Officieel: Lexus NX NX350h NX450h+ (2021)De nieuwe Lexus NX (NX350h) is groter, ruimer, moderner, veiliger én is voor het eerst als NX450h+ plug-in hybride te verkrijgen.

Van de eerste generatie NX wist Lexus één miljoen exemplaren te verkopen, daarvan vonden er bijna 20% hun weg naar Europa. Met een gloednieuwe NX wil de Japanse luxewegenbouwer dat succes verderzetten.

De twee generatie Lexus NX staat op het doordachte GA-K platform en kan daardoor pronken met grotere buitenafmetingen (20 mm langer, 20 mm breder, 5 mm breder en wielbasis +30 mm). Tegelijk biedt de modulaire architectuur een laag zwaartepunt en is er ruimte voor meerdere aandrijflijnen.

Vooraan prijkt nog steeds de herkenbare spindle grille, achteraan krijgen we iets volledig nieuws. Geheel volgens de actuele trends mét een doorlopende LED lichtbalk. Inzake personalisatie kan je tot 20″ lichtmetalen velgen gaan.

Naast een aangenaam ruimtegevoel, hoogwaardige afwerking en de nodige hoofd/beenruimte komt deze Lexus NX met een nieuw dashboarddesign, dit met een minimum aan fysieke bedieningselementen. De vreemde touchpad is verdwenen, in ruil maakt de Hey Lexus spraakassistent zijn opwachting. En dankzij head-up display kan je jouw focus op de weg houden.

Naast een digitaal dashboard krijg je standaard een 9,8” Link Connect infotainmentsysteem met “een aanzienlijk snellere respons en met veel snellere computerkracht dan voordien” aldus Lexus. Al zijn ze voornamelijk fier op hun 14” Link Pro HD topversie! Apple CarPlay gaat draadloos, voor Android Auto moet je een kabel inpluggen in een van de vier USB poorten. De draadloze telefoonlader werkt dubbel zo snel als voordien terwijl de LED sfeerverlichting met 64 mogelijkheden komt.

Hoeveel liter bagage er in de koffer past van de nieuwe NX werd niet gespecificeerd, wel dat de elektrische kofferklep sneller én stiller werd. Zowel openen als sluiten zou maar vier seconden in beslag mogen nemen.

De Lexus NX350h is een klassieke hybride met 242 pk die 0-100 sprint in 7,7 seconden en er zowel met voor- als vierwielaandrijving (AWD) is. De NX450h+ is gloednieuw en de eerste plug-in hybride van het Japanse automerk. De vierwielaangedreven PHEV aandrijflijn is 306 pk sterk en doet 0-100 sprintjes in 6 seconden. Met de 18,1 kWh lithium-ion batterij pronken met een elektrische autonomie van 63 km. Een zuiver elektrische NX variant lijkt niet in de maak, daarvoor kijken we eerder naar een LF-Z Concept productiemodel.

De derde generatie Lexus Safety System+ is hier ook aanwezig met allerhande hulpmiddelen die zowel inzittenden als omstaanders moeten beschermen tegen onheil. Dit in allerhande situaties. Daarnaast werkt het ook comfortverhogend met ondermeer adaptieve cruise control, Lane Trace Assist (rijstrookassistentie), Blind Spot Monitor en verkeersbordenherkenning.

De nieuwe Lexus NX zal eind 2021 gelanceerd worden aan een nog ongedefinieerde Belgische vanafprijs. Meer informatie hieromtrent in de komende maanden.