Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)Als kersvers vlaggenschip is de gloednieuwe Seat Tarraco SUV gezegend met de nodige kwaliteiten zoals (maximaal) zeven zitplaatsen, een praktische inborst en een comfortabel weggedrag!

Na enkele sobere jaren wist Seat dan toch het tij te keren, zowel qua financiële cijfers als verkoop is de Spaanse autoconstructeur  levendiger dan ooit. Dit hebben ze voornamelijk te danken aan een volledig nieuw kerngamma (Ibiza + Leon) en de introductie van de Arona en Ateca crossovers. Nu volgt met de Tarraco een derde SUV met vijf of zeven zitplaatsen die de huidige positieve vibe moet versterken. De Tarraco benaming stond op Seat’s shortlist en haalde het na een online bevraging bij de fans, het verwijst naar de Spaanse stad Tarragona (nabij Barcelona). De Tarraco wordt geproduceerd in Duitsland (Wolfsbrug) waar ook de technisch gerelateerde Tiguan Allspace van de band rolt.

Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)

Met een lengte van 4,74 meter en 1,84 meter breed is de Seat Tarraco een uit de kluiten gewassen Spanjaard die een frisse visuele eigenheid meekrijgt ten opzichte van de Arona en Ateca. Standaard voorziet Seat LED technologie voor/achteraan, de scherpe dagrijverlichting zorgt samen met de imposante grille en doorlopende (reflector)strip achteraan voor het nodige karakter. De Tarraco is ook de eerste Seat die de nieuwe designsaus meekrijgt waarmee we al wat stijlkenmerken zien van de volgende generatie Leon die in 2019 het daglicht ziet. In de personalisatiecatalogus staan er 17” tot 20” velgen en acht verschillende lakkleuren (Dark Camouflage, Oryx White, Reflex Silver, Atlantic Blue, Indium Grey, Titanium Beige, Deep Black en Urano Grey) waarbij de donkere blauwtint onze voorkeur geniet.

Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)

Binnenin de Seat Tarraco overheerst direct een immens gevoel van ruimte, niet geheel onlogisch met dergelijke riante buitenafmetingen! Standaard heb je vijf zitplaatsen en een laadvolume van 760 liter bagage, met de (verschuifbare) achterbank plat (40:60) creëer je een functionele oase (vlakke laadvloer, lage laaddrempel, elektrische kofferklep, …) van maar liefst 1.920 liter! Optioneel komt de Tarraco met een extra zetelrij achteraan, zoals vaak zijn deze voorgehouden voor de kleinste (of stoutste?) kinderen. Het klassieke voordeel van een SUV, de hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom en gemakkelijke instap) is hier uiteraard ook aanwezig.

Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)

Dankzij doelgerichte inspanningen van Seat (en de noeste Duitse arbeiders) kan de Tarraco rekenen op een hoogwaardige afwerking en degelijke bouwkwaliteit. Premium zouden we het niet direct noemen, daarvoor zijn er teveel (harde) soorten kunststof zichtbaar. Aan zichtbare schermen bovendien geen gebrek met standaard (!) een digitaal 10” dashboard en een 8” intofainmentscherm dat op een duidelijke/toegankelijke wijze de connectiviteit, multimedia, navigatie en Apple CarPlay / Android Auto / Amazon Alexa (!) voor zijn rekening neemt. Al dan niet te bedienen door middel van gesture controls (handbewegingen)! Optioneel kan het interieur aankleden met lederen/Alcantara bekleding, een draadloze smartphone lader, zetelverwarming, Beats audiosysteem en een reusachtig panoramisch zonnedak.

Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)
Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)

Op motorisch vlak heb je de keuze voor de 1.5-liter TSI (150 pk) mét cilinderuitschakeling, 2.0-liter TSI (190 pk) en 2.0-liter TDI (150 pk of 190 pk). Standaard komt de Tarraco met een manuele versnellingsbak met zes verzetten en voorwielaandrijving, bij de topversies is er 4Motion vierwielaandrijving en een 7-traps DSG automaat te verkrijgen. Een zuiver elektrische Tarraco zit er niet in noch zoals een CUPRA Tarraco, wel moet er voor het einde van 2020 een Tarraco Plug-in Hybride zijn.

Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)

Op vlakke wegen toonde de 1.5 TSI DSG zich een soepele/rustige metgezel al lijkt 150 pk / 250 Nm net wat nipt voor met zeven inzittenden (volgepakt) richting de zon/sneeuw te trekken. Daarvoor lijkt de 2.0 TSI met 190 pk / 320 Nm een betere keuze, op een bochtenrijke bergpas toonde deze zelfs wat Auto Emoción (oude/passievolle slogan van Seat, nvdr) al is dat niet persé het doel van deze praktische zevenzitter. Het dieselgamma zal in Vlaanderen een groot deel van de verkoop op zich nemen, in ruil voor de iets luidruchtige viercilinder staat er wel een riant koppel (340 Nm tot 400 Nm) ter beschikking wat de Tarraco aangenaam vlot en zuinig(er) maakt.

Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)

Met adaptieve dempers (DCC, Dynamic Chassis Control) kan je het rijgedrag van de Seat Tarraco ietwat naar je hand zetten (Normal, Eco, Sport), vermoedelijk zal deze in die eerste blijven staan gezien het comfortabele rijgedrag en het lichte stuurgevoel. Op termijn volgt er – net zoals bij de Ateca – een scherpere Tarraco FR uitvoering voor de dynamische meerwaardezoeker. De 4Motion vierwielaandrijving zorgt met een specifieke offroad instelling, afdaalhulp en een resem sensoren voor het nodige vertrouwen op onverharde ondergrond.

Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)

Als familiaal vlaggenschip hecht de Seat Tarraco het nodige belang aan veiligheid met standaard Front Assist (met fietsherkenning), Lane Assist en Emergency Call. Via de optielijst kan je dat nog wat aandikken met ondermeer adaptieve cruise control, Emergency Assist, Blind Spot Detection & Exit Assist, verkeersbordenherkenning, Traffic Jam Assist en dynamische verlichting. Voor het eerst beschikbaar op een Seat: Pre-Crash Assist en Rollover Assist. Extra gebruiksgemak – en minder parkeerstress – krijg je dan weer met de Park Assist en een 360° camera.

Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)

De Tarraco staat begin januari bij de Seat verdeler en zal ook dé eregenodigde zijn op het Autosalon van Brussel. Om voldoende verschil te creëren in de prijslijst is er geen Reference instapversie voorzien voor de Belgische markt, hier moet je kiezen tussen de duurdere (maar wel rijkelijk uitgeruste) Style en Xcellence versies. De meest toegankelijke uitvoering is de 1.5 TSI 6V Style aan 33.670 euro, de dieselversies starten bij 36.260 euro voor de 2.0 TDI 6V Style. Met 44.780 euro is de 2.0 TDI DSG 4Motion de duurste Tarraco in de catalogus.

Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)

Het aanbod van grote SUV’s met vijf tot zeven zitplaatsen is een pak minder breed als de hippe crossovers maar als alternatief voor de Seat Tarraco denken we ondermeer aan de Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Outlander, Renault Koleos, Peugeot 5008, Nissan X-Trail en DS7 Crossback. De interne concurrentie van de Volkswagen Tiguan Allspace en Skoda Kodiaq is uiteraard niet te overzien, daarnaast staat er met de Alhambra nog een Spaans ruimtewonder in de catalogus!

Conclusie
Als nieuw topmodel maakte de Seat Tarraco tijdens de eerste kennismaking een positieve indruk met de enorme binnenruimte, comfortabel weggedrag, rijkelijke (basis/optionele) uitrusting en een geslaagde vormgeving. Na het succes van de Arona en Ateca is de Tarraco een logische toevoeging aan het groeiende Seat (SUV) gamma, wie op financieel vlak alles goed gaat vergelijken kan het aantrekkelijke aanbod – en degelijke bouwkwaliteit – van de functionele Spanjaard uit Tarragona niet overzien.

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Ruim interieur
+ Comfortabel weggedrag
+ Verzorgde afwerking
+ Value for money

– Stevige buitenafmetingen = parkeerstress
– Licht stuurgevoel
– Bijbetalen voor de 3e zetelrij (die niet al te ruim bemeten is)

Kort Getest: Seat Tarraco SUV (2018)

Tekst: Benjamin Van Maldergem