Volvo V60 R Design
Volvo biedt vanaf nu ook het R-Design aan op de recent gefacelifte S60, V60 en XC60.

In Genève stelde Volvo een facelift voor van zo goed als elk model uit het gamma. New York krijgt die wagens nu te zien in een extra pikant jasje: de R-Design uitvoering. Motorisch is alles mogelijk wat op de standaard S60, V60 en XC60 te verkrijgen is, maar uiterlijk onderscheiden deze wagens zich door hun extra sportieve toets. Elke wagen uit het lijstje krijgt een frameloze grille in het Tech Matte Black, voorzien van hoogglanzend zwarte strepen, een zijdeglanzend metaalkleurige diagonaal en een verfijnd R-Design embleem. De wielkasten zijn ietwat verbreed en worden gevuld met 19-inch Ixion-wielen. Bij de XC60 kunnen klanten zelfs opteren voor 20-inch exemplaren. Achteraan onderscheidt het R-Design zich door de diffuser met aerodynamische vinnen en ronde R-Design uitlaten.

Ook het interieur werd onder handen genomen. Textiel en leder wisselen elkaar af, terwijl een mooi R-Design logo met blauwe ‘R’ geborduurd werd op de hoofdsteunen. De exclusieve sportzetels kunnen optioneel ook volledig in het leder worden gehuld. Verder beschikt het TFT Crystal instrumentenpaneel over drie lay-outs met verschillende configuraties en functionaliteiten: Elegance, Eco en Performance. Speciaal voor de R-Design uitvoeringen is de helderblauwe kleur. Roestvrijstalen instaplijsten en een zwarte hemelbekleding vervolledigen de afwerking.

Al werd er motorisch niets aangepast, de ophanging werd wel met 15 mm verlaagd. Het Sport-onderstel is bovendien 15 procent stijver dan het Dynamic-onderstel, wat ongetwijfeld zorgt voor een rijkere beleving. Naar Volvo-gewoonte wordt het echter nooit beenhard: een zeker comfort werd bewaard. Speciaal voor de S60 en V60 R-Design zijn bovendien de achterste schokdempers met enkele buis, waarbij compressie en terugloop via dezelfde klep verlopen. Hierdoor verplaatst de vloeistof zich sneller, waardoor de demper sneller reageert.

Om jullie toch even te helpen herinneren, gaan we nog even door de motorisaties. Het aanbod varieert van de D2-diesel met 115 pk, D3 tot D4 en D5 met al dan niet vierwielaandrijving, tot de turbo benzinemotoren. Het trapje op van T3 tot T5, met de T6 als topper. Deze 3.0-liter zescilinder levert 304 pk en een koppel van 440 Nm. Dankzij een Polestar-update stijgt dit vermogen zelfs tot 329 pk! Zo duikt de S60 T6 qua sprint naar 100 km/u 0,2 eenheden omlaag: voortaan is deze voorbij na 5,9 seconden. Volvo verwacht dat zo’n 25 procent van haar kopers zal kiezen voor de R-Design uitvoeringen. Ietwat aan de hoge kant, maar je weet maar nooit. Ze mogen er immers best wel zijn!