Officieel: Seat Tarraco SUV (2018)Met de Tarraco heeft Seat nu ook een praktische zevenzits SUV in het gamma.

Als grootste Seat wordt de Tarraco per direct gepromoveerd tot vlaggenschip van het Spaanse automerk, naast de Arona en Ateca is het ook de derde (en vermoedelijk laatste) SUV. Voor de naamgeving werd er beroep gedaan op het internet die een eerste aanzet mochten geven én erna hun stem mochten uitbrengen op een shortlist, iets dat ze massaal deden (in Spanje).

De Seat Tarraco is leverbaar met vijf- of zevenplaatsen, in het geval van die laatste kan je de 3e zitrij ook gemakkelijk neerklappen om de nodige laadruimte te creëren. Details omtrent het koffervolume geeft Seat vreemd genoeg niet vrij, gezien de sterke technische band met de VW Tiguan Allspace rekenen we op 760 liter tot 1.920 liter.

De Tarraco is tevens de eerste Seat die volgens de nieuwste designtaal is ontworpen en dat zie je direct vooraan met een karaktervolle zeshoekige grille en scherpe lichtblokken die in de hogere uitvoeringen voorzien zijn van LED technologie. Binnenin eist het grote, zwevende infotainmentsysteem de aandacht ongetwijfeld op vanaf de eerste kennismaking.

De Seat Tarraco komt begin volgend jaar richting de Belgische verdelers en zal leverbaar zijn met de 1.5-liter TSI (150 pk), 2.0-liter (190 pk) en 2.0-liter TDI (150 pk of 190 pk). De handgeschakelde versnellingsbak en voorwielaandrijving zijn standaard bij de Tarraco SUV, een DSG automaat en vierwielaandrijving zijn optioneel. Op termijn volgt er nog een TGI (CNG – aardgas) versie en plug-in hybride uitvoering.

Als vlaggenschip geniet Seat Tarraco van moderne veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen zoals (standaard!) Lane Assist, Front Assist met herkenning van fietsers / voetgangers, Emergency Call, Pre-crash Assist en Rollover Detection! Optioneel kan je dat nog aandikken met ondermeer Blind Spot Detection, Traffic Sign Recognition, Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Naast veilig wil de Tarraco ook veelzijdig, praktisch en comfortabel zijn!

De in Barcelona ontworpen Spanjaard rolt in Wolfsburg van de band, prijzen volgen in aanloop van de marktintroductie na de onthulling op het Autosalon van Parijs.