Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI
De Skoda Octavia RS Combi TDI is zowel qua vermogen als verbruik zuiniger ten opzichte van zijn benzinebroer, maar een grote glimlach tovert hij nog steeds tevoorschijn!

Benzine is sinds jaar en dag verantwoordelijk voor heel wat knappe sportwagens met een rijkelijke geschiedenis terwijl diesel voornamelijk in onze contreien voordeliger uitkomt voor veelrijders. Op enkele uitzonderingen na zijn er geen sportwagens te vinden met een dieselmotor, al is er wel selecte doelgroep die plezier kan halen uit een zelfontbrander. De vriendelijke Tsjechen bij Skoda willen niemand voor de borst stoten en komen daarom zowel met een benzine- als dieselvariant van hun vlotste Octavia die zowel als Sedan en als Combi beschikbaar is.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI

Terwijl een Skoda Octavia berline net dat tikkeltje meer présence kan oproepen kan hij niet opwegen tegen het praktisch vernuft dat de Octavia Combi biedt. Hoe dan ook, het RS-sausje maakt van de wagen sowieso een sleeper, niemand – en zeker niet die ene BMW op de E40 – zal ook maar durven denken dat er een potente viercilinder onder de grote motorkap schuilt. Mocht je toch goed kijken – naast de vele vRS badges – zal je de gewijzigde voorbumper, grote Brembo remschijven in een rood jasje, knappe 17″ tot 19″ velgen, een subtiele diffuser en een dubbele uitlaat waarnemen. Voor het koetswerkkleur zijn er zoals altijd voldoende mogelijkheden (+ €450) beschikbaar, gaande van het vrij saaie wit, zwart of grijs tot het bijzonder aanwezige Sprint Yellow, Rallye Green, Race Blue of Corrida Red.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDIRijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI

Binnen de Octavia RS TDI krijgen we wederom een vrij clean interieur zoals we al konden ervaren bij de TSI variant. Grootste verschillen waren toch wel de manuele versnellingsbak met 6 verzetten – juuj! – en het gemis – booh! – van het multifunctionele stuurwiel met diverse bedieningselementen. Daardoor moesten we op een bijzonder omslachtige en verre van praktische manier de cruise control en het audiosysteem bedienen. Skoda zou dat knappe stuurwiel toch standaard mogen voorzien op hun paradepaardje van de Octavia familie. De zetels zitten nog steeds prinsheerlijk, hebben een bijzonder leuk motief en omarmen het lichaam perfect voor het betere bochtenwerk. Voor de bekleding kan je kiezen tussen een rode of grijze accentkleur in combinatie met zwart. De meterset en de boordcomputer zijn beiden zeer sober uitgevoerd maar voltooien hun taak wel op een duidelijke en informatieve manier. Het grote navigatie- en multimediasysteem Columbus (+ €1.750) is zeer herkenbaar uit andere VAG modellen maar blinkt gelukkig sterk uit in gebruiksgemak en functionaliteit.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDIRijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI

Verantwoordelijke voor deze sportieve doch zuinige Skoda is voornamelijk de tweeliter diesel in het vooronder. Deze CRTDI levert 184 pk en 380 aanwezige Newtonmeters die ons een topsnelheid schenken van 232 km/u. Wanneer je vingervlug overweg kunt met de soepel schakelende zesbak dan kan je in 8,1 seconden alreeds aan 100 km/u zitten. Verkies je liever de rust en comfort van een automaat, dan kan je voor een kleine meerprijs (+ €1.700) een DSG krijgen. Benzineliefhebbers hebben dezelfde keuze maar doen het met wat extra vermogen (220 pk). Officieel spreekt Skoda van een verbruik van 4,6 liter diesel per 100 km, wij geraakten met een sportieve inborst niet boven de 6 à 7 liter. Dankzij een brandstoftank van 50 liter krijg je ook nog eens een stevige autonomie, dankzij een zuinig 6e verzet, de enthousiaste schakelindicator en het start/stopsysteem bespaar je dan weer waar mogelijk is.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDIRijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI

De Octavia RS Combi TDI rijdt meer dan vlot en luistert gedreven naar de stuurwielinput, maar voor een scherp rijgedrag moet je misschien toch de toevlucht nemen tot iets anders. De USP is dan ook zijn 610 liter bagageruimte die er in de meest ideale omstandigheden 1.740 kunnen worden, de beste waarden binnen het segment! Veilig is hij ook alvast, met ondermeer Front Assistant en automatische remfunctie, Lane Assist, Crew Protect Assistant, Driver Activity Assistant en maximaal 9 airbags.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDIRijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI

Gezien de RS het pareltje van de zalm is binnen de Octavia diesels is het samenstellen ook iets eenvoudiger dan zijn soortgenoten. Vanaf €30.580 kan je bij de Skoda dealer een bestelbon ondertekenen. De sportieve krachtbron krijg je sowieso en voor de aankleding, looks en gadgets kan je nog eens door de optielijst die opmerkelijk groot is. Zo vragen ze nog geld voor de volgende extra’s: leuke velgen (vanaf €185), digitale radio (€100), een infotainmentsysteem (van €140 tot €1.700), een premium geluidssysteem (€460), meedraaiende mistlichten (€110), keyless go (€375), adaptieve cruise control (€650), voorruitverwarming (€190), ISOFIX bevestigingpunten achteraan (€50). Allemaal kleine bedragen en zodanig combineerbaar dat je een Octavia Combi RS kan samenstellen op jouw eisen, maar vanaf je wat leuke vinkjes plaatst ben je wel een aardige som kwijt bovenop de aantrekkelijke basisprijs. Skoda had gerust toch met een rijkelijke(re) RS basisuitrusting voor de dag mogen komen..

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDIRijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI

De wereld van de potente Combi’s is niet zo groot in autoland, de zoektocht naar een diesel in dat segment is misschien zelfs een hopeloze zoektocht? Binnen de eigen familie vinden we zo de Volkswagen Golf Variant en de Seat Leon ST met een sterke diesel in volumetrim, verruimen we de zoektocht komen we ondermeer de Lancia Delta S MOMODESIGN, Volvo V40 D4 en Opel Insignia terug. Hoger op de ladder vinden we de BMW 320d Touring die zijn steviger prijskaartje kan rechtvaardigen met betere materialen en een premium badge, al komt deze op het vlak van sportiviteit toch wat tekort om mee te kunnen met onze Skoda.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI

Besluit

Om de klinkende vRS badge op de Skoda Octavia TDI te kleven speelden waarschijnlijk meer marketingtechnische redenen mee dan omwille van zijn sportieve kwaliteiten, al zal niemand ontkennen dat er powerrr zit onder de motorkap van deze Tsjech. Daarnaast is hij ook nog scherp geprijsd, zuinig in het verkeer en bijzonder praktisch met zijn reusachtig laadruim, al mocht de basisuitrusting voor deze topper toch wat steviger voor de dag komen. Met een CO2-uitstoot van slechts 119 g/km lijkt een nieuwe leasetopper geboren, al lijkt de interne VAG-concurrentie toch wel moordend.

Overzicht:

+ Speelse doch zuinige krachtbron
+ Aantrekkelijk prijs
+ Praktisch

– Uitrustingsbeleid
– Broedermoord

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...