Rijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi Executive

Rijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi ExecutiveDe Kia Optima speelt al enkele jaren mee in het D-segment, een beperkte facelift moet hem wat meer in de spotlights zetten!

De Kia Optima is de grote sedan binnen het brede gamma van de Zuid-Koreaanse autoconstructeur, bij zijn geboorte in 2000 kreeg hij nog een regio-afhankelijke benaming zoals Magentis (Europa) of Lotze/K5 (Korea). Na vijf jaar kregen we een tweede generatie die bijna identiek was aan de Hyundai Sonata – die wij dan weer kennen als de i40 – en op het Autosalon van New York werd in 2010 de huidige Kia Optima voorgesteld. Door de stevige (auto)crisis werd een lancering in Europa wat uitgesteld tot 2012, een milde facelift volgde daardoor niet zoveel later in Frankfurt ’13. De kans dat je al eens een Optima tegenkwam op de openbare weg is niet zo groot, Kia heeft het dan ook vrij lastig om de grote wagen hier in het druk bevochten zakelijke segment aan de man/vrouw te brengen. Over de Atlantische Oceaan en in Azië loopt de verkoop wél van een leien dakje. Onbekend is hier nu eenmaal onbemind, met de opfrisbeurt proberen de Koreanen het nogmaals al schreeuwt Europa eigenlijk om een breakvariant.

Rijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi Executive

Toch kan de Kia Optima met heel wat troeven pronken, zijn stijlvolle en karaktervolle voorkomen combineert hij alvast met stevige afmetingen die de binnenruimte tegoed doen. De toevoegingen van een subtiele hoeveelheid chroom om diverse accenten te benadrukken doen hem goed, het sinister zwarte koetswerkkleur (+ €450) neemt ook heel wat voor zijn rekening. Tijdens de testperiode kregen we bijzonder veel geïnteresseerde blikken met de Optima, zowat alle premiummerken passeerden de revue toen omstaanders raad-het-plaatje aan het spelen waren. Het blijkt wederom dat hoofddesigner Peter Schreyer weet wat de mensen enthousiast maakt, de vele Red Dot designawards deden zoiets al vermoeden. In vergelijking met het pre-facelift model krijg je nu LED dagrijlichten, nieuwe mistlisten zoals de Cee’d GT hem al voordeed en een strakgetrokken achterzijde. Daar vinden we trouwens maar 1 uitlaat terwijl we er toch graag aan beide kanten eentje hadden gezien, bij de grotere motoren krijg je dat gelukkig wel. De velgen starten dan weer bij 16″ lichtmetalen exemplaren, ons testmodel kreeg knappe 18″ schoentjes aangemeten.

Rijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi Executive

Rijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi ExecutiveRijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi Executive

Binnenin is het premiumverhaal al heel wat minder aanwezig. Desondanks je heel wat leder, chroom, (fake) hout en mooi geborsteld aluminium kan terugvinden is het geheel jammer genoeg net niet wat je ervan zou verwachten toen je in deze limousine stapte. Gelukkig krijg je zowel voor- als achteraan meer dan voldoende beenruimte, een prima zicht rondom en heel wat features die de Kia Optima tot de gedroomde kilometervreter maakt: automatische airco met twee zones, geventileerde zetels die elektrisch verstelbaar zijn in alle mogelijke richtingen, een perfect functionerend 8,3″ multimedia- en navigatiesysteem mét achteruitrijcamera, een panoramisch schuifdak, een parkeerassist, keyless go, waterafstotende ruiten, een goed klinkend audiosysteem met 550W boxen, … Ook de achterbank werd hier niet vergeten en kreeg wat gadgets zoals zetelverwarming, in het thuisland wordt deze Kia dan ook veelvoudig ingezet als taxi. Wegens de licht aflopende daklijn is de hoofdruimte achteraan iets minder vergevend ingesteld voor de grootsten onder ons, de koffer slinkt in normale toestand een noemenswaardige 505 liter bagage.

Rijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi ExecutiveRijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi Executive

In België komt de Kia Optima met zowel een 2.0-liter benzinemotor als een 1.7-liter CRDi diesel, beiden te verkrijgen met een handbak met zes verzetten als met een automatische transmissie. Wij trokken er op uit met de bekende diesel in combinatie met een automaat, hier levert deze een fiscaal interessante 136 pk en 325 Nm koppel. De CO2 uitstoot van 158 g/km is dan heel wat minder interessant, de handgeschakelde evenknie doet gelukkig beter met 133 g/km. De topsnelheid ligt tegen de 200 km/u en voor de stoplichtsprint heb je toch een goede 11 seconden geduld nodig. Daarnaast is de Optima Hybrid ook nog steeds aanwezig in het gamma, al wacht deze nog op zijn soortgelijke facelift.

Rijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi ExecutiveRijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi Executive

Dat de Kia Optima een wagen is die het vooral goed moet doen in Amerika kan je al wat zien aan het ruimte interieur en grote bekerhouders, ook in het weggedrag kan je een deeltje US of A terugvinden. Rustig cruisen doet hij als geen ander, wanneer de bochten wat sneller/scherper volgen is het steevast zoeken naar feedback. De drie verschillende standen van het FlexSteer systeem – Comfort, Normal en Sport – hebben een beperkte invloed, toch blijft het een druppel op een hete plaat. Bovendien kan de automaat niet presteren onder druk en zal dat ook auditief duidelijk maken, daarnaast schiet het verbruik de hoogte in wanneer je de figuurlijke zweep te frequent hanteert. Officieel zou je voldoende hebben met 6 liter diesel per 100 km, wij deden toch nog enkele liters beter. Gelukkig krijg je een grote brandstoftank van 70 liter, zonder probleem haal je dus zonder tankbeurt het Zuiden van Frankrijk mocht je dat willen.

Rijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi Executive

Het prijs- en bijhorende optiebeleid is dan weer een troef van deze Optima, Kia België weet dan ook dat het hier geen volumemodel zal worden en voorziet daarom een royale basisuitrusting. Die komt onder de Fusion noemer en kost je minstens €26.491, daarna volgt Lounge vanaf €28.491 terwijl het Executive niveau zijn naam waar maakt vanaf €32.090, al is het finaal kostenplaatje uiteraard afhankelijk van de gekozen krachtbron. Voor een automaat betaal je €1.000 extra. Onze Kia Optima 1.7 CRDi AT Executive kreeg enkel het Luxe Pack (+ €1.400) mee uit de beperkte optielijst en tikte af op €35.440, geen slechte deal als je kijkt wat je daarvoor terug krijgt.

Rijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi Executive

Het zoeken naar een concurrent voor de Kia is op zich geen probleem in het druk bevochten D-segment, een leasebedrijf dat onze Optima (vanaf €26.491) in de catalogus staan heeft is moeilijker te vinden. Toch vergelijken we hem graag met de Volkswagen Passat (vorige generatie vanaf €25.340), Peugeot 508 (vanaf €26.503), Mazda6 (vanaf €27.190), Citroën C5 (vanaf €24.135) en de Opel Insignia (vanaf €25.950). De technisch gerelateerde Hyundai i40 (vanaf €26.099) is misschien wel de de grootste concurrent, al komt die wél met een Wagon variant voor de dag. De Kia Optima heeft als laatste troef nog zijn uitmuntende garantievoorwaarden, zo krijg je – tot 150.000 km – maar liefst 7 jaar garantie!

Conclusie

De recente opfriskuur voor de Kia Optima komt alreeds vrij vroeg ten tonele, al ligt dat aan eerder aan een moeilijke periode in het Europese autoland dan aan een onlogische productplanning bij de Koreanen. De Optima kreeg wat visuele tweaks die hem goed staan, onderweg scoor je dan ook een meer dan gezonde portie aandacht al zijn de beste plaatsen nog steeds binnenin terug te vinden. Hier en daar valt de Optima door de mand met zijn (materiaal)afwerking, al is de grootste (Amerikaanse) doelgroep daar minder gevoelig aan. Comfortabele kilometers malen doet hij als geen ander, voor een dynamisch rijgedrag ben je hier niet aan het juiste adres. De automaat ontneemt elke vlotte actie van slaagkansen, wij zouden dan ook voor de handmatige transmissie gaan. Qua uitrusting word je dan weer bedolven onder de gadgets en comfortverhogende items zonder dat het prijskaartje stevig durft oplopen zoals bij de concurrentie wel eens het geval durft te zijn. Of deze facelift de Kia Optima hem nu wel vooraan het segment weet te brengen is te betwijfelen, de fleetmanager die het er toch op waagt doet ongetwijfeld de deal van z’n leven!

Overzicht:
+ Knappe verschijning
+ Ruim en luxueus interieur
+ Grote koffer voor een sedan
+ Stevige uitrusting

– Automaat onder belasting (lawaai, reactievermogen, verbruik)
– Steriel stuurgevoel
– Onbekend is onbemind?

Rijtest: Kia Optima 2013 1.7 CRDi Executive

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...