Officieel: Volvo EX30 (2023)

Officieel: BMW i5 (2023)

Officieel: Porsche 718 Spyder RS (2023)

Officieel: Mercedes E-Klasse (2023)

Officieel: Volkswagen ID3 facelift (2023)

Meest recente  autonieuws

Officieel: Rolls Royce Cullinan SUV facelift Series II V12 (2024)Zelf spreken ze bij Rolls Royce liever over de Series II maar voor ’t gemak mogen we ook gewoon over de Cullinan SUV facelift spreken.
A new expression of modern exploration. Zo omschrijft Rolls Royce – bijna mythisch – de komst van de Cullinan SUV facelift die ze zelf consequent als Series II omschrijven. Na het enorme SUV succes bij andere (luxe)automerken kwam de luxueuze Britten in 2018 ook met zo’n praktische mastodont. Vervolgens gingen ze als zoete broodjes over de toonbank ondanks het “stevig” prijskaartje.
Met een deugddoende facelift kan de Rolls Royce Cullinan er weer eventjes tegenaan. Op visueel vlak is de nieuwe grille met aangepaste LED dagrijverlichting letterlijk en figuurlijk de blikvanger van dienst. Desgewenst is de Pantheon grille nu ook verlicht! Wie goed kijkt zal tevens aangepaste luchtinlaten/bescherming/bumpers bemerken terwijl er nieuwe 23” lichtmetalen velgen beschikbaar zijn. Binnenin zijn er diverse verbeteringen aanwezig en maakt ook het SPIRIT systeem (“advanced digital interface”) uit de Spectre zijn opwachting. De imposante 6.75-liter V12 voorin produceert wederom 571 pk / 850 Nm. Da’s goed om 100 km/u aan te tikken in 5,2 seconden! Wie graag wat meer scherpte en karakter wenst kan direct terecht bij de Cullinan Black Badge topversie met 600 pk. En neen, je hoeft hier niet persé voor een zwarte koetswerkkleur te kiezen. Aan personalisatiemogelijkheden sowieso geen gebrek, iets dat ze bij Rolls Royce Motor Cars Brussels in Overijse gerust willen expliceren. Weet wel dat een leuke Cullinan configuratie gemakkelijk een dikke 400.000 euro kost! Of de Series II véél meer gaat kosten is niet geweten. “Men” zegt dat Rolls Royce Cullinan eigenaars (m/v/x) vooral zelf rijden (lees: dus zonder chauffeur). En is de gemiddelde leeftijd van een Rolls Royce klant met meer dan 10 jaar gezakt sinds de komst van deze praktische gezinswagen.

Officieel: Rolls Royce Cullinan SUV facelift Series II V12 (2024)Zelf spreken ze bij Rolls Royce liever over de Series II maar voor ’t gemak mogen we ook gewoon over de Cullinan SUV facelift spreken. …

Belgische prijs Lancia Ypsilon (2024): vanaf 24.000 euroBij deze kennen we de Belgische prijs van de guitige Lancia Ypsilon die zuiver elektrisch (156 pk) of als mild hybride (100 pk) komt.
Na bijna tien donkere jaren reïncarneert Lancia, het automerk van de tijdloze Italiaanse elegantie. Dit direct in stijl met een gloednieuwe Ypsilon stadswagen die direct verkrijgbaar is met een zuiver elektrische of mild hybride aandrijflijn. Spoedig volgt een elektrische Ypsilon HF topversie met 240 pk! In de komende jaren wordt de Lancia gammafolder verder aangedikt met een nieuwe Delta en Gamma, beiden louter in 100% elektrisch vorm.
De technische basis deelt de gloednieuwe Ypsilon met diverse Stellantis soortgenoten. Wel kan deze compacte Italiaan pronken met knappe looks waaronder de karaktervolle (smalle) LED dagrijverlichting, minstens 17″ velgen en ronde achterlichten. Binnenin gaat de aandacht snel naar het unieke tafeltje … of de SALA infotainmentsysteem met schotelantenne. De rijkelijk uitgeruste Edizione Limitata Cassina topversie komt met een unieke zetelbekleding én de knappe Lancia Blu koetswerkkleur. De zuiver elektrische Lancia Ypsilon Electric is voorzien van een 156 pk sterke elektromotor. Met een volle batterij (51 kWh) geraakt deze Ypsilon EV 403 km (WLTP) ver. Laden kan aan 11 kW (AC) of 100 kW (DC) met een snellader. De 100 pk sterke Lancia Ypsilon Hybrid rekent op een 1.2-liter driecilinder met zuinige 48V mild hybride techniek. Dankzij de zestraps e-DCT automatische transmissie verloopt de gekende 0-100 km/u sprint in 9,3 seconden, bij 190 km/u is de topsnelheid bereikt. De Ypsilon EV haalt maximaal 150 km/u.

Belgische prijs Lancia Ypsilon

Hybrid: vanaf 24.000 euro Hybrid LX: vanaf 27.000 euro Hybrid Edizione Limitata Cassina: vanaf 28.000 euro Electric: vanaf 34.500 euro Electric LX: vanaf 37.500 euro Electric Edizione Limitata Cassina: vanaf 39.500 euro Een bestelbon ondertekenen voor de nieuwe Lancia Ypsilon kan bij negen enthousiaste Belgische verdeelpunten. En eentje in Luxemburg! Op (korte?) termijn willen de modieuze Italianen ook met een digitaal verkoopkanaal komen.

Belgische prijs Lancia Ypsilon (2024): vanaf 24.000 euroBij deze kennen we de Belgische prijs van de guitige Lancia Ypsilon die zuiver elektrisch (156 pk) of als mild hybride (100 pk) komt. …

Officieel: Seat Leon Break ST facelift update MY24 (2024)Na een update voor de sportieve CUPRA varianten trakteert Seat de reguliere Leon en praktische Leon Break op een deugddoende facelift.
Nu er met CUPRA een hip alternatief is zal Seat stilaan evolueren naar de rol van “mobiliteitsprovider”. Tastbare voorbeelden (e-steps? e-scooters? deelwagens?) daarvan moeten in de komende jaren volgen. De knappe Seat Leon ondergaat intussen nog een technologische update om interessant te blijven. Dit zowel voor de vijfdeurs Leon hatchback als de praktische Leon Break. Die laatste ging voordien als Leon ST (Sports Tourer) door het leven.
Deze Seat Leon facelift omvat geen visuele updates. Tenzij je de nieuwe (optionele) Matrix LED koplampen kan herkennen! Binnenin prijkt een nieuw digitaal instrumentenpaneel (10,25”) terwijl het centrale infotainment in twee formaten (10,4” of 12,9”) komt. Naast verlichte streelstrookjes moeten beide systemen ook vlotter, logischer en sneller werken. De draadloze telefoonlader is nu 15 Watt sterk én gekoeld. Net zoals bij de technisch gerelateerde Volkswagen Golf verdwijnt ook hier (stiekem?) de 1.0-liter TSI driecilinder basisversie. De instapper wordt de 1.5-liter TSI viercilinder met 115 pk en handgeschakelde 6-versnellingsbak. Tevens is er een eTSI variant met zuinige 48V mild hybride (eTSI) ondersteuning en DSG automaat beschikbaar. Deze is desgewenst zelfs 150 pk sterk! Dieselen kan met de 2.0 TDI (150 pk). De vernieuwde Seat Leon Plug-in Hybrid rekent nu op een 1.5-liter TSI benzinemotor, uiteindelijk goed voor een systeemvermogen van 204 pk. De batterijpack groeit tot 19,7 kWh waardoor het zuiver elektrisch rijbereik oploopt tot 100 km! Laden kan aan 11 kW (AC), snelladen kunt aan 50 kW (DC). De productie van de Leon facelift modellen start spoedig in de Seat fabriek van Barcelona. Kort erop duiken ze ongetwijfeld op bij de Belgische verdeelpunten. Aan welke prijs dat zal zijn werd niet gespecificeerd.

Officieel: Seat Leon Break ST facelift update MY24 (2024)Na een update voor de sportieve CUPRA varianten trakteert Seat de reguliere Leon en praktische Leon Break op een deugddoende facelift. …

Officieel: Alpine Alpenglow Hy4 waterstof WEC Hypercar (2024)Na de gelijknamige conceptversie toont Alpine nu een rijdende Alpenglow Hy4 (waterstof!) prototype tijden de 6 uur van Spa-Francorchamps 2024.
De bijzonder futuristische looks doen misschien anders vermoeden maar de Alpine Alpenglow Hy4 bestaat écht. Het eerdere conceptmodel is intussen gepromoveerd tot een rollend prototype voor innovatieve techniek. De Alpenglow Hy4 is namelijk voorzien van een 340 pk sterke 2.0-liter turbo viercilinder motorblok dat op waterstoftechnologie draait! In tegenstelling tot de Mirai, Nexo en iX5 Hydrogen modellen wordt waterstof hier verbrandt in de plaats van omgezet in elektriciteit. Alvast goed voor een topsnelheid van 270 km/u.
Met de Alpenglow Hy4 wil Alpine onderzoeken of hun sportieve ambities in de toekomst nog verenigbaar zijn “met de hoge doelstellingen inzake decarbonisatie”. Mocht het plaatje kloppen mogen we zowel racewagens als straatlegale sportwagens verwachten met een waterstof verbrandingsmotor aan boord! Al hebben de sportieve Fransen ook vergevorderde plannen een soortgelijk prototype met een V6 aan boord (Alpenglow Hy6?). Alpine gaf wel nog geen timing vrij voor eventuele productiemodellen. Bij de Belgische verdeelpunten draait het dus nog even om de speelse A110 in alle zijn mogelijke vormen/uitvoeringen. Op 11 mei beleeft de Alpine Alpenglow Hy4 zijn werelddebuut op de WEC 6 uur van Spa-Francorchamps 2024. De perfecte gelegenheid om voor 70.000+ autosportliefhebbers te laten zien “hoe een verbrandingsmotor op waterstof de klanken en trillingen bestendigt die de emotionele aspecten van een racewagen vormen”. Dit zowaar met onze landgenoot Guillaume De Ridder (gerenommeerd rallycrosskampioen + Alpine testpiloot) achter het stuur! Ook tijdens de 24u van Le Mans 2024 zal de Alpenglow Hy4 aanwezig zijn. De Alpenglow benaming verwijst naar “het optische fenomeen dat voor zonsopgang een gloeiend licht op de bergen werpt” terwijl Hy4 attendeert op waterstof en vier cilinders.

Officieel: Alpine Alpenglow Hy4 waterstof WEC Hypercar (2024)Na de gelijknamige conceptversie toont Alpine nu een rijdende Alpenglow Hy4 (waterstof!) prototype tijden de 6 uur van Spa-Francorchamps 2024. …

Officieel: BMW M4 CS Coupé xDrive 550 pk G82 (2024)De 550 pk sterke BMW M4 CS is lichter, krachtiger, opzichtiger én wil graag nog meer rijplezier bieden.
De vernieuwde BMW M4 Coupé (G82) is sowieso een speelse showstopper. Maar méér is (bijna) altijd beter, zeker voor diegene die nog wat harder, scherper en directer voor de dag willen komen. Daarvoor heeft BMW nu de M4 CS in de aanbieding! Voorzien van visuele bling bling (gele LED koplampen, rode omlijstingen, koolstofvezel dak/motorkap, lichtmetalen velgen, …) én doelgerichte upgrades (plakkerig rubber, aangepaste dempers/stuurbekrachtiging, krachtige remmen, …). Binnenin zien we sportzetels en de nodige sportieve accenten/materialen.
De CS nieuweling positioneert zich mooi tussen de M4 Competition M xDrive en de superexclusieve M4 CSL. Eerder was er ook al een M3 Berline in de sportieve CS trim, spoedig volgt er normaliter ook een M3 Touring CS evenknie! Ook deze M4 CS uitvoering rekent op de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor. Dankzij een verhoogde turbodruk hier goed voor 550 pk / 650 Nm. De 8-traps Steptronic sportautomaat en xDrive vierwielaandrijving zijn steeds van de partij. Desgewenst kan je manueel flipperen of al het vermogen naar de achterwielen sturen! In optimale omstandigheden sprint de BMW M4 CS in 3,4 seconden naar 100 km/u en in 11,1 seconde naar 200 km/u. En dankzij het M Driver’s Package ligt de topsnelheid op 302 km/u. Exclusief voor de nieuwe M4 motorisatie voorziet de Duitse autoconstructeur de Riviera Blue en Frozen Isle of Man Green koetswerkkleuren. Al kan je ook voor M Brooklyn Grey en Sapphire Black gaan. Voor de handgeschakelde M4 Coupé instapper vragen ze bij BMW net iets meer dan 98.000 euro in basisvorm, de M4 Competition M xDrive Coupé is er vanaf 109.150 euro. Het Belgisch prijskaartje van de M4 CS zal pas later gecommuniceerd worden. De eerste exemplaren worden vanaf juli 2024 geproduceerd in Dingolfing (Duitsland).

Officieel: BMW M4 CS Coupé xDrive 550 pk G82 (2024)De 550 pk sterke BMW M4 CS is lichter, krachtiger, opzichtiger én wil graag nog meer rijplezier bieden. …

Officieel: Bentley Batur Convertible W12 750 pk (2024)Al het goede komt in drievoud. Zo krijgen we na de Bentley Bacalar en Batur nu ook een (zéér exclusieve) Batur Convertible!
Leuk zo’n functionele Bentayga SUV, vierdeurs Flying Spur Hybrid of sportieve Continental GT Speed. Enige keerzijde zijn de hoge verkoopcijfers waardoor zo’n Bentley – in bepaalde milieu’s – niet meer exclusief is. Gelukkig heeft de Britse luxewagenbouwer daarvoor de Mulliner personalisatiedienst voorhanden. Die houden zich bezig met de meest verregaande eisen/wensen. En het maken van unieke coachbuild modellen!
In de voorbije jaren presenteerde Bentley by Mulliner (of omgekeerd?) alreeds de Bacalar barchetta en Batur coupé. Nu is het de beurt aan de Batur Convertible. Inderdaad, een dakloze uitvoering van de Bacalar met wederom een 6.0-liter W12 voorin. Goed voor 750 pk én 1.000 Nm waarmee je terugvalt op puike prestatiecijfers die verder niet gespecificeerd worden. Wel benadrukken ze de aanwezigheid van de 8-traps automaat, een sportuitlaat uit titanium en de 3D geprinte Bentley Drive Mode Selector in het rozé goud. De Bentley Batur Convertible engineering development car (nummer #0) is uitgevoerd in het Vermillion Gloss over Vermillion Satin met Gloss Dark Titanium accenten, contrasterende Airbridge en fikse 22” velgen. Alle andere 16 (!) exemplaren worden volledig in samenspraak met de toekomstige eigenaar (m/v/x) geconfigureerd met zo goed als geen limitaties inzake kleuren. Wel is er de aankoopprijs van vlotjes 2 miljoen euro (zonder belastingen). Al kost zo’n reguliere Continental GT Convertible wel maar 260.000 euro… Voor de zoveelste keer benadrukt Bentley dat deze W12 creatie de allernaaste is in zijn soort. Op korte termijn kiezen ze in Crewe voor de plug-in hybride, nadien wordt het full electric. Voor meer informatie kan je bij Bentley Brussels terecht!

Officieel: Bentley Batur Convertible W12 750 pk (2024)Al het goede komt in drievoud. Zo krijgen we na de Bentley Bacalar en Batur nu ook een (zéér exclusieve) Batur Convertible! …

Interessante  video’s

Officieel: Rolls Royce Cullinan SUV facelift Series II V12 (2024)Zelf spreken ze bij Rolls Royce liever over de Series II maar voor ’t gemak mogen we ook gewoon over de Cullinan SUV facelift spreken.
A new expression of modern exploration. Zo omschrijft Rolls Royce – bijna mythisch – de komst van de Cullinan SUV facelift die ze zelf consequent als Series II omschrijven. Na het enorme SUV succes bij andere (luxe)automerken kwam de luxueuze Britten in 2018 ook met zo’n praktische mastodont. Vervolgens gingen ze als zoete broodjes over de toonbank ondanks het “stevig” prijskaartje.
Met een deugddoende facelift kan de Rolls Royce Cullinan er weer eventjes tegenaan. Op visueel vlak is de nieuwe grille met aangepaste LED dagrijverlichting letterlijk en figuurlijk de blikvanger van dienst. Desgewenst is de Pantheon grille nu ook verlicht! Wie goed kijkt zal tevens aangepaste luchtinlaten/bescherming/bumpers bemerken terwijl er nieuwe 23” lichtmetalen velgen beschikbaar zijn. Binnenin zijn er diverse verbeteringen aanwezig en maakt ook het SPIRIT systeem (“advanced digital interface”) uit de Spectre zijn opwachting. De imposante 6.75-liter V12 voorin produceert wederom 571 pk / 850 Nm. Da’s goed om 100 km/u aan te tikken in 5,2 seconden! Wie graag wat meer scherpte en karakter wenst kan direct terecht bij de Cullinan Black Badge topversie met 600 pk. En neen, je hoeft hier niet persé voor een zwarte koetswerkkleur te kiezen. Aan personalisatiemogelijkheden sowieso geen gebrek, iets dat ze bij Rolls Royce Motor Cars Brussels in Overijse gerust willen expliceren. Weet wel dat een leuke Cullinan configuratie gemakkelijk een dikke 400.000 euro kost! Of de Series II véél meer gaat kosten is niet geweten. “Men” zegt dat Rolls Royce Cullinan eigenaars (m/v/x) vooral zelf rijden (lees: dus zonder chauffeur). En is de gemiddelde leeftijd van een Rolls Royce klant met meer dan 10 jaar gezakt sinds de komst van deze praktische gezinswagen.
Officieel: BMW M4 CS Coupé xDrive 550 pk G82 (2024)De 550 pk sterke BMW M4 CS is lichter, krachtiger, opzichtiger én wil graag nog meer rijplezier bieden.
De vernieuwde BMW M4 Coupé (G82) is sowieso een speelse showstopper. Maar méér is (bijna) altijd beter, zeker voor diegene die nog wat harder, scherper en directer voor de dag willen komen. Daarvoor heeft BMW nu de M4 CS in de aanbieding! Voorzien van visuele bling bling (gele LED koplampen, rode omlijstingen, koolstofvezel dak/motorkap, lichtmetalen velgen, …) én doelgerichte upgrades (plakkerig rubber, aangepaste dempers/stuurbekrachtiging, krachtige remmen, …). Binnenin zien we sportzetels en de nodige sportieve accenten/materialen.
De CS nieuweling positioneert zich mooi tussen de M4 Competition M xDrive en de superexclusieve M4 CSL. Eerder was er ook al een M3 Berline in de sportieve CS trim, spoedig volgt er normaliter ook een M3 Touring CS evenknie! Ook deze M4 CS uitvoering rekent op de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor. Dankzij een verhoogde turbodruk hier goed voor 550 pk / 650 Nm. De 8-traps Steptronic sportautomaat en xDrive vierwielaandrijving zijn steeds van de partij. Desgewenst kan je manueel flipperen of al het vermogen naar de achterwielen sturen! In optimale omstandigheden sprint de BMW M4 CS in 3,4 seconden naar 100 km/u en in 11,1 seconde naar 200 km/u. En dankzij het M Driver’s Package ligt de topsnelheid op 302 km/u. Exclusief voor de nieuwe M4 motorisatie voorziet de Duitse autoconstructeur de Riviera Blue en Frozen Isle of Man Green koetswerkkleuren. Al kan je ook voor M Brooklyn Grey en Sapphire Black gaan. Voor de handgeschakelde M4 Coupé instapper vragen ze bij BMW net iets meer dan 98.000 euro in basisvorm, de M4 Competition M xDrive Coupé is er vanaf 109.150 euro. Het Belgisch prijskaartje van de M4 CS zal pas later gecommuniceerd worden. De eerste exemplaren worden vanaf juli 2024 geproduceerd in Dingolfing (Duitsland).
Officieel: Ferrari 12 Dodici Cilindri V12 830 pk (2024)Als opvolger voor de 812 Superfast komt de knappe Ferrari 12 Cilindri tevoorschijn met – zoals de naamgeving doet vermoeden – wederom een V12 benzinemotor aan boord! Tevens is er ook al een dakloze 12 Cilindri Spider!
Ferrari blijft voluit inzetten op de twaalfcilinder, ondermeer terug te vinden in hun (luidkeelse) Purosangue SUV. Maar ook in hun nieuwste V12 GT generatie … die ze omdoopten tot 12 Cilindri. Al verkiezen ze de passievolle dodici cilindri uitspraak.
Deze twaalfcilinder is eentje in de meest pure vorm. Dus zonder enige vorm van elektrificatie (!) of turbo’s. Anno 2024 een bijzonder prestatie. Keerzijde van de medaille is dat het geluid wel wat meer gedempt werd. Toch aan de buitenzijde, binnenin zorgen de Italianen voor net wat meer beleving. Designmatig werd de mosterd voor de nieuwe 12 Cilindri bij de 365 GTB/4 Daytona uit 1968 gehaald. Hetzij in moderne vorm met actieve aerodynamica, onafhankelijke achterwielsturing en een verbeterde Side Slip Control (lees: driften). Naast een strakke coupé lanceert Ferrari direct ook de dakloze 12 Cilindri Spider die in 14 seconden het dak weg/tevoorschijn tovert. De 6.5-liter V12 voorin deelt enige (technische) basis met het exemplaar uit de 812 Superfast voorganger. Uiteraard voorziet Ferrari diverse verbeteringen zoals titanium drijfstangen en gesmede zuigers. Goed voor een stevige brok vermogen (830 pk / 678 Nm) dat nog steeds volledig richting de achterwielen vloeit. Dit via een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Reken voor de 0-100 km/u sprint 2,9 seconden, de 200 km/u mijlpaal haal je in 7,9 seconden. De topsnelheid ligt ergens boven 340 km/u. De Belgische vanafprijs van de Ferrari 12 Cilindri ligt op ongeveer 400.000 euro in basisvorm. Reken op een meerprijs van 40.000 euro voor de 12 Cilindri Spider met wapperende haren.

Interessante  nieuwigheden

Preview: Land Rover Defender OCTA V8 offroad 4x4 (2024)De aanstormende Defender OCTA wil de sterkste, meest capabele én meest luxueuze Land Rover Defender ooit worden. Waarvan akte!
Niet SVX of SVR zoals gedacht maar OCTA, al mogen we ongetwijfeld ook gewoon Octa zeggen. Zo zal de topversie van de nieuwe generatie Land Rover Defender heten. Net zoals de Defender V8 is de Octa voorzien van een potente achtcilinder benzinemotor. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven (550+ pk?) maar wél dat er zuinige mild hybride technologie aanwezig is om het verbruik te drukken.
De innovatieve 6D Dynamics ophanging komt over van de Range Rover Sport SV en wil met antistamp- en antirolcontrole voor uitstekende prestaties op alle terreinen zorgen. Voldoende snel stilstaan/stoppen kan dankzij performante Brembo remschijven. Al is de vraag waarom je écht sportief (lees: hard/dynamisch) zou knallen met een 2.500+ kg zware SUV?! Naamkundig verwijst Octa niet (persé) naar het aantal cilinders (acht, nvdr). De benaming is blijkbaar geïnspireerd op de octaëdervorm van een diamant. En dat is dé hardste natuurlijk voorkomende stof op aarde en die bekendstaat om zijn zeldzaamheid. Een omcirkelde diamant zal je dan ook hier en daar terugvinden op de Land Rover Defender topversie. In combinatie met een aangedikte/sportieve vormgeving natuurlijk. Deze moeten representatief zijn voor de aanwezige kracht, de veerkracht en de begeerlijkheid van de Britse luxe-SUV. De volledige onthulling van de Defender Octa is pas voor later dit jaar. Exclusieve klanten zullen in de komende weken/maanden normaliter een uitnodiging krijgen voor een exclusieve preview. Wie twijfelt of hij/zij éffectief tot die selecte club behoort neemt best eens contact op met de lokale Jaguar – Land Rover verdeler. Reken voor de Land Rover Defender OCTA op een Belgische prijs van gemakkelijk 150.000 euro aangezien ze voor de Defender 90 V8 P525 alreeds 137.860 euro vragen.

Lees hier onze rijtest met de Land Rover Defender P400!

Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)Moet Volkswagen (opnieuw) werk maken van een dakloze Golf GTI Cabrio?
De Golf GTI als sensationele sportwagen omschrijven gaat misschien een (serieuze) brug te ver maar niemand zal/kan ontkennen dat dit icoon voor het nodige rijplezier zorgt. Zowaar in een dagdagelijks bruikbare verpakking, zeker wanneer je buurman/schoonmoeder niet direct hoeft te zien dat je voor de performante topversie ging.
Intussen kreeg de achtste (!) generatie Volkswagen Golf (mk8) een facelift waarbij direct ook de Golf GTI opgefrist werd. Deze doet het zonder handbak en is sowieso 265 pk sterk. Een straffere Golf GTI Clubsport staat reeds op de planning! Tussen 2011 en 2016 combineerde Volkswagen de Golf GTI en Golf Cabrio koetswerkvorm. Die uitgesproken koetswerkvorm voor de dynamische lifestyle meerwaardezoeker met voorliefde voor wapperende haren was duidelijk geen commercieel succes want een opvolger bleef uit. Maar dankzij de Photoshopskills van X-Tomi krijgen we toch een goed beeld van een hedendaagse Volkswagen Golf GTI Cabrio. Toch lijkt de kans (geheel) onbestaande dat ze zich in Wolfsburg met een dergelijk project bezighouden. Recentelijk was er nog een dakloze T-Roc Cabrio R met 300 pk maar die keerde na de facelift niet meer terug. Dan maar hopen op productieplannen voor de dakloze ID3 … of wil je toch liever zo’n Tiguan Cabrio? Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)
Preview: Hyundai Casper Electric EV crossover (2024)Komt Hyundai binnenkort met de Casper, een guitige, compacte, aantrekkelijk geprijsde en zuiver elektrische crossover?
Met zowel de Bayon, Kona als IONIQ 5 heeft Hyundai een breed gamma aan hippere crossovers ter beschikking. Misschien mogen we daar (zeer?) binnenkort nog een telg bijrekenen, de Casper genaamd. Deze guitige crossover werd in 2021 gelanceerd op de Aziatische markt met benzinemotoren en doet het daar zeer goed. Zodanig goed zelfs dat er spoedig ook een zuiver elektrische Casper Electric bijkomt. En die zou nu ook de Europese oversteek maken.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (3,60 x 1,60 x 1,57 meter) is de Hyundai Casper voorzien van moderne technologie en allerhande slimme features. Denk aan een verschuifbare achterbank, neerklapbare passagiersstoel, digitale tellerpartij en zelfs dakdragers. Hopelijk blijft ook de strakke (hoekige!) vormgeving behouden met de uitgeklopte wielkasten en prominente grille als blikvangers. En waarom niet, nadien gevolgd door een sportieve Casper N topversie? De richtprijs van ongeveer 20.000 euro versterkt uiteraard de business case voor de Hyundai Casper in Europa. Zeker omdat de markt van de compacte EV crossovers met een scherp prijskaartje nog helemaal open ligt. Al is er natuurlijk wel al een Dacia Spring Electric en Citroen ë-C3 beschikbaar. Volkswagen komt pas tegen 2026 met een ID2 productiemodel. Tegen eind 2024 zou de Hyundai Casper (zuiver als EV?) zijn opwachting maken op de Franse markt. Misschien heeft de lokale Hyundai verdeler wel meer informatie over eventuele Belgische plannen?
Scroll naar boven