Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)De Alfa Romeo Giulietta is sinds zijn lancering al meermaals bijgeschaafd. Met de nieuwe (efficiënte!) combinatie van dieselmotor en TCT automaat is hij ongetwijfeld op z’n best!

Meer dan zes jaar geleden – we noteren maart 2010 – haalt Alfa Romeo eindelijk het doek van de langverwachte 147 opvolger: de Giulietta! Een beeldschone compacte Italiaan met voldoende passie die het moest gaan maken als volumemodel in een mindere periode. Naast compacte benzinemotoren en zuinige diesels was de 240 pk sterke Quadrifoglio Verde de topversie, deze gaat momenteel als Veloce door het leven!

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)

In 2014 kreeg de Giulietta een deugddoende facelift en begin 2016 werd het geheel wat bijgeschaafd op vlak van uitrusting, motoren, naamgeving en uitrustingsniveaus naar aanleiding van de introductie van Alfa’s veelbelovende berline, de Giulia. Met bijna zeven lentes zou een opvolger toch al in de maak mogen zijn, ware het niet dat de Giulia’s en Stelvio SUV net wat meer budget en ontwikkeling vergden. In tegenstelling tot de MiTo – die waarschijnlijk geen opvolger krijgt – moeten we dus wachten tot 2018 alvorens we een nieuwe Giulietta – mét achterwielaandrijving? – mogen verwachten. Vandaar de recente update!

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)

Op vlak van design werd er bijzonder weinig gewijzigd. De Alfa Romeo Giulietta had vanaf zijn begindagen een beeldschoon en tijdloos lijnenspel. Zeker in het grijze Vlaanderen een aangename verschijning in het straatbeeld, en al helemaal in het spierwit met donkere / rode accenten. Zoals de traditie het wil moeten er lijnen strakgetrokken worden bij een facelift. Zo knipoogt de nieuwe grille met zijn honingraatstructuur naar die van Giulia, zijn er donker getinte koplampen en krijgt de nieuwe Giulietta het vernieuwde Alfa Romeo logo. Achteraan verschuift het Giulietta logo naar rechts en wordt het strakkere lettertype van de Giulia overgenomen. Tenslotte is er een nieuwe, meer stoere diffusor.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)

Binnenin geen al te grote nieuwigheden maar nog steeds een gezellige sfeer, typisch zoals je dat van een Italiaan zou mogen verwachten. Qua materiaalkeuze en afwerkingsgraad bespeuren we hier en daar enkele missers maar op vlak van charme, passie en karakter pakken ze wel de maximumscore! De combinatie van goedzittende (sport)zetels, zwart leder, rode stiknaden en chroom accenten deed het prima bij de testwagen. En dankzij een aangedikte personalisatiecatalogus maak je zelf een droomconfiguratie op basis van jouw noden (en budget!).

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)

Het UConnect systeem neemt nog steeds de multimedia, navigatie en communicatie voor zijn rekening. De nieuwe 6.5″ versie doet dat sneller dan ooit tevoren met nu het online UConnect Live!-systeem. Twitteren, liken, Deezer’en en TuneIn’en (online webradio services), het kan hier allemaal en dankzij TomTom Live! krijg je ook nog eens accurate verkeersinformatie mee. Aan de buitenzijde zou je het niet direct vermoeden met de verstopte deurklink achteraan, maar de Giulietta blijft een vijfdeurs. Vijf volwassenen verplaatsen zal wel gezellig krap worden op de achterbank. In de koffer is er plaats voor 350 liter bagage, met de achterbank plat worden dat er net iets meer dan 1.000 liter!

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)

Onder de strakke motorkap van de Alfa Romeo Giulietta is er keuze uit acht verschillende versies. Als benzine is ze te verkrijgen met een 1.4-liter Turbo (120 pk) tot de 1.4-liter MultiAir Turbo (170 pk), aan dieselzijde schommelt het aanbod tussen een 1.6-liter JTDm (120 pk) en een 2.0-liter JTDm (170 pk) met de 1750 Turbo Benzina (240 pk) als Giulietta’s topversie!

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)

Met de laatste facelift krijgt de Giulietta er een behoorlijk interessante uitvoering bij, zeker gezien de zakelijke interesse in onze regio’s. Zo is de 1.6-liter dieselmotor met 115 pk / 120 pk en 320 Nm te combineren met de TCT automaat met dubbele koppeling. Goed voor een CO2 uitstoot van slechts 99 g/km en een theoretisch verbruik van 3,8 liter diesel per 100 km. Dat haal je uiteraard nooit maar zelfs zonder écht je best te doen kan je onder de vijf liter blijven! Nul-naar-honderd neemt 10,2 seconden in beslag en de topsnelheid van 195 km/u zal voor de gemiddelde Belg voldoende zijn. Dankzij de brandstoftank van 60 liter verkrijg je een riant rijbereik van meer dan 1.000 km!

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)

Met slechts 120 paarden in het vooronder en de stevige sprintchrono zou je eventueel niet te veel dynamiek verwachten, gelukkig bewijst deze Alfa het tegendeel. De automaat schakelt zéér vlot door het immense koppel (recordwaarde in het segment!), de gasrespons en stuurgevoel worden eveneens behoorlijk direct met de DNA schakelaar in Dynamic. De demping is dan eerder sportief dan comfortabel al wordt het gelukkig nooit echt storend. Achter de blitse velgen zitten er ook nog eens performante remmen. De viercilinder gaat intussen al een tijdje mee maar laat zich bijna niet horen en kent een behoorlijk trillingsvrije werking.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)

Deze nieuwe Giulietta kan de jouwe zijn vanaf €23.410 bij je lokale Alfa Romeo concessiehouder in een zeer georganiseerd aanbod. Dit omvat drie uitrustingsniveaus (Giulietta, Giulietta Super en Giulietta Veloce), twee nieuwe uitrustingspacks (Veloce en Lusso) en een resem personalisatiemogelijkheden (koetswerkkleuren, velgen, losse opties, …). De nieuwe 1.6 JTDm + TCT combinatie kost je in Giulietta basistrim minstens €24.960 terwijl die vanaf €26.760 geprijsd wordt als Giulietta Super.

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)

Concurrentie heeft de Alfa Romeo Giulietta sinds jaar en dag van een breed gamma C-segmenters. Zelf richten de Italianen graag hun pijlen op de premiumspelers zoals de BMW 1-Reeks, Audi A3, Mercedes A-Klasse en Volkswagen Golf. Daarnaast mogen we hier de Volvo V40, Mazda 3, DS 4 en misschien zelfs de Infiniti Q30 niet vergeten. Een rationele(re) keuze zou een Kia Cee’d, Hyundai i30, Renault Mégane, Opel Astra of een Peugeot 308 kunnen zijn!

Conclusie
Zelfs na een gezegende carrière blijft de Alfa Romeo Giulietta niet vervelen! Dat heeft de knappe Italiaan niet enkel te danken aan zijn sexy looks of modern(er) interieur, met de toevoeging van een compacte dieselmotor mét vlotte automaat wordt hij per direct zéér interessant voor de zakelijke rijder. Vlotter dan je verwachten zou, zuinig en ook nog eens met een aangenaam stuurgevoel. Hiermee kan deze emotionele C-segmenter het nog wel even uithouden. De verwachtingen voor de nieuwe generatie Giulietta liggen per direct een stuk hoger! Zeker nu de Giulia de torenhoge verwachtingen begint in te lossen.. Alfa Romeo is terug, hoera!

Overzicht:
+ Beeldschone looks
+ Perfect huwelijk tussen dieselmotor + automaat (soepel, performant, vlot, zuinig, …)
+ Interessante CO2 uitstoot (99 g/km!)
+ Rijdynamiek
+ Modern UConnect infotainmentsysteem

– Stevige prijs
– Beperkte ruimte achterin

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 pk TCT (2016)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens