Rijtest: Lexus GS FWanneer je anno 2016 een atmosferische 5.0-liter V8 in de rekken hebt liggen zou het zonde zijn daar geen optimaal gebruik van te maken, toch? Enter Lexus’ GS-F supersedan.

Want geef toe, wanneer de voltallige concurrentie van zowel BMW, Maserati, Jaguar, Mercedes en Audi gezwicht zijn voor de lokroep van ‘gemakkelijke pk’s’ en dito emissies (op papier althans) van drukvoeding, kunnen we de Japanners niet genoeg dankbaar zijn om (opnieuw) nog eventjes tegen de stroom op te zwemmen en ons een juweel van een atmosferische motor te schenken.

Rijtest: Lexus GS F (2015)

De motor is een hoogtechnologische 4.969 cc, 90° V8 met onder andere dubbele nokkenassen, directe injectie en technische spitsvondigheden zoals gesmede zuigers en vier titanium kleppen per cilinder. De V8 wordt gelinkt aan Lexus’ eigen achttrapsautomaat met koppelomvormer en een elektronisch gestuurd mechanisch achterdifferentieel met torque vectoring capaciteiten, welk op zijn beurt dan weer gecontroleerd wordt via Lexus’ Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) met ook aparte modi voor het ESP en de tractiecontrole. De ophanging is dan weer van het passieve type met vaste settings voor de veren en dempers, terwijl de opvallende remklauwen vooraan over maar liefst zes zuigers beschikken om al dat temperament steevast terug tot de orde te brengen.

Rijtest: Lexus GS F (2015)

Laat geen van de technische en elektronische toverij je echter intimideren. De GS-F is net zoals iedere andere Lexus in de eerste plaats bekommerd om het comfort van zijn chauffeur en passagiers. Starten doe je dan ook gewoon keyless via een druk op de startknop, waarna je de automaatpook klassiek in P, R, N of D schuift. En over starten gesproken. Wanneer je de machtige V8 van deze GS tot leven wekt laat deze er geen twijfel over bestaan, de motor domineert van de eerste tot de laatste seconde de beleving. Wie niet beter weet waant zich bij de koudstart aan boord van een vijfde generatie Maserati Quattroporte. Kort daarna gaat de V8 terug berusten en is het opnieuw genieten van de uitstekende sportstoelen met stoelverwarming en -koeling, de indrukwekkende Mark Levinson-geluidsinstallatie of de algemene vormgeving, gebruikte materialen en afwerking. De GS-F gaat hierin nog een stap verder dan de standaard GS met een pak extra alcantara en een modulair TFT-dislay dat doet terugdenken aan Lexus’ LFA supercar. En ook het uit de kluiten gewassen centraal displays en typische analoge centrale klokje dragen bij tot de beleving.

Rijtest: Lexus GS F (2015)Rijtest: Lexus GS F (2015)

Rijtest: Lexus GS F (2015)

In de volautomatische stand rijdt en glijdt de GS als geen ander. De automaat schakelt boterzacht, de motor presteert schijnbaar moeiteloos en op de achtergrond is er steevast een aanwezig, doch gedistingeerd V8 gebrom die inzittenden en omstanders zal weten te plezieren. Verwacht echter geen kabaal aan 30 km/h à la Maserati GranTurismo of voorgaande generatie Quattroporte, daarvoor blijft de GS-F nog steeds een Lexus. Niet dat de V8 ten gepasten tijde geen kabaal kan maken, maar daarvoor moet je echter boven de 4.000 toeren gaan en dat is gewoon nogal lastig aan lage snelheden, zelfs met acht verzetten.

Rijtest: Lexus GS F (2015)Rijtest: Lexus GS F (2015)

Ondanks zijn eigenzinnige en expressieve uiterlijk blijft de GS-F in de eerste plaats een echte gentleman die in de eerste plaats altijd fijnzinnig en gedistingeerd te werk gaat, maar die als het er op aankomt zijn das en kostuum inruilt voor een sportievere outfit. Via de centrale draaiknop op de middenconsole heb je als de bestuurder de keuze tussen Eco, Norma, Sport en Sport+. Elk van deze settings hebben een invloed op het gedrag van de motor, de versnellingsbak, het differentieel en de elektronische waakhonden. Verder kan je dan ook nog invloed beoefenen op het differentieel, de gewicht van de stuurservo, het ESP en de tractiecontrole. Die laatste kunnen desgewenst ook helemaal uitgeschakeld worden – al komen ze veiligheidsbewijs terug tot leven mocht je het écht te bont maken. De automaat kent tenslotte nog een manuele stand waardoor je actief met de flippers tewerk kunt gaan.

Rijtest: Lexus GS F (2015)

Als we willen gaan muggenziften zouden we kunnen stellen dat de flippers tactiliteit missen met een ‘echte klik’ en dat de automaat in de manuele of bij echt sportief rijden niet altijd even consequent reageert, maar eerlijk gezegd is het geen al te grote faux pas daar de GS-F in de eerste plaats een getalenteerde sedan is en blijft. En tot echt grote frustraties zal de automaat nooit leiden. Integendeel, met alle settings op zijn scherpst, de elektronica uit en de automaat in de manuele stand is deze GS-F een echte entertainer. Wanneer je de digitale toerennaald boven de 4.000 toeren jaagt komt er een tweede natuur in de V8 naar boven, waardoor het geluid niet alleen nadrukkelijker naar boven komt maar de motor pas écht tot leven komt. En dat helemaal tot aan de toerenbegrenzer van 7.100 tpm. Ook het punt waarop de motor zijn volle 477 pk genereert. De GS-F mag in eerste instantie dan nogal futloos lijken – zeker tegenover het drukgevoede geweld van de concullega’s, tegenover de crescendo rush naar de rode lijn van deze GS kunnen ze weinig tegenover stellen.

Rijtest: Lexus GS F (2015)Rijtest: Lexus GS F (2015)

Lexus geeft bovendien toe dat ze met het idee van turbo’s hebben gespeeld, zelfs tot en met daadwerkelijke prototypes met vermogens tot bijna 600 pk, maar dat ze uiteindelijk toch het atmosferisch karakter van deze motor verkozen boven dat van de turbomotor. En we geven ze geen ongelijk. Auto’s zoals de M5, RS6 of E63 AMG mogen dan wel sneller zijn, door hun turbo’s verliezen ze ook karakter, terwijl het verbruik er op papier soms wel gunstiger kan uitzien, maar dat in de praktijk meestal verre van is. En over het verbruik gesproken, met een opgegeven gemiddelde van 11,2 l/100 km scoort de GS-F verre van slecht, zeker omdat je in de praktijk aardig in de buurt komt en daar op de snelweg bij constante, legale snelheden daar vaak nog eens onder duikt ook. Al nodigt dergelijke motor vaak uit tot spelen en toeren maken, dat spreekt voor zich.

Rijtest: Lexus GS F (2015)Rijtest: Lexus GS F (2015)

Rijtest: Lexus GS F (2015)

Maar wanneer het parcours technischer wordt laat de GS-F weinig steken vallen. De stuurbekrachtiging mag dan wel licht zijn, hoewel beter en zwaarder in de ‘Track’-setting van het Torque Vectoring Diff (TVD), toch communiceert deze erg secuur en helder waardoor het vertrouwen hoog is. Dankzij de Michelin Pilot SuperSports maatje 255/35 R19 voor en 275/35 R19 achter slaagt de GS-F er in zijn bulk goed te verbergen met veel grip bij zowel het insturen als uitaccelleren. Wil je de achterste rubbers in de problemen brengen moet je bovendien als extra moeite doen door extra vroeg op het gas en veel toeren te maken. Old school zeg maar, maar geen probleem gezien de cavalerie aan boord. De auto voelt bovendien ook verrassend licht aan voor zijn formaat. En met een gewicht van om en bij de 1800 kg doet de Lexus merkelijk beter dan de concurrentie de meestal met de grens van 2 ton en meer schampert. Ook de passieve dempers verdienen een pluim met veel consistentie en een goed afgewogen gemiddelde tussen comfort en sportiviteit.

Conclusie

Last but not least, zijn prijskaartje. De GS-F doet daarmee opnieuw gevoelig beter dan zijn voornamelijk Duitse rivalen. Zo heb je al een standaard en quasi compleet uitgeruste GS-F voor 103.650 euro met als weinige opties het glazen kantel/schuifdak (1.250 euro) en het Carbon Inserts Pack (550 euro). Tracht bij de concurrentie maar eens een identiek uitgerust auto samen te stellen en je bent letterlijk gauw tienduizenden euro’s meer kwijt. Toegegeven, ze zijn zonder meer sneller. Maar als het de sense of occasion aankomt en algemene balans tussen comfort en sportiviteit doet geen van hen uitgesproken beter, laat staan dat ze de sensatie bieden van de atmosferische motor. Enkel Porsche biedt momenteel nog een Panamera GTS aan met een 430 pk sterke 4,8-liter V8, maar met een vanafprijs van 128.381 euro en een optielijst die naar goede Porsche-traditie bijzonder lang en prijzig is, positioneert deze zich gelijk in een ander segment. Ondanks onze lovende kritieken zullen velen die op zoek zijn naar een performance sedan voorbij de Lexus-dealer stappen vanwege de cijfertjes. Maar weet dat deze Lexus het vooral van het niet-tastbare moet hebben. Des te meer een knappe prestatie van Japanners!

Overzicht:

+ Afwerking en gebruikte materialen
+ Motorkarakter én soundtrack
+ Comfort
+ Rijsensaties
+ Ruimte
+ Prijskaartje

– Automaat bij erg sportief rijgedrag
– Beperkte instelbaarheid passagiersstoel

Rijtest: Lexus GS F (2015)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye