maar het blijft opvallen dat de IS300h vooral op zuinigheid afgesteld is. Dat merken we ook aan de traploze automatische versnellingsbak die voor elke mogelijke snelheid een ideale verhouding uit z’n mouw weet te schudden. Gelukkig slaagt de IS300h er dan ook in zijn dorst beperkt te houden tot 5,3 liter per 100 km. En daarmee kronen we de Lexus IS300h direct tot de eerste echt zuinige hybride die we ooit gereden hebben. Hij doet het namelijk even goed als zijn – véél kleinere – broertje: de Toyota Yaris HSD. En da’s toch wel een zeer mooi compliment. Nog nooit zagen we een benzinewagen met dergelijke afmetingen zo zuinig omspringen met benzine. Lexus zelf heeft het over een verbruik van 4,3 liter per 100 km op papier, maar met slechts een kleine liter meer in de realiteit zijn we uiterst tevreden!

Lexus IS300h test

Lexus IS300h test Lexus IS300h test

Niet alleen de aandrijflijn is uiterst relaxerend, ook het rijcomfort van deze Lexus IS300h mag er best wezen. Deze hybride is uiterst baanvast en beweegt zich muisstil voort. Alsof hij eigenlijk 2 klassen hoger thuishoort en tussen de S-Klasses en 7-Reeksen van de wereld past. De demping filtert oneffenheden moeiteloos uit het wegdek en ten allen tijde geeft de IS een gevoel van zekerheid. Een zeer alert controlesysteem zorgt ervoor dat deze hybride zelfs bij de minste onverwachte beweging toch mooi op z’n rails blijft staan. En bij zo’n comfortabele wegligging zouden we ook een uiterst licht en vaag stuur verwachten, maar gelukkig heeft Lexus de lijn niet zover doorgetrokken. De IS300h heeft – zeker in de sportstand – een relatief zwaar stuur dat zeer solide aanvoelt en de bestuurder toelaat van uiterst precies in te sturen. In de Lexus IS vinden we dus het beste van 2 werelden terug: een mooie balans tussen comfort en sportiviteit. Zo hebben we het graag! Dat hij tegelijkertijd nog eens superzuinig is, is mooi meegenomen.

Lexus IS300h test Lexus IS300h test

Goede wagens kosten natuurlijk veel geld en met de Lexus IS300h is dat niet anders. De IS is enkel als hybride beschikbaar met de motorisatie waar wij mee op pad gingen. 230 paarden dus, die je minstens €36.990 kosten. Voor de Executive Line met wat meer opties tel je een kleine €41.000 neer, terwijl de Sport Line je €45.840 armer maakt en de Privilege Line €50.530 moet gaan opbrengen. Een vergelijkbare BMW 3-Reeks kost je ongeveer evenveel. Voor een diesel met 218 pk tel je bij de Duitsers €39.000 neer, terwijl een benzine met 245 pk €37.900 gaat kosten. Je diesel 3-Reeks zal wat minder verbruiken dan de Lexus IS en de benzinevariant zal ongetwijfeld een grotere glimlach op je gezicht toveren, maar concurreren met een voordeel van alle aard (VAA) van amper €105, daarmee heeft het hele premium autolandschap het moeilijk.

Conclusie

Nog nooit was naar het werk pendelen zo relaxerend als in de Lexus IS300h. Zijn comfortabel onderstel geeft het gevoel onderweg te zijn met een slee van jewelste, terwijl het stuurgevoel in de sportstand toch verrassend scherp is. De aandrijflijn is even relaxerend als het onderstel, maar weet toch steeds voor voldoende vermogen te zorgen. Al is wat meer oomph soms welkom. Met zijn relatief scherpe prijsstelling, lage VAA en geringe verbruik heeft hij weliswaar alle troeven in huis om zakelijke rijders te overtuigen.

Lexus IS300h test

Lexus IS300h test Lexus IS300h test

Overzicht

+ Zuinig
+ Rijdt als een wagen 2 klasses hoger qua comfort
+ Solide stuurgevoel
+ Plaats achterbank

– 230 pk mag pittiger aanvoelen
– Koffer moeilijk toegankelijk
– Materiaalgebruik interieur

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes